  • 1. Data: 2002-09-06 10:28:58
    Temat: Lista polskich "open proxy" (glownie SDI)
    Od: m...@a...gda.pl (Marek Michalkiewicz)

    Na świecie źle o nas mówią - pojawiło się na NANAE coś takiego:

    http://www.monkeys.com/security/notices/proxies/2002
    0809/by-domain/tpsa.pl-AS05617.asis

    z komentarzem "Spammers love tpsa.pl" - kto wie, może stąd ta zmiana
    domeny na dłuższą telekomunikacja.pl ? ;-)

    Na poważnie - pewnie część z tego już załatana, ale jeśli ktoś zobaczy
    tam IP swojego lub znajomego serwera, to warto sprawdzić i _szybko_
    załatać, nie czekając na ewentualny polecony z CST... Na świecie już
    się nie bawią w blokowanie pojedynczych IP, tylko od razu całe /24
    albo np. całość *.sdi.tpnet.pl i wielu takim nie idzie wytłumaczyć,
    że opcja "pójść z własnymi pieniędzmi do innego ISP który skuteczniej
    zwalcza spam" nie za bardzo sprawdza się w tym kraju... hehe, już widzę
    tę kolejkę ISP którzy tylko czekają, bym się do nich przełączył ;-)

    Marek

  • 2. Data: 2002-09-06 13:15:46
    Temat: Re: Lista polskich "open proxy" (glownie SDI)
    Od: Asia Jedrychowska <a...@a...net>

    In pl.news.mordplik Marek Michalkiewicz <m...@a...gda.pl> wrote:
> [...]
    > tam IP swojego lub znajomego serwera, to warto sprawdzić i _szybko_
    > załatać, nie czekając na ewentualny polecony z CST... Na świecie już

    Hm, przejrzałam część z tych adresów -- sporo z nich to SDI np. Ciekawa
    jestem, czy i na jakiej podstawie TPSA może żądać wyłączenia tych
    proxies -- o ile wiem, w umowie o SDI nie ma nic o stawianiu squidów.
    Można to ewentualnie podciągnąć pod zakaz udostępniania zasobów obcym...
    Co o tym myślicie?

    and the things you can't rememeber
    tell the things you can't forget
    that history puts a saint in every dream (Tom Waits)

  • 3. Data: 2002-09-06 14:12:04
    Od: Michał Cieślicki <y...@a...pl>

    Asia Jedrychowska <a...@a...net> quotation:
    > Można to ewentualnie podciągnąć pod zakaz udostępniania zasobów obcym...

    Jaki zakaz?

    --
    Michał Cieślicki PLD/GNU Linux User
    Plonkito ergo sum (c) Igo on apcoh BOFH# 264799

  • 4. Data: 2002-09-06 14:25:37
    Od: Asia Jedrychowska <a...@a...net>

    In pl.news.mordplik Michał Cieślicki <y...@a...pl> wrote:
    > Asia Jedrychowska <a...@a...net> quotation:
    > Jaki zakaz?

    a nie ma takiego w umowie? to ja przepraszam :)

    a.

  • 5. Data: 2002-09-06 15:24:34
    Od: Robert Redziak <s...@s...plukwa.net>

    On Fri, 6 Sep 2002 13:15:46 +0000 (UTC), Asia Jedrychowska
    <a...@a...net> wrote:

    > Hm, przejrzałam część z tych adresów -- sporo z nich to SDI np. Ciekawa
    > jestem, czy i na jakiej podstawie TPSA może żądać wyłączenia tych
    > proxies -- o ile wiem, w umowie o SDI nie ma nic o stawianiu squidów.

    Normalnie, dostaną powiadomienie na takiej samej zasadzie, jak
    dostawało się za spammerstwo, czy posiadanie zacoderedowanej
    maszyny.

    r.
    ________
    robert rędziak :: 1.0654205607477 j.w.g. :: rekin.plukwa.net

    p l u k w a z o n e s u p p o r t t e a m

  • 6. Data: 2002-09-07 07:29:43
    Od: "Marek Kryniczak" <m...@o...pl>

    : <a...@a...net> wrote:
    :
[...]

    Powiadomienie o czym? W jaki niby sposob czlowiek stawiajacy squida na swoim
    sdi lamie umowe z tpsa? Bo moim zdaniem, mam prawo postawic sobie na swoim
    sdi dowolne proxy i nikomu nic do tego.

    M.

  • 7. Data: 2002-09-07 07:29:58
    Od: m...@a...gda.pl

    In pl.news.mordplik Asia Jedrychowska <a...@a...net> wrote:
    :
    : a nie ma takiego w umowie? to ja przepraszam :)

    W umowie o SDI nie ma - i bardzo dobrze. Jest natomiast zapis
    o odpowiedzialności użytkownika za wszystko co wychodzi z jego IP,
    więc taki użytkownik powinien zadbać o bezpieczeństwo swojej
    maszynki we własnym interesie... Inaczej może zostać podany do
    abuse i w konsekwencji odłączony za to, że ktoś wykorzystał jego
    open proxy do spamowania. Tylko mało kto zdaje sobie sprawę...

    pozdrawiam
    Marek

  • 8. Data: 2002-09-07 07:31:03
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Asia Jedrychowska" <a...@a...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > proxies -- o ile wiem, w umowie o SDI nie ma nic o stawianiu squidów.
    > Można to ewentualnie podciągnąć pod zakaz udostępniania zasobów obcym...

