  • 11. Data: 2002-09-07 11:20:45
    Temat: Re: Lista polskich "open proxy" (glownie SDI)
    Od: Dominik Mierzejewski <d...@n...rangers.eu.org>

    Date: Sat, 7 Sep 2002 07:29:43 +0000 (UTC), Group: pl.news.mordplik
    Msg-ID: <alb6da$1cl$1@news2.tpi.pl>
    From: Marek Kryniczak <m...@o...pl>:
> [...]
    > :: Hm, przejrzałam część z tych adresów -- sporo z nich to SDI np. Ciekawa
    > :: jestem, czy i na jakiej podstawie TPSA może żądać wyłączenia tych
    > :: proxies -- o ile wiem, w umowie o SDI nie ma nic o stawianiu squidów.
    > :
    > : Normalnie, dostaną powiadomienie na takiej samej zasadzie, jak
    > : dostawało się za spammerstwo, czy posiadanie zacoderedowanej
    > : maszyny.
    >
    > Powiadomienie o czym? W jaki niby sposob czlowiek stawiajacy squida na swoim
    > sdi lamie umowe z tpsa? Bo moim zdaniem, mam prawo postawic sobie na swoim

    Dopóki nie szkodzi innym, zgoda. Ale w tym wypadku szkodzi i to bardzo.
    Open proxy są chętnie wykorzystywane przez spamerów.

    --
    "The Universe doesn't give you any points for doing things that are easy."
    -- Sheridan to Garibaldi in Babylon 5:"The Geometry of Shadows"

  • 12. Data: 2002-09-07 11:27:45
    Od: m...@a...gda.pl

    In pl.news.mordplik pix <p...@w...pl> wrote:
    :
    : równie dobrze mozna pod to podciągnąć każdy serwerek www na SDI, bo przecież
    : też udostępnia jakies tam zasoby obcym.

    Wszystko zależy od tego, _jakie_ zasoby - proxy to możliwość praktycznie
    anonimowego łączenia się gdziekolwiek i związanych z tym różnych nadużyć,
    na odpowiedzialność właściciela serwerka. Serwerek www odpowiednio
    zabezpieczony nie daje takiej możliwości - tylko udostępnia znajdujące
    się tam pliki, czego nie da się raczej wykorzystać do spamowania...

    : Tak więc chyba trzeba poszukać jakiegoś innego sposobu :-)

    Nie, chyba trzeba czasem trochę pomyśleć ;-)

    Marek

  • 13. Data: 2002-09-07 11:48:52
    Od: Lukasz Trabinski <l...@l...wsisiz.edu.pl>

    In pl.internet.polip m...@a...gda.pl wrote:

    > W umowie o SDI nie ma - i bardzo dobrze. Jest natomiast zapis
    > o odpowiedzialności użytkownika za wszystko co wychodzi z jego IP,
    > więc taki użytkownik powinien zadbać o bezpieczeństwo swojej
    > maszynki we własnym interesie... Inaczej może zostać podany do
    > abuse i w konsekwencji odłączony za to, że ktoś wykorzystał jego
    > open proxy do spamowania. Tylko mało kto zdaje sobie sprawę...

    Bez zmiany regulaminu chyba nie da rady.

    Możesz mi pokazać punkt w umowie, w którym mowa jest o odpowiedzialności
    użytkownika, za to co wchodzi i wychodzi z przydzielnego numeru IP?
    Ja takiego zapisu w swojej umowie nie widzę [1].

    Natomiast w regulaminie jest napisane:
    (Dział IV, paragraf 19, punkt 2):

    "TP S.A. nie ponosi odpowiedzialności za treści przekazywane podczas
    korzystania przez Abonenta z usługi SDI."

    Nie doszukałem się też zapisu, w którym była by mowa o tym, że
    odpowiedzialność ponosi użytkownik/Abonent.

    [1] Była jeszcze podpisana w okresie pilotażowym, więc później może ją
    uzupełnili?

    --
    *[ Łukasz Trąbiński ]*
    SysAdmin @wsisiz.edu.pl

  • 14. Data: 2002-09-07 12:37:49
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    Użytkownik <m...@a...gda.pl> napisał w wiadomości

    > Wszystko zależy od tego, _jakie_ zasoby - proxy to możliwość praktycznie
    > anonimowego łączenia się gdziekolwiek i związanych z tym różnych nadużyć,
    > na odpowiedzialność właściciela serwerka.

    Zgadza się - to oczywiste.

