    From: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Laptop z jakim procesorem?
    Date: Mon, 5 Nov 2018 18:51:25 +0000 (UTC)
    <K8qDD.354749$2D.164739@fx12.ams1> <prlbrp$68m$1@node1.news.atman.pl>
    <5bde97c0$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <5bdec282$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    <5bdec69c$0$491$65785112@news.neostrada.pl>
    <prmsu1$t2m$1$Adam@news.chmurka.net>
    <5bdf0014$0$476$65785112@news.neostrada.pl>
    <5bdf01b5$0$511$65785112@news.neostrada.pl>
    <5bdf029a$0$15186$426a34cc@news.free.fr>
    <5bdf0452$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    <5bdf06b6$0$15186$426a34cc@news.free.fr>
    <5bdf0a57$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    <5bdf0ff2$0$3747$426a34cc@news.free.fr> <prpc99$4n5$1@news.vectranet.pl>
    <5be04219$0$11042$426a74cc@news.free.fr> <prpgu2$5s5$1@news.vectranet.pl>
    <5be04b29$0$5489$426a74cc@news.free.fr>

    Dnia 05.11.2018 Mateusz Viste <m...@n...pamietam> napisał/a:

    > Instrukcje jednak trzeba przesłać, rozkodować, wykonać, a wyniki zwrócić.

    Trzeba. Ale to narzut znacznie mniejszy, niż taki na przykład
    antywirus.

    > się da, i wszystko może działać. Ja twierdzę tylko że hasłowanie SSD
    > ogranicza się do "ustaw hasło i zapomnij", czego w żaden sposób nie można
    > powiedzieć o alternatywach programowych.

    Alternatywa w postaci szyfrowanego LVM przy instalacji takiego np. Debiana
    (i nie tylko) sprowadza się do "wybierz stosowną opcję, wpisz hasło
    i zapomnij".

    > Nie potrzeba żadnej dodatkowej wiedzy technicznej mówisz? hmm.

    Było "jest mało oczywista". I to wszystko tylko jeśli OS sam z siebie
    nie zauważy LVMa.

    > Poza tym, twoje wyjmujesz/wkładasz/pvscan działa wyłącznie pod warunkiem
    > że system na którym działasz wie czym jest LVM, wie jak wygląda jego
    > szyfrowanie w danej wersji FSa itd. Jak ratujesz się jakimś liveCD to
    > różnie to może wyglądać.

    Chyba tylko w przypadku jeśli ktoś bawi się w archeologa
    i zapoda jakieś liveCD sprzed dekady.

    > Nie zależy, bo nie ma opcji aby BIOS (a tym bardziej UEFI) wystartował z
    > czegoś zaszyfrowanego. Ten obszar może być malutki i np. ograniczać się

    Zgoda. Ja się odnosiłem bardziej do tego, że "wybrane katalogi lub partycje".
    Można wybrać co, z tym, że nie można wybrać absolutnie wszystkiego.

    > musi być. A potem przy każdym update GRUBa należy się modlić by nic się
    > nie rozleciało. :)

    Co ma się rozlatywać? Przecież sam pisałeś, że partycja /boot jest
    nieszyfrowana, więc co ma do tego update GRUBa? :-)

    > Kolega żyje, zdaje się, w idealnym świecie. Szczerze zazdroszczę.

    Pewnie mój system nie wie, że powinien się sypać, więc się nie sypie.
    Może dlatego, że nie jest to Windows ;-)

    > Algorytmy szyfrowania LVMa też mogą być dziurawe, historia zna takie
    > przypadki. No ale pisałem - jak komuś zależy, niech się siłuje. Ja tu

    Oczywiście. Ale są jawne, więc jest bardzo duża szansa, że ktoś to odkryje,
    opisze, załata. W przypadku hardware musisz ufać producentowi sprzętu.

    I czemuż to opcja w BIOS nie jest "siłowaniem", a opcja przy instalacji
    systemu jest? Przecież w obu przypadkach średnio inteligentny szympans
    (byle tylko czytać umiał) sobie poradzi ;-)

    > tylko wyrażam moje bardzo prywatne zdanie w temacie.

    Ja też (patrz stopka). Ale wg mnie jeśli dba się o prywatność
    (w końcu po coś to szyfrowanie), to powinno się używać otwartego kodu.

    Choć oczywiście wolna wola każdemu postępować jak ma życzenie.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.