    Na pierwszy rzut oka wydaje się, że zgodnie z proponowanym przez Ciebie
    pomysłem
    równie dobrze mozna pod to podciągnąć każdy serwerek www na SDI, bo przecież
    też udostępnia jakies tam zasoby obcym.
    Tak więc chyba trzeba poszukać jakiegoś innego sposobu :-)

    Pix

  • 9. Data: 2002-09-07 11:17:42
    Od: Maciej Wierzbicki <v...@k...p.lodz.pl>

    Marek Kryniczak wrote:

    > Powiadomienie o czym? W jaki niby sposob czlowiek stawiajacy squida na swoim
    > sdi lamie umowe z tpsa? Bo moim zdaniem, mam prawo postawic sobie na swoim
    > sdi dowolne proxy i nikomu nic do tego.

    Do momentu, kiedy ktoś, przy użyciu tegoż open proxy, zrobi mi coś
    niedobrego, i ja poskarżę się w tepsie.

    * Maciej 'Voovoos' Wierzbicki * VOO1-RIPE * VOO1-6BONE

  • 10. Data: 2002-09-07 11:18:36
    Od: m...@a...gda.pl

    In pl.news.mordplik Marek Kryniczak <m...@o...pl> wrote:
    :
    : Powiadomienie o czym? W jaki niby sposob czlowiek stawiajacy squida na swoim
    : sdi lamie umowe z tpsa? Bo moim zdaniem, mam prawo postawic sobie na swoim
    : sdi dowolne proxy i nikomu nic do tego.

    Widząc niektóre odpowiedzi tutaj mam wrażenie, że niektórzy ludzie
    czegoś nie rozumieją... (proszę nie brać tego do siebie osobiście, bo
    problem jest dość powszechny - niestety)

    Proxy nie zabezpieczone przed korzystaniem z zewnątrz może zostać łatwo
    wykorzystane do nadużyć. Spamer łączy się z proxy, a proxy łączy się
    z portem 25 innego serwera (Squid może działać jako proxy nie tylko dla
    HTTP...) - i z jego punktu widzenia, to właśnie proxy przysyła spam
    a abonent usługi SDI ponosi za to odpowiedzialność. Odbiorca spamu
    zgłasza abonenta usługi SDI do abuse, i są dwie możliwości:

    - abuse daje ostrzeżenie, a jeśli spam się powtarza, rozwiązuje umowę
    o SDI z powodu nadużyć wychodzących z tego adresu IP. Spamer który
    wykorzystał proxy jest raczej bezkarny - owszem, w logach proxy jest
    jego IP, ale to już problem (byłego) posiadacza SDI by się procesować
    ze spamerem (np. w Chinach czy Korei :) o zwrot kosztów ponownego
    przyłączenia SDI i innych poniesionych strat.

    - abuse ignoruje zgłoszenie (tak twierdzą za granicą), proxy nadal jest
    wykorzystywane do spamowania, po czym coraz większe bloki adresów IP
    trafiają do SPEWS i innych czarnych list. Czy dopiero jak kilku
    dużych zagranicznych ISP zablokuje na swoich routerach 217.96.0.0/14
    (na przykład), to ktoś się u nas opamięta? A nastroje wielu ludzi na
    news.admin.net-abuse.email są takie, że niewiele do tego brakuje...

    Jako odpowiedzialny użytkownik SDI apeluję - ludzie, poczytajcie conieco
    na temat spraw bezpieczeństwa - i poczytajcie, co o nas mówią na NANAE.
    Nikt nie zabrania stawiania proxy, ale niestety trzeba to robić z głową.
    Udostępnić tylko dla tych IP, dla których jest to proxy naprawdę
    przeznaczone, a nie dla całego świata. To chyba nie jest aż takie
    strasznie skomplikowane...

    To wszystko dotyczy zresztą każdego połączenia z Internetem - nie tylko
    SDI, tak samo trzeba się zabezpieczać nawet jeśli łączymy się modemem.
    Dynamiczne IP w niczym nie chroni - spamer i tak szybko znajdzie (mają
    odpowiednie oprogramowanie do tego celu).

    TPSA nie zabrania stawiania proxy, ale zagranicznym ISP nikt nie zabroni
    blokowania całego ruchu z *.pl, ze szkodą dla nie-spamującej większości.
    Internet składa się z wielu prywatnych sieci, a właściciel każdej z nich
    może mieć swoje zasady (bo to jego prywatna własność - to, że ktoś od
    nas przyjmuje pocztę, to przywilej a nie prawo). Efekt tego jest taki,
    że na przykład do @redhat.com nie da się wysłać poczty z serwera na SDI,
    bo zablokowali hurtowo. Próbowałem się z nimi kontaktować, najpierw
    wcale nie odpowiadali, potem odpowiedzieli że nie popuszczą dopóki TPSA
    sama ich ładnie nie poprosi o odblokowanie, opisując co robi w celu
    ograniczenia nadużyć...

    Jak tak dalej pójdzie, to w PL będziemy mieć swój własny intranet... :(

    Marek