    > Serwerek www odpowiednio
    > zabezpieczony nie daje takiej możliwości - tylko udostępnia znajdujące
    > się tam pliki, czego nie da się raczej wykorzystać do spamowania...

    Czyli "udostępnia zasoby", a o tym była mowa.

    > : Tak więc chyba trzeba poszukać jakiegoś innego sposobu :-)
    >
    > Nie, chyba trzeba czasem trochę pomyśleć ;-)

    No a czasem jeszcze przed napisaniem riposty trzeba przeczytać wątek ;-)
    Mój post stanowił reakcję na nastepującą wypowiedź:

    "Można to ewentualnie podciągnąć pod zakaz udostępniania zasobów obcym...
    Co o tym myślicie?"

    Nie wnikając w samą treść umowy SDI napisałem co myślę o tej propozycji -
    mianowicie
    to, że pod takie sformułowanie można podciągnąć praktycznie wszystko.
    Jako prosty przykład podałem właśnie serwerek www, gdyż ewidentnie
    "udostępnia
    swoje zasoby obcym".
    Tak więc swoje zdanie podtrzymuję - nie tędy droga.

    Pix

  • 15. Data: 2002-09-07 13:38:05
    Od: "Marek Kryniczak" <m...@o...pl>

    m...@a...gda.pl wrote:
    : In pl.news.mordplik Marek Kryniczak <m...@o...pl> wrote:
    ::
[...]
    : Widząc niektóre odpowiedzi tutaj mam wrażenie, że niektórzy ludzie
    : czegoś nie rozumieją... (proszę nie brać tego do siebie osobiście, bo
    : problem jest dość powszechny - niestety)

    Alez ja to wszystko wiem i wcale na swoim SDI nie posiadam open proxy (ani w
    ogole zadnego proxy, ale jakbym takie posiadal to na pewno bym go
    zabezpieczyl). Wiem, ze open proxy moze byc banalnie latwo wykorzystane
    przez spammerow. Chodzi mi o co innego - o to jakim prawem TP SA moglaby mi
    zabronic posiadania open proxy? Bo moim zdaniem nie ma takiego prawa. W
    kazdym razie w umowie, ktora ja podpisalem nie ma rzadnego punktu, ktory by
    mi zabranial takiej dzialalnosci.

    A tak przy okazji, to chyba spamer korzystajacy z takiego proxy nie jest
    calkowicie anonimowy? Chyba nikt nie stawia proxy, ktore nie dodaja wpisow w
    stylu "http-forwarded-for", "http-via" lub podobnych?

  • 16. Data: 2002-09-07 14:29:07
    Od: m...@a...gda.pl

    In pl.news.mordplik Lukasz Trabinski <l...@l...wsisiz.edu.pl> wrote:
    :
    : Możesz mi pokazać punkt w umowie, w którym mowa jest o odpowiedzialności
    : użytkownika, za to co wchodzi i wychodzi z przydzielnego numeru IP?

    Hmm... wydawało mi się oczywiste, że taki punkt musi być - ale fakt,
    nie ma... jednak jest coś takiego:

    "Abonent powinien we własnym zakresie zastosować środki służące do
    ochrony danych znajdujących się w komputerze podłączonym do terminala
    SDI przed ingerencją innych podmiotów."

    Też dziurawe, bo dotyczy tylko tego jednego komputera, ale już nie
    komputerów w sieci wewnątrz (bo nie są podłączone do terminala SDI).
    Wirusy dla OE mogą się nadal rozsyłać, byle przez maskaradę a nie
    bezpośrednio ;)

[...]

    Czy nie jest czasem tak, że jeśli nie jest wyraźnie napisane, że nie
    ponosi, to ponosi? Inaczej nie byłby potrzebny zapis, że TPSA nie
    ponosi odpowiedzialności. Powinien się wypowiedzieć jakiś prawnik...

    Jest jeszcze punkt, że TPSA może "zawiesić świadczenie usługi SDI,
    jeżeli Abonent uporczywie narusza warunki Regulaminu lub Umowy albo
    podejmuje działania utrudniające albo uniemożliwiające świadczenie
    lub korzystanie z usług telekomunikacyjnych". Może da się to jakoś
    naciągnąć - spam utrudnia świadczenie usług telekomunikacyjnych, bo
    generuje dużą liczbę zgłoszeń do abuse, a ich obsługa kosztuje, więc
    zostaje mniej pieniędzy na świadczenie usług telekomunikacyjnych?

