  • Data: 2011-10-12 08:22:42
    Temat: Re: Lampa rtęciowa, co w środku
    Od: "sofu" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:j6vher$6tu$1@news.onet.pl...
    > Czy taka lampa:
    >
    > http://el-mar.sklep.pl/Lampa_rteciowa_LRF_250W_E40PO
    LAMP-2209.html

    > Ma w środku niezależny promiennik UV?

    Jak byłem młody za czasów PRL z takich lamp się robiło kwarcówki do opalnia.
    Był nawet opis tego chyba w któryms Radioelektroniku z lat 80 tych albo w
    Młodym Techniku, już nie pamietam dokładnie?

    To jest wysokociśnieniowa lampa wyładowcza. W środku znajduje się coś co
    wygląda na halogenowy żarnik na konstrukcji z drutów
    i do tego powinny być tam zamontowane dwa węglowe oporniki.
    UV jest wychodzi z tego mocny. Można sie poparzyc juz po kilku minutach
    ekspozycji na skórę. Ja tak trochę kiedyś moja mamę przysmarzyłem
    nieświadomy siły tego ustrojstwa. Dodam, że przeżyła ten eksperyment.
    Juz nie pamietam jak to podłanczałem, ale chyba w szereg z żarówką jakąś
    (może 100 W -220V?) i pewnie pracowało to na pół gwizdka?
    Nigdy nie pracowałem z tym w sposob ciagły raczej sie włanczało na pare
    minut w ramach eksperymentu, który w końcu zarzuciłem.

    pzdr. Janusz