  • 1. Data: 2013-10-24 12:55:21
    Temat: Łza się w oku kręci. XT
    Od: Emanuelle <e...@f...uno.pl>

    Kto jeszcze pamięta komputery IBM PC/XT ?.

    Pierwszy komputer 16-bitowy oparty o procesor Intel 8088, pamięci RAM 256 KB ( tak
    kilo), zegar 4.77 MHz, dysk
    10 MB, z monitorem Hercules. Posiadał arkusz kalkulacyjny AsEaysy, edytor tekstu TAG
    i Norton Comandera. I
    dało się na nim pracować, nawet wczoraj. Czego nie miał?. Windowsa!. Gates dopiero
    raczkował z DOSem.
    Komputer kupiony na początku lat 90-tych ( lub pod koniec 80-tych), pracował jakieś
    4-5 lata, potem zastąpił
    go od razu 486, a potem kolejne. Komputer stal sobie jako pamiątka i pokazywany był
    młodzieży, która zwykle
    dopytywała się a co to jest a o XT nigdy nie słyszała.

    Niestety kolekcja nieaktualnych komputerów się rozrosła i brak miejsca spowodował
    dramatyczną decyzję,
    odprowadzenia komputera na cmentarz elektośmieci.
    Łza się w oku kręci. Cześć jego pamięci. Niestety nie spocznie w spokoju bo go zaraz
    rozwalą.

    Wyprowadzony komputer 'mijał się w drzwiach" z nowym komputerem mającym na pokładzie
    i7 3770 (64 bity - 4
    rdzenie), zegarze 3,5 GHz (735 razy szybciej), pamięci RAM 4GB (16 000 razy więcej),
    dysku 1 TB (100 000 razy
    więcej). Wspólne z pradziadkiem jest to, że nie ma na nim Widowsa. Zamiast DOSa
    będzie Ubuntu.

    20 lat i jaka przepaść ilościowa

    --
    eman

  • 2. Data: 2013-10-24 13:03:08
    Temat: Re: Łza się w oku kręci. XT
    Od: atm <...@v...pl>

    On 2013-10-24 12:55, Emanuelle wrote:
> [...]
    > Comandera. I dało się na nim pracować, nawet wczoraj. Czego nie miał?.
    > Windowsa!. Gates dopiero raczkował z DOSem.

    Nigdy nie mialem sentymentu do PC-tow. Moj pierwszy skladak to 486DX2
    50MHz/66MHz, typowa nudna bezowa obudowa, podobnie klawiatura itd. Duzo
    walki kosztowalo modyfikowanie autoexeca i configa, zeby odpalic
    bardziej wymagajace gry. Za to zawsze lubilem design atari, to nadal
    sprzet, ktory moglbym posiadac dla samego posiadania, przez sentyment.
    Podobnie z Amiga, co prawda to nie ta sama jakosc wykonczenia ale nadal
    fajny przemyslany produkt. Teraz oczywiscie PC-ty moga wygladac inaczej,
    wlasciwie niemal dowolnie ale przez ciagly wyscig zbrojen ciezko sie
    przywiazac do tego urzadzenia. Wiek tez robi swoje, dla bardzo wielu
    osob teraz to po prostu narzedzie.

  • 3. Data: 2013-10-24 13:18:31
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-10-24 13:03, atm pisze:
> [...]
    > wlasciwie niemal dowolnie ale przez ciagly wyscig zbrojen ciezko sie
    > przywiazac do tego urzadzenia. Wiek tez robi swoje, dla bardzo wielu

    Bo w latach 80-tych myślano, że komputer domowy wystarczy na długi czas
    taki, jakim jest. Dlatego Atari, C64 i innych 8-bitowców prawie nie dało
    się rozbudować (nie mówię o peryferiach). Oj, bardzo się wtedy mylili.
    Wystarczyło kilka lat, by wszystko diametralnie się zmieniło.
    Ale o zmianie w myśleniu na przestrzeni kilku lat wystarczą sławetne
    słowa Billa Gatesa, który wiadomo co kiedyś opowiadał o przyszłości i
    zapotrzebowaniu na pamięć, jak i słowa o liczbie komputerów, które
    wypowiedział nie pamiętam już kto.