    No cóż, regulaminy chyba trochę nie nadążają za życiem...
    Zajrzałem do regulaminu DSL, tam już coś jest - możliwość zawieszenia
    i rozwiązania umowy w przypadku "prób nielegalnego wejścia do zasobów
    informatycznych będących w posiadaniu innych osób" oraz "powodowanie
    przez Użytkownika zakłóceń w działaniu sieci Internet". Szkoda, że
    tak późno na to wpadli - układając regulamin SDI nie mieli jeszcze
    wystarczająco dobrych prawników? ;)

    Ale pomijając kwestie regulaminowe - jaki użytkownik ma interes
    w oddawaniu swojego łącza do dyspozycji innym, którzy mu za to nie
    płacą? Raczej żaden, więc pewnie wielu robi to nieświadomie...

    Marek

  • 17. Data: 2002-09-07 16:13:09
    Od: Lukasz Trabinski <l...@l...wsisiz.edu.pl>

> [...]
    >
    > "Abonent powinien we własnym zakresie zastosować środki służące do
    > ochrony danych znajdujących się w komputerze podłączonym do terminala

    U mnie tego nie ma, ale to pewnie dlatego, że mam umowę z okresu
    pilotażowego. Dziwne tylko, że nie przysłali aneksu po zakończeniu tegoż
    okresu.

> [...]
    > ponosi, to ponosi? Inaczej nie byłby potrzebny zapis, że TPSA nie
    > ponosi odpowiedzialności. Powinien się wypowiedzieć jakiś prawnik...

    Niestety nie jestem prawnikiem, więc trudno mi się wypowiadać w tej
    kwestii. Jedno jest pewne, jest tu dużo niedomówień i nieścisłości -
    czyli pole do popisu dla prawników w przypadku ewentualnej sprawy. :)

> [...]
    > podejmuje działania utrudniające albo uniemożliwiające świadczenie
    > lub korzystanie z usług telekomunikacyjnych".

    Tego również u mnie nie ma.

> [...]
    > generuje dużą liczbę zgłoszeń do abuse, a ich obsługa kosztuje, więc
    > zostaje mniej pieniędzy na świadczenie usług telekomunikacyjnych?

    Sprawna i skuteczna obsługa zgłoszeń "abuse" to plus dla providera, co
    można oczywiście przełożyć na większą ilość pieniędzy. Szkoda, że niektórzy
    ISP (nie piszę tu tylko o tpsa) tego nie rozumieją.

    > No cóż, regulaminy chyba trochę nie nadążają za życiem...

    Napewno. Z drugiej strony dobrze napisany regulamin powinien być jasny i
    oczywisty dla obydwu stron, a także wybiegać w przyszłość - dla dobrego
    prawnika nie powinno być z tym większych problemów.

> [...]
    > przez Użytkownika zakłóceń w działaniu sieci Internet". Szkoda, że
    > tak późno na to wpadli - układając regulamin SDI nie mieli jeszcze

    Zapewne. Przez długi czas był to okres pilotażowy, z drugiej strony, pewne
    doświadczenia można już było wynieść po uruchomieniu dialupów 0202122.

    > Ale pomijając kwestie regulaminowe - jaki użytkownik ma interes
    > w oddawaniu swojego łącza do dyspozycji innym, którzy mu za to nie
    > płacą? Raczej żaden, więc pewnie wielu robi to nieświadomie...

    W kierunku poprawienia wizerunku na świecie ASa 5617 TPSA zapewne
    będzie coś musiała zrobić. Mam tylko na dzieje, że AS5617 nie będzie
    utożsamiany na świecie z domeną *.pl. :>

    --
    *[ Łukasz Trąbiński ]*
    SysAdmin @wsisiz.edu.pl

  • 18. Data: 2002-09-07 20:34:12
    Od: "Godryk" <a...@i...koti.pl>

    Użytkownik "Lukasz Trabinski" <l...@l...wsisiz.edu.pl> napisał
    w wiadomości news:alcotg$3c3$1@lt.wsisiz.edu.pl...
    [...]
    > Możesz mi pokazać punkt w umowie, w którym mowa jest o odpowiedzialności
    > użytkownika, za to co wchodzi i wychodzi z przydzielnego numeru IP?
    > Ja takiego zapisu w swojej umowie nie widzę [1].

    Nie! Naprawdę uważasz, że przez brak takiego punktu jesteś zwolniony
    z odpowiedzialności za to, co z Twojej strony kabelka wpada do Sieci? ROTFL.

    Natomiast w regulaminie jest napisane:
    > (Dział IV, paragraf 19, punkt 2):
    >
    > "TP S.A. nie ponosi odpowiedzialności za treści przekazywane podczas
    > korzystania przez Abonenta z usługi SDI."

