  • 21. Data: 2002-09-07 20:40:03
    Temat: Re: Lista polskich "open proxy" (glownie SDI)
    Od: "Jackobi" <j...@a...waw.pl>

    "Lukasz Trabinski" <l...@l...wsisiz.edu.pl> wrote in message
    news:ald6v2$145$1@lt.wsisiz.edu.pl...

    > Niestety nie jestem prawnikiem, więc trudno mi się wypowiadać w tej
    > kwestii. Jedno jest pewne, jest tu dużo niedomówień i nieścisłości -
    > czyli pole do popisu dla prawników w przypadku ewentualnej sprawy. :)

    Ja tez nie, ale mysle ze nalezy tez pamietac o istnieniu kodeksow i ustaw,
    regulujacych odgornie pewne sprawy. Prawdopodobnie wykroczenia w sieci mozna
    by tez podciagnac pod nie jeden paragraf KC, pod tytulem szkody, wyrzadzanie
    szkod itd.

    PS. Priv only to Luk: Proponuje sie zapytac kobiety, ktora na naszej uczelni
    prowadzi encyklopedie prawa na 1 roku, moze jeszcze ja pamietasz - super
    fajna osobka i zna sie na rzeczy, choc moze nie koniecznie zaraz na proxy ;)

    --

    pzdr.

    Jacek R. j...@a...waw.pl
    ## admin AWP.net http://awp.waw.pl

  • 22. Data: 2002-09-07 20:58:55
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Sat, 7 Sep 2002, Marek Kryniczak wrote:

    > A tak przy okazji, to chyba spamer korzystajacy z takiego proxy nie jest
    > calkowicie anonimowy? Chyba nikt nie stawia proxy, ktore nie dodaja wpisow w
    > stylu "http-forwarded-for", "http-via" lub podobnych?

    jezeli spamuje i wykorzystuje metode CONNECT, to proxy nic nie dokleja i
    nie modyfikuje ruchu - po prostu polaczenie idzie z proxy bez zadnych
    dodatkowych sladow.

    pozdrawiam

    majek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 23. Data: 2002-09-07 22:36:29
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Jackobi wrote:

> [...]
    > by tez podciagnac pod nie jeden paragraf KC, pod tytulem szkody, wyrzadzanie

    Mialem sie nie wtracac, ale dyskusja jest zywa i jeden post pozostanie
    niezauwazalny.
    Przeczytalem wszystkie posty i mamy niestety do czynienia z typowym
    pomyleniem z poplataniem.

    Przeczytalem tekst zrodlowy, ktory zawiera 2 istotne informacje warte
    przedyskutowania:

    1.

    "
    The IP addresses shown below, which are located on your network,
    were recently submitted to us as possible unsecured TCP proxies.
    "

    2.

    "
    P.S. Please inform us immediately if you wish to have the information
    contained in this security notification kept confidential. If you do
    not request us to keep this notification confidential, then a copy of
    this entire notification message will be posted on the Monkeys.Com web
    site in exactly 7 days. Please note that after that time, ALL MEMBERS
    OF THE PUBLIC will be able to access this information concerning the
    security problems on your network that are described in this notice.
    "

    Pierwsza informacja wskazuje, ze adresy ip zostaly przekazane przez
    osobe trzecia, a zweryfikowane przez autorow postu.

    Druga informacja moze byc uznana za forme ultimatum, tylko wobec kogo ?

    Wobec podmiotu gospodarczego, spolki prawa handlowego, spolki akcyjnej
    notowanej na gieldzie, z wiekszosciowym kapitalem zagranicznym,
    francuskim - France Telecom, ale i udzialem skarbu panstwa.

    I niestety nalezy zadac standardowe pytanie.
    Kto dokonal nieuprawnionego skanowania portow komputerow wszystkich
    uzytkownikow SDI w Polsce, czy uczynil to jednorazowo,
    czy wielokrotnie i w jakim celu i na czyje zlecenie.

    I dalsze pytania.
    Jezeli podmiot otrzymal informacje mogace narazic na szkody wszystkich
    uzytkownikow internetu przez SDI w Polsce, wskazanych w tym zestawieniu,
    to czy byl uprawniony do sprawdzania tej informacji bez uprawnienia.

    Odpowiedz niestety jest negatywna.
    Zadna instytucja nie jest uprawniona do nieuprawnionego skanowania
    portow komputerow w jakimkolwiek celu.

    A skoro tak, to adresat informacji o uzytkownikach SDI w Polsce,
    aby wykazac dzialanie w dobrej wierze,
    byl niewatpliwie zobowiazany do skontaktowania sie z operatorem SDI w
    Polsce, czyli TP S.A., bez podejmowania prob nieuprawnionej weryfikacji
    otrzymanych informacji.

    I taka procedura powinno zakonczyc sprawe.
    TP S.A. jest spolka o duzym kapitale, okreslanych procedurach
    dotyczacych security i kompetentna, aby temat zalatwic we wlasnym
    zakresie.

