    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Liczby losowe
    Date: Sun, 06 Jul 2014 15:56:47 +0200
    <53b915c8$0$2152$65785112@news.neostrada.pl>
    <53b94083$0$2235$65785112@news.neostrada.pl>

    On 06.07.2014 14:26, IDKrzych wrote:

    > Ale jak pisałem, a skrzętnie nie cytujesz:
    > "Niestety, ponownie da się to tylko sprawdzić widząc kod źródłowy."

    Podstawowymi testami są jednak testy na liczbach. Też
    już to psiałem;)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Randomness_test
    http://en.wikipedia.org/wiki/Diehard_tests

    Dane nie są losowe, jeśli jesteśmy w stanie wykryć
    w nich jakiś wzorzec. Preferowanie liczb parzystych,
    lekkie odchylenie w kierunku górnego zakresu,
    korelacja przy rysowaniu wielowymiarowego wykresu,
    niska entropia czy... wypisywanie tylko jednej liczby.

    Skoro dane dla różnych testów zachowują się jak dane
    losowe, to oczekujemy, że będzie równie dobrze odzwierciedlać
    zachowanie liczb losowych w naszym problemie.

    Skuteczność pewnych prostych generatorów zależy od
    przyjętych stałych. Ale ich badanie ciężko nazwać
    "sprawdzeniem kodu źródłowego".
    http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_congruential_gen
    erator#Period_length
    http://en.wikipedia.org/wiki/RANDU [bardzo zły generator,
    ale jego wada nie była początkowo oczywista i był używany]

    A co najgorsze, chyba jedynym generatorem z 'papierem'
    na porządną losowość jest ranlux. Patrząc w kod
    możesz w pozostałych przypadkach sprawdzić, czy ktoś
    sobie jaj nie robi, a nie sprawdzić, czy generator jest dobry.

    pzdr
    bartekltg