    --
    GAD Zombie
    http://gad.art.pl/ http://sadist.art.pl/

  • 4. Data: 2013-10-24 13:35:25
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Emanuelle" <e...@f...uno.pl> napisał w wiadomości

    > 20 lat i jaka przepaść ilościowa

    a nie 30?

  • 5. Data: 2013-10-24 14:03:21
    Od: Emanuelle <e...@f...uno.pl>

    Ghost napisał:

    > a nie 30?

    No 30 lat minęło od powstania 1 peceta XT. Ale w w Polsce pojawił się nieco później.
    Ja go kupowałem 22-25 lat
    temu ( pamięć już nie ta ;) ).

    Jest tu ktoś kto miał XT ?

    --
    eman

  • 6. Data: 2013-10-24 14:27:28
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Emanuelle nabazgrał(a):

    > No 30 lat minęło od powstania 1 peceta XT. Ale w w Polsce pojawił się
    > nieco później. Ja go kupowałem 22-25 lat temu ( pamięć już nie ta ;) ).
    > Jest tu ktoś kto miał XT ?

    Miał .... ale kto jeszcze pamięta :) i te granie w blockout (czy jakoś tak)
    na herkulesie z miodowym ekranem :)

  • 7. Data: 2013-10-24 15:11:25
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    > No 30 lat minęło od powstania 1 peceta XT. Ale w w Polsce pojawił się
    > nieco później. Ja go kupowałem 22-25 lat temu ( pamięć już nie ta ;) ).
    >
    > Jest tu ktoś kto miał XT ?

    Prawie... mój pierwszy to XT Turbo = V20 z 1MB RAMu ale bez HDD :)

    --
    marfi

  • 8. Data: 2013-10-24 15:27:51
    Od: "mappl" <n...@m...pl>

> [...]
    > TB (100 000 razy więcej). Wspólne z pradziadkiem jest to, że nie ma
    > na nim Widowsa. Zamiast DOSa będzie Ubuntu.

    I pewnie Ubuntu w idle obciąży wszystkie rdzenie na 30-40%
    A wracając do tematu, nie uważasz, że w dawnych czasach zastosowanie
    komputerów osobistych było mocno ograniczone? Na tym XT był arkusz
    kalkulacyjny, edytor tekstu i... to w zasadzie wszystko. Wtedy
    faktycznie domowemu userowi komputer był średnio potrzebny.

  • 9. Data: 2013-10-24 15:36:52
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    mappl pisze:

> [...]
    > kalkulacyjny, edytor tekstu i... to w zasadzie wszystko. Wtedy
    > faktycznie domowemu userowi komputer był średnio potrzebny.

    No nie wiem, chyba że PC AT 286 to juz nie dotyczy. Ja np. korzystałem z
    aplikacji do obliczeń w elektronice (PSPICE), projektowania płytek PCB
    (już nie pamiętam nazwy).
    Domowy user zaczął korzystać z komputera dopiero gdy pojawił się
    internet. Wxześniej to mógł sobie w Wordzie coś napisać (ale do tego to
    już AT 386 było potrzebne).

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2013-10-24 15:42:24
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-10-24, o godz. 14:27:28
    "Chris" <c...@s...pl> napisał(a):

    > Emanuelle nabazgrał(a):

    > Miał .... ale kto jeszcze pamięta :) i te granie w blockout (czy
    > jakoś tak) na herkulesie z miodowym ekranem :)

    Blocokut to OIDP 1989 a popularna zrobiła się rok-dwa później. Dla mnie
    pierwsza poważna praca na PC to było ~1985-1986 roku i pakiet
    Statgraphics. Potem zarabiałem z dziewczyną przepisując prace dyplomowe
    w TAG-u a na wiosnę 1989 popełniłem na zamówienie pierwszą poważniejszą
    baze danych w dBase III. ;-)

    A z ciekawostek potem po drodze to przez 2 lata używałem dopracy
    oryginalnego IBM PS/1. Dysk 30MB, 2MB pamięci, 386SX 16MHz i mono
    monitor 11 cali. Ale już VGA, mysz i karta sieciowa - to ostatnie było
    najważniejsze. Po krótkim flircie z BBS-ami na początku 1992 roku
    odpaliliśmy w firmie gdzie wtedy pracowałem dzierżawkę 33600bps na
    modemach Goramo BPh Plus i nastał u nas internet. ;-)

    Zdrówko