    Zdziwienie zatem budzi oswiadczenie, ze adresat informacji o zagrozeniu
    bezpieczenstwa internetu osmielil sie postawic spolce TP S.A. ultimatum,
    a nastepnie ujawnil i upublicznil w swiecie informacje o klientach SDI w
    Polsce.

    Budzi tutaj duza watpliwosc usilowanie uznania dzialania w dobrej
    wierze.
    O ile informacja o zagrozeniu byla wczesniej znana nielicznym,
    to obecnie jest znana na calym swiecie.

    W podobnej sprawie, firmy ktora skanowala porty serwerow military,
    a nastepnie opublikowala chyba w Washington Post, liste
    niezabezpieczonych serwerow, sentencja byla nastepujaca.

    Zadne dzialanie hackerskie nie jest dzialaniem w dobrej wierze
    i zatem nie stanowi podstawy od zwolnienia od odpowiedzialnosci
    i obowiazku naprawienia szkody.
    I stad wielkosc odszkodowan liczona w milionach.

    Zatem kolejnym przedmiotem tej dyskusji wydaje sie byc teraz
    zapytanie, jakie kroki prawne podejmie TP S.A.
    w celu ochrony interesow swoich klientow, aby podobne zdarzenie
    poufnej informacji nie mialo nigdy wiecej miejsca.

    Niewatpliwie TP SA moze sie zwrocic o ujawnienie zrodla informacji i
    informatora i ewentualnie skierowac sprawe do prokuratury.

    Nastepnie TP SA moze sie zwrocic o opinie prawna do swojego udzialowca
    France Telecom i do jednej z amerykanskich kancelarii prawnych,
    czy pozyskana przez adresata informacja miala charakter informacji
    poufnej i jako taka, podlegala ustawowym procedurom przetwarzania
    informacji poufnych w kraju bedacym siedziba adresata.

    Co wiecej.
    Moze sie okazac interesujace zbadanie, czy "open proxy"
    wskazanych serwerow byly wykorzystywane przed data upublicznienia
    informacji i jak czesto,
    a z jaka czestotliwoscia po upublicznieniu.
    Co wiecej, adresat mial swiadomosc ze uzyskal dostep do poufnej
    informacji i postawil warunki TP SA, ktore ktos moze okreslic jako
    ultimatum.
    Czy taka procedura administrowania informacja poufna jest prawnie
    dopuszczalna w kraju bedacym siedziba adresata informacji i nadawcy
    informacji poufnej, trzeba sprawdzic.

    Gdyby sie okazalo ze "open proxy" uzytkownikow SDI w Polsce zostalo
    wykorzystane do rozsylania spamu dopiero po ujawnieniu informacji
    poufnej, to mozna by zapytac,
    czy nie bylo to zatem dzialanie w zlej wierze.

    Aby dyskusja byla konkretna, kopia zostaje przeslana do TP SA
    z zapytaniem, kto jest uprawniony do skanowania portow komputerow
    uzytkownikow SDI w Polsce i jakie dzialania zamierza podjac TP SA,
    aby w przyszlosci zapobiec nieuprawnionemu skanowaniu portow tysiecy
    uzytkownikow SDI w Polsce i upublicznianiu takiej informacji w
    internecie.

    Dla jasnosci powtarzam adres zrodla, ktore zostalo zacytowane
    na grupie w poscie
    "
    Subject:
    Lista polskich "open proxy" (glownie SDI)
    Date:
    Fri, 6 Sep 2002 10:28:58 +0000 (UTC)
    From:
    m...@a...gda.pl (Marek Michalkiewicz)
    Newsgroups:
    pl.news.mordplik, pl.internet.polip
    "

    http://www.monkeys.com/security/notices/proxies/2002
    0809/by-domain/tpsa.pl-AS05617.asis

    Jacek

  • 24. Data: 2002-09-08 14:34:59
    Od: m...@a...gda.pl

    In pl.news.mordplik Jacek <g...@p...onet.pl> wrote:
    :
    : Druga informacja moze byc uznana za forme ultimatum, tylko wobec kogo ?

    Przeciez wystarczylo, gdyby w ciagu 7 dni odpowiedzieli na to zgloszenie
    zyczac sobie, by tych informacji nie publikowac. Nikt nie wymagal, by
    wszystkie te open proxy w ciagu 7 dni zniknely... Jesli 7 dni to zbyt
    malo dla abuse@ by odpowiedziec na emaila, to chyba redukcje zatrudnienia
    w TPSA ida juz zbyt daleko...

    : Jezeli podmiot otrzymal informacje mogace narazic na szkody wszystkich
    : uzytkownikow internetu przez SDI w Polsce, wskazanych w tym zestawieniu,
    : to czy byl uprawniony do sprawdzania tej informacji bez uprawnienia.

    Security through obscurity? Spamerzy i tak moga sobie przeskanowac
    i znalezc wszystkie open proxy, wcale nie pytajac sie czy im wolno ;)

    : TP S.A. jest spolka o duzym kapitale, okreslanych procedurach
    : dotyczacych security i kompetentna, aby temat zalatwic we wlasnym
    : zakresie.

