  • 1. Data: 2009-11-05 21:36:02
    Temat: Lutowanie na paste
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Czy ktos wie jak 'domowym sposobem' polozyc paste na dwoch stronach
    plytki? Szablony z nierdzewki, bez ramki (bo takie pcb-pool daje darmo
    do prototypow).
    Coraz wiecej BGA sie uzywa i musze miec mozliwosc lutowania tego w
    firmie (a chcialoby sie od razu obie strony lutowac).

    Aha - kupilem 'reflow-kit' z pcb-pool i jest OK, ale da sie tylko jedna
    warstwe zrobic.

    --
    Jerry1111

  • 2. Data: 2009-11-05 22:52:26
    Temat: Re: Lutowanie na paste
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Jerry1111 pisze:
> [...]
    > firmie (a chcialoby sie od razu obie strony lutowac).
    >
    > Aha - kupilem 'reflow-kit' z pcb-pool i jest OK, ale da sie tylko jedna

    Smierdzi spamem jak stare skarpety.

    W opiekaczu marki severin to sobie mozna lutowac proste plytki
    jednostronne a BGA i dwustronne to juz niestety wyzsza szkola jazdy i
    jak widasz szkopy sa w daleko w tyle za chinczykami bo skosnookie juz
    maja na alibabie extra piecyki SMD od 300EUR.

  • 3. Data: 2009-11-05 23:36:59
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    games wrote:

    > Smierdzi spamem jak stare skarpety.

    Dobrze sie czujesz?

    > W opiekaczu marki severin to sobie mozna lutowac proste plytki
    > jednostronne a BGA i dwustronne to juz niestety wyzsza szkola jazdy

    Widac wyzsza szkola jazdy dziala w 'nizszych' kregach, bo ja problemu
    nie mam zadnego z lutowaniem QFP240 (ale ja to truskawki cukrem).

    > jak widasz szkopy sa w daleko w tyle za chinczykami bo skosnookie juz
    > maja na alibabie extra piecyki SMD od 300EUR.

    Tylko po co, jak proste rozwiazanie dziala?

    Ja 2 strony potrzebuje - a do tego nie piecyk, tylko metoda nakladania
    pasty mi jest potrzebna.

    --
    Jerry1111

  • 4. Data: 2009-11-06 00:21:11
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Jerry1111 pisze:

> [...]
    >
    > Tylko po co, jak proste rozwiazanie dziala?
    >
    > Ja 2 strony potrzebuje - a do tego nie piecyk, tylko metoda nakladania

    Dziwny jest dla mnie ten twoj post , rozumiem ze kupiles kit jak w linku
    http://www.reflow-kit.de/rkuk/order_product_details.
    html?p=13

    za 129EUR czyli za 550 zl opiekacz do grzanek ktory mozna kupic na
    allegro za 39-99zl + paste i jakies pierduty za 20zl ???????

    http://www.reflow-kit.de/download/rk/RK-10001_6.pdf

    Obawiam sie ze dla zwyklej pasty z olowiem ten profil sie nie nadaje bo
    max to 220 stopni dla bezolowiu tez sie nie nadaje bo za niska temperatura.
    Jesli udalo ci sie polutowac tym opiekaczem w takiej temperaturze jedna
    plytke to gratuluje.

    A druga stone w takim opiekaczu lutuje sie normalnie tak jak pierwsza
    ale w nizszej temperaturze a paste naklada sie tak jak za pierwszym razem.

    Zerknij tez na bardziej profesjonalne amatorskie konstrukcje.

    http://instruct1.cit.cornell.edu/courses/ee476/Final
    Projects/s2006/ki38/Webpage/index.html
    http://www.youtube.com/watch?v=DqUkVmqMsx4
    http://www.youtube.com/watch?v=Hm2UUHqPQr8&feature=r
    elated
    http://www.youtube.com/watch?v=Vg0kKdpbRyY
    http://www.youtube.com/watch?v=IrHVbx_4IeU&feature=r
    elated

  • 5. Data: 2009-11-06 20:04:00
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> wrote in message

    > Widac wyzsza szkola jazdy dziala w 'nizszych' kregach, bo ja problemu nie
    > mam zadnego z lutowaniem QFP240 (ale ja to truskawki cukrem).

    QFP240 to BGA??

    > Ja 2 strony potrzebuje - a do tego nie piecyk, tylko metoda nakladania
    > pasty mi jest potrzebna.

