  • Data: 2018-11-03 12:08:50
    Temat: Re: Laptop z jakim procesorem?
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 3 Nov 2018 09:23:32 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5bdd5af0$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    od "Adam" <...@d...com.pl> :
    >Przejrzałem już trochę ofert i pojawiają się w nich
    >pewne oznaczenia.
    >Chciałbym zapytać jaki one mają wpływ przede
    >wszystkim na szybkość laptopa
    >1) liczba GHz - oznacza chyba liczbę rdzeni - jakie to
    > ma znaczenie dla szybkości

    To częstotliwość taktowania rdzeni(nie ich liczba).
    Ta częstotliwość jest zmienna, skacze sobie przykładowo od podstawowej
    do turbo, jak rdzeń jest obciążony, to pracuje w turbo, jak nie, to
    spoada mu taktowanie(oszczędność energii).
    I tu są pewne niuanse, procesor pilnuje poboru mocy, np max 35W,
    wylkucza to jednoczesną pracę wszystkich(obciążonych) rdzeni w max
    turbo, w tym wypadku, przykładowo, tylko jeden będzie pracował z
    maksymalnym taktowaniem, reszta z mniejszym o 200-300 MHz lub spadnie
    taktowanie wszystkim(obciążonym) rdzeniom do jednakowego poziomu.
    rzykład: https://pclab.pl/art79001-4.html

    Dla czterordzeniowca może to wyglądać tak:

    1 obciążony - taktowanie 3.7/2.0/2.0/2.0
    2 obciążone - taktowanie 3.5/3.5/2.0/2.0
    3 obciążone - taktowanie 3.3/3.3/3.3/2.0
    4 obciążone - taktowanie 3.0/3.0/3.0/3.0

    To wszystko znajdziesz w sieci na witrynach z testami wydajności(albo
    i nie znajdziesz, bo tester miał to w dupie).

    Dodatkowo, taki rdzeń może realizować HT(hyper-threating), polega to
    na tym, że taki rdzeń zostaje "podzielony" na dwa rdzenie wirtualne, i
    zamiast jednego wątku obsługuje dwa(w konsumenckich procesorach, w
    serwerowych nawet 4 i więcej), może to mieć spory wpływ na
    wydajność(częściej pozytywny, ale w niektórych wypadkach negatywny).
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

    > 2) generacja - przy IntelCore pojawia się informacja
    > o generacji 5, 7, 8 - pytanie podobne, jakie to ma
    > znaczenie dla szybkości. Domyślam się, że im wyższa
    > generacja tym laptop jest nowocześniejszy i dłużej takim
    > pozostanie, ale jak to się przekłada na szybkość teraz.
    > Ktoś, chyba pisząc o porównaniu procesorów tych
    > samych generacji, wspomniał coś o pierwszej cyfrze
    > w oznaczeniu procesora - nie mogę teraz tego znaleźć.
    > Jakie to ma znaczenie (dla użytkownika)?

    Nowsza generacja ma wyższy numerek, teoretycznie im nowsza, tym
    bardziej wydajna i energooszczędna.

    Co do oznaczeń i3/i5/i7, im wyższy numerek, tym wydajniejszy procesor
    danej generacji(więcej pamięci cache, tryb HT, turbo, szybsze
    taktowanie).
    I przykładowo:
    i3 - dwa rdzenie fizyczne(mało cache, wolniejsze taktowanie, nie ma HT
    i turbo)
    i5 - cztery rdzenie fizyczne(więcej cache, większe taktowanie, tryb
    turbo)
    i7 - cztery rdzenie fizyczne z HT(największe taktowanie, turbo,
    widziany przez system jako osiem rdzeni).

    Najlepiej poszukać opisu danego procesora na witrynie Intela, przykład
    dla procesora Core-i7-3720QM
    https://ark.intel.com/pl/products/64891/Intel-Core-i
    7-3720QM-Processor-6M-Cache-up-to-3-60-GHz-

    >Ponadto niektóre laptopy są wyposażone w ekran dotykowy,
    >w tym jeden z procesorem Ryzen, o którym wspominał
    >Kol. pueblo. Przy jakich zastosowaniach ekran dotykowy może
    >być lepszy od tradycyjnego?

    Może być wygodny w pewnych sytuacjach, dla mnie osobiście nie jest
    potrzebny do niczego.

    >Marzy mi się zakup takiego laptopa, o którym potem mógłbym
    >powiedzieć, że chodzi jak burza, oczywiście za rozsądną cenę. :-)

    Za rozsądną cenę to tylko poleasingowe, czasem można wyszperać dobre
    modele, nawet mało zniszczone.