    Czyli pozbyli się jakiejkolwiek współodpowiedzialności - zrzucając całość
    na PT Abonenta - Ciebie. Bardzo sprytne posunięcie...

    > Nie doszukałem się też zapisu, w którym była by mowa o tym, że
    > odpowiedzialność ponosi użytkownik/Abonent.

    Bo to jest oczywiste.

    > [1] Była jeszcze podpisana w okresie pilotażowym, więc później może ją
    > uzupełnili?

    Nie, po prostu Twoja odpowiedzialność za wszystko, co zrobiłeś/robisz/
    /zrobisz, lub co wynikło/wynika/wyniknie z zaniechania działań przez
    Ciebie, jest oczywista dla każdego prawnika (przejrzyj zresztą początek
    Kodeksu Cywilnego). Jest to oczywiste do tego stopnia, że nikt nie uznał
    za konieczne wpisywania tego explicite w umowie.

    --
    /godryk/ : /godryk/at/idefix,koti,pl/ : /tomek marcinkowski/
    ***** Uwolnić stałe fizyczne ! ***** (uwaga! - zmiana adresu)

  • 19. Data: 2002-09-07 20:34:17
    Od: "Godryk" <a...@i...koti.pl>

    Użytkownik "Marek Kryniczak" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > m...@a...gda.pl wrote:
    [...]
> [...]
    > zabronic posiadania open proxy? Bo moim zdaniem nie ma takiego prawa. W
    > kazdym razie w umowie, ktora ja podpisalem nie ma rzadnego punktu, ktory

    Ale jeśli Twój proxy posłuży komuś trzeciemu do naruszania prawa, to Ty,
    jako
    jego właściciel, jesteś współodpowiedzialny (chyba że _udowodnisz_, że nie
    byłeś tego świadomy, a gdy tylko Ci to uświadomiono, podjąłeś odpowiednie
    działania, żeby to ukrócić). To jest jedna z podstawowych zasad prawnych,
    wynika z Kodeksu Cywilnego chociażby, i nie ma potrzeby wpisywania tego
    w umowie - dla każdego prawnika jest to oczywiste.

    > A tak przy okazji, to chyba spamer korzystajacy z takiego proxy nie jest
    > calkowicie anonimowy? Chyba nikt nie stawia proxy, ktore nie dodaja wpisow
    > stylu "http-forwarded-for", "http-via" lub podobnych?

    Żebyś się nie zdziwił... A co za problem wyciąć coś takiego (tj. dopisywanie
    takiej linii) z open-source'owego proxy (choćby dla zaciemnienia własnego
    adresu przy wysyłce na niektóre grupy, np. erotyczne). A potem spamerzy
    hulają... :->>>

  • 20. Data: 2002-09-07 20:34:23
    Od: "Godryk" <a...@i...koti.pl>

    Użytkownik "Lukasz Trabinski" <l...@l...wsisiz.edu.pl> napisał
    w wiadomości news:ald6v2$145$1@lt.wsisiz.edu.pl...

    > U mnie tego nie ma, ale to pewnie dlatego, że mam umowę z okresu
    > pilotażowego. Dziwne tylko, że nie przysłali aneksu po zakończeniu tegoż
    > okresu.

    O, to ich błąd. Ale nie o to tak naprawdę chodzi... (patrz dalej)

    > Niestety nie jestem prawnikiem, więc trudno mi się wypowiadać w tej
    > kwestii. Jedno jest pewne, jest tu dużo niedomówień i nieścisłości -
    > czyli pole do popisu dla prawników w przypadku ewentualnej sprawy. :)

    .. bo Twoja, czy innego abonenta, odpowiedzialność, wynika z prawa
    cywilnego automatycznie. A oni odcinają się w umowie od jakiejkolwiek
    współodpowiedzialności (mają do tego prawo), zrzucając tym samym ewentualną
    winę wyłącznie na Ciebie. Oni po prostu znają prawo lepiej, niż abonenci.

    Nie jestem prawnikiem, ale pewną wiedzę o prawie posiadłem - możesz jednak
    zapytać dowolnego prawnika... Po prostu, tam, gdzie nie ma odpowiedniego
    przepisu w umowie, działają normalne przepisy prawa (i nawet nie trzeba
    się zastrzegać, że "w sprawach nie uregulowanych Umową mają zastosowanie
    odpowiednie przepisy prawa" - to się dzieje automatycznie nawet bez tej
    klauzuli). A odpowiednie przepisy w kwestii odpowiedzialności są raczej
    jednoznaczne.

    [...]