    No ale czemu nie zastosujesz metody uzywanej w fabrykach?
    Klada normalnie warstwe pasty, potem ukladaja komponenty
    z dolu na plytce odwróconej do góry nogami z tym ze kazdy
    komponent SMD dostaje pod ogon kropelke specjalnego kleju
    i z taka plytka do pieca. Topi sie górna warstwe, chlodzi, potem
    plytke odwraca i robi sie druga strone - juz tradycyjnie, klej
    nie jest potrzebny. Na koniec mozesz sobie zrobic przewlekane
    na fali, a komponenty w tej fali nie wyplyna bo trzyma je klej.

  • 6. Data: 2009-11-06 23:07:00
    Od: CHeE <g...@g...home.pl>

    Pszemol pisze:
> [...]
    > nie jest potrzebny. Na koniec mozesz sobie zrobic przewlekane
    > na fali, a komponenty w tej fali nie wyplyna bo trzyma je klej.

    A po co klej w fabryce i dobrym piecu na boottom ustawia sie temperature
    185 a na top czyli aktualnie lutowanej 220 i wszystko sie trzyma jak
    powinno. Zreszta juz raz polutowane nie odpadaja w 220 jesli nie sa to
    ciezkie elementy.

    Pierwszy raz jak przeczytalem ten post to uznalem ze to spam ale pozniej
    doszlem do wniosku ze to jakis idiota.

  • 7. Data: 2009-11-07 12:53:34
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "CHeE" <g...@g...home.pl> wrote in message

> [...]
    > 185 a na top czyli aktualnie lutowanej 220 i wszystko sie trzyma jak
    > powinno. Zreszta juz raz polutowane nie odpadaja w 220 jesli nie sa to

    Jak sa równiez komponenty przewlekane to klei sie, bo nie da sie
    inaczej - przeciez musisz roztopic dolna cyne na fali dla przewlekanych!

    A tu opis metody po angielsku dla amatorów ze strony Elektrora:
    http://www.elektor.com/news/double-sided-soldering-i
    n-the-elektor-reflow-oven.1075515.lynkx?referer=rss

    > Pierwszy raz jak przeczytalem ten post to uznalem ze to spam ale pozniej
    > doszlem do wniosku ze to jakis idiota.

    No i po co takie epitety? Co starasz sie osiagnac w taki sposób?

  • 8. Data: 2009-11-07 13:25:27
    Od: CHeE <g...@g...home.pl>

    Faktycznie idiota nie byl potrzebny, za co przepraszam.

    Widze ze chinczyki juz zrobili copy-copy i identyczne opiekacze sa juz
    od 300USD .

  • 9. Data: 2009-11-08 21:34:12
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Pszemol wrote:
> [...]
    > i z taka plytka do pieca. Topi sie górna warstwe, chlodzi, potem
    > plytke odwraca i robi sie druga strone - juz tradycyjnie, klej

    ...i robi sie druga strone? Jak? Szukam pomyslu na jakas sprytna ramke
    ktora umozliwi nalozenie pasty gdy plytka jest niejako 'w powietrzu' -
    na dolnej stronie nie polozysz bo elementy sa juz przylutowane (i kleju
    nie trzeba - male elementy trzymaja sie swietnie na samej pascie).

    Ma taka ramka dzialac z szablonami z nierdzewki bez zadnych ramek ani
    dziur mocujacych.

    --
    Jerry1111

  • 10. Data: 2009-11-08 21:41:34
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    games wrote:
> [...]
    > Jesli udalo ci sie polutowac tym opiekaczem w takiej temperaturze jedna

    Bez zadnego problemu, za pierwszym razem, pasta RoHS. Wytlumaczysz to?

    > A druga stone w takim opiekaczu lutuje sie normalnie tak jak pierwsza
    > ale w nizszej temperaturze a paste naklada sie tak jak za pierwszym razem.

    Przeczytaj prosze post. Ja o nakladanie pasty sie pytam, a nie o piec.

    Tak, wiem, biznes ucierpi bo ja sobie plytke sam zrobie zamiast placic
    jakiejs firmie. Tylko zadna firma nie polutuje mi plytki w jeden dzien.
    Tak naprawde to mnie za bardzo nie interesuje cena tego ustrojstwa jesli
    jest <5kEUR - ma dzialac. A co do piecykow z Alibaby, to widzialem
    jeden. Duzy, ciezki, zepsul sie po tygodniu - to ja dziekuje.

    Mysle ze troche zle posta napisalem, bo jeszcze nikt (no dobra, Pszemol
    probowal ;-) ) nie odpowiedzial mi na pierwsze zdanie posta, a wszyscy
    robia sie tu ekspertami od piecykow. Dla mnie EOT - szkoda klawiatury.

    --
    Jerry1111