    To proponuje poczytac, co o tej spolce (a jeszcze bardziej o France
    Telecom i ich ISP wanadoo.fr) mowia na NANAE. Nie chce mi sie tego
    wszystkiego tutaj powtarzac...

    : Dla jasnosci powtarzam adres zrodla, ktore zostalo zacytowane
    : na grupie w poscie

    Dodam, ze informacja zostala opublikowana juz wczesniej, na grupie
    news.admin.net-abuse.email - ja to tylko tutaj podeslalem, zreszta
    kazdy moze sobie sam to sprawdzic...

    From: r...@m...com (Ronald F. Guilmette)

    Marek

  • 25. Data: 2002-09-08 23:12:36
    Od: Asia Jedrychowska <a...@a...net>

    In pl.news.mordplik pix <p...@w...pl> wrote:

    > Czyli "udostępnia zasoby", a o tym była mowa.

    Nie, to był mój skrót myślowy, szło mi nie o udostępnianie zasobów
    dyskowych komputera, lecz zasobów sieciowych poprzez łącze, do jakiego
    jest wpięty. myślałam, że to logiczne, ale widać trzeba kawę na ławę.

    > Nie wnikając w samą treść umowy SDI napisałem co myślę o tej propozycji -

    to juz nie gardłuj tyle, bo chyba polimeryzujesz z samym sobą.

    a.
    --
    and the things you can't rememeber
    tell the things you can't forget

  • 26. Data: 2002-09-10 05:59:30
    Od: Robert Redziak <s...@s...plukwa.net>

    On Sat, 7 Sep 2002 07:29:43 +0000 (UTC), Marek Kryniczak
    <m...@o...pl> wrote:

    >: Normalnie, dostaną powiadomienie na takiej samej zasadzie, jak
    >: dostawało się za spammerstwo, czy posiadanie zacoderedowanej
    >: maszyny.
    >
    > Powiadomienie o czym? W jaki niby sposob czlowiek stawiajacy squida na swoim
    > sdi lamie umowe z tpsa? Bo moim zdaniem, mam prawo postawic sobie na swoim
    > sdi dowolne proxy i nikomu nic do tego.

    Tak samo jak ma prawo do postawienia IIS-a, czy jakiegokolwiek
    MTA. Ale jeśli są one źle skonfigurowane/dziurawe, to wtedy
    spada na niego część odpowiedzialności za to, że ktoś
    wykorzystał jego maszynkę do niecnych celów.

    r.
    ________
    robert rędziak :: 1.0654205607477 j.w.g. :: rekin.plukwa.net

    p l u k w a z o n e s u p p o r t t e a m

  • 27. Data: 2002-09-10 11:27:00
    Od: "Westbam" <w...@n...art.pl>

    Maciej Wierzbicki wrote:

    > Do momentu, kiedy ktoś, przy użyciu tegoż open proxy, zrobi mi coś
    > niedobrego, i ja poskarżę się w tepsie.

    Ale w tym wypadku open-proxy jest tylko narzedziem. To tak jakby karac
    producenta nozy za to, ze jego produkt byl uzyty w przestepstwie.
    Czy nie ? :)

    --
    pozdr.
    westbam(at)net(dot)art(dot)pl

  • 28. Data: 2002-09-10 12:01:04
    Od: Maciej Wierzbicki <v...@k...p.lodz.pl>

    Westbam wrote:

    > Ale w tym wypadku open-proxy jest tylko narzedziem. To tak jakby karac
    > producenta nozy za to, ze jego produkt byl uzyty w przestepstwie.
    > Czy nie ? :)

    Ale mnie w takiej sytuacji mało obchodzi, kto naprawdę zachowuje się
    nieładnie. Niech do tego dochodzi właściciel open proxy przynaglany
    przez odpowiedniego abuse.

    * Maciej 'Voovoos' Wierzbicki * VOO1-RIPE * VOO1-6BONE

  • 29. Data: 2002-09-10 12:01:13
    Od: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>

    Użytkownik Westbam <w...@n...art.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:alkkmp$jec$...@p...wsisiz.edu.pl...

    > Ale w tym wypadku open-proxy jest tylko narzedziem. To tak jakby karac
    > producenta nozy za to, ze jego produkt byl uzyty w przestepstwie.
    > Czy nie ? :)

    Nie. Tak jakby karać właściciela strzelnicy za nieodpłatne wypożyczanie
    ("na wynos") broni wszystkim chętnym.

    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl

  • 30. Data: 2002-09-10 13:12:55
    Od: "Olek" <o...@p...onet.pl>

    Pewnego razu Westbam <w...@n...art.pl> napisał:

    > Ale w tym wypadku open-proxy jest tylko narzedziem. To tak jakby karac
    > producenta nozy za to, ze jego produkt byl uzyty w przestepstwie.
    > Czy nie ? :)

    NIE
    Tak samo gdy kupujesz broń, masz obowiązek zadbać o to
    żeby niepowołane osoby nie miały do niej dostępu.
    --
    W nagłówku jest adres antyspamowy.