  • 1. Data: 2009-12-03 23:24:41
    Temat: Lampa Metz 36 c-2 i Nikon D50
    Od: "Marcin Nowak" <a...@g...pl>

    Witam.
    Chciałbym na święta kupić w prezencie osobie lampe błyskową.
    Zaczyna ona bawić się fotografią - ma aparat Nikon D50. Widziałem lampy do
    niego z serii SB za około 1200 zł. Trochę to dużo jak dla mnie i myślę, że
    dla amatpra też nie jest taka potrzebna.
    Znalazłem, lampe Metz 36 c-2 za przyzwoitą cenę.
    Czy pasuje ona do Nikona D50 ?
    Czy będzie wszystko działać jak należy ?

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2009-12-04 03:01:33
    Temat: Re: Lampa Metz 36 c-2 i Nikon D50
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Marcin Nowak pisze:
> [...]
    > Znalazłem, lampe Metz 36 c-2 za przyzwoitą cenę.
    > Czy pasuje ona do Nikona D50 ?
    > Czy będzie wszystko działać jak należy ?
    Jest to lampa niededykowana z 'automatyką własną'. Oznacza to, że nie
    będzie automatycznie ustawiać danych do błysku na aparacie. Trzeba raz
    ręcznie wybrać przysłonę i przypilnować migawki, więc dla kogoś kto
    świadomie fotografuje (uczy się j/w) będzie na pocztek OK. Przez 30lat
    ludzie tak używali lamp i było dobrze. Jak ktoś tylko używa zielonego
    programu, bedzie trudno.
    Jej "automagicznym" braciszkiem jest dedykowana mecablitz 36 AF-4
    digital (tu te zielone rzeczy sie dzieją)

    Metz do dobra firma. Lampa ma pochylanie w góre (zaleta, ważne dla kogos
    co chce cos więcej od lampy) i nie ma na boki (lekka wada). Siła błysku
    wystarczająca na początek. Ponieważ nie jest dedykowana, tak samo będzie
    chodzić na wszystkim co ma stopkę, z wyj Sony (inna stopka).

    Nie słuchaj bzdur na forach, że tylko SB-800 lub SB-900. D50 ma jakieś
    ograniczenia (nie znam szczeg.) i nie wykorzysta tego.

    Dla ambitniejszych, a tanszych od SB to Metz 48 AF-1 digital (mam,
    polecam, d50 nie wszystko wykorzysta).

  • 3. Data: 2009-12-04 07:44:37
    Od: "Bartosz" <b...@o...pl>

    > Jest to lampa niededykowana z 'automatyką własną'. Oznacza to, że nie
    > będzie automatycznie ustawiać danych do błysku na aparacie. Trzeba raz
    > ręcznie wybrać...

    Nie ma też wspomagania AF, co przy słabszym oświetleniu jest jednak dużą
    wadą :/

  • 4. Data: 2009-12-04 08:14:11
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Bartosz pisze:

    > Nie ma też wspomagania AF, co przy słabszym oświetleniu jest jednak dużą
    > wadą :/

    Fakt.
    Jak to niededykowane ...

    To uzgadnianie parametrów jednak jak myslę, może mieć znaczenie. Sam
    widzę, jak po latach na systemach TTL wróciłem doraznie do 'A', choć
    oczywiście rozumiem o co chodzi i co na co wpływa, ale zdarzy się
    zapomnieć byle ustawienie.

    Mysle że jakby pytający skierował oczy na model 36 AF (digital), krzywdy
    sobie nie zrobi.
    Nie wiesz, Bartosz, czego d50 ***NIE MA*** jeśli o lampie, no pamiętam
    czegoś nie ma (nie pytam o CLS-y itd)

    Aha, kol Marcinie, Tumaxy niech cię nie skuszą niską ceną.

  • 5. Data: 2009-12-04 18:54:32
    Od: "Bartosz" <b...@o...pl>

    > Nie wiesz, Bartosz, czego d50 ***NIE MA*** jeśli o lampie, no pamiętam
    > czegoś nie ma (nie pytam o CLS-y itd)
    >
    > Aha, kol Marcinie, Tumaxy niech cię nie skuszą niską ceną.

    Wiem :) D50 nie ma możliwości zdalnego sterowania lamy za pomocą puszki; ta
    opcja będzie działać, gdy na puszce zamontujesz np. sb 800/900 i użyjesz
    drugiej sb (może być np. sb600) jako slave. Co do Tumaxa/Sunpaka... teżbym
    nie ryzykował. Robiłem kiedyś testy empiryczne bo stałem przed dylematem
    zakupu lamy. Po doświadczeniach zdecydowałem się zakupić SB600 i służy mi
    wiernie po dziś dzień. I chyba to optymalny wybór dla zaawansowanego
    amatora. Ewentualnie możnaby spróbować któregoś Nissina, ale w tym temacie
    się nie wypowiem, bo nigdy go na żywo nie widziałem. Może ktoś się ew.
    podzieli swymi doświadczeniami?

  • 6. Data: 2009-12-04 19:01:58
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Bartosz pisze:

    > Wiem :) D50 nie ma możliwości zdalnego sterowania lamy za pomocą puszki;

    To już atrybut całkiem 'pro', ale z tych pomniejszych coś tak nie tak
    jest. Chyba nie na FP, na pewno nie bracketing, nie wiem co jeszcze...
    coś ze wspomaganiem AF? Nie pamietam -> forum.nikon.org.pl

> [...]
    > Nissina, ale w tym temacie się nie wypowiem, bo nigdy go na żywo nie
    > widziałem. Może ktoś się ew. podzieli swymi doświadczeniami?

    Może nie z aktualnymi modelami, ale z marką Sunpak od wieeeelu lat mam
    skojarzenia, kumple mieli jakieś Sunpaki i na to sie patrzyło z
    zazdrością, i nie padały te lampy. Sunpak osobiście postzregam jako
    solidną firmę.

    Wkładanie do jednego wora z Tumaxami to nieporozumienie, to zupełnie
    inna półka jakościowa.

  • 7. Data: 2009-12-04 19:39:51
    Od: "XX" <b...@o...pl>

    Na temat lampy NISSIN Speedlite Di866 Pro - jest artykuł w miesięczniku
    DIGITAL FOTO VIDEO
    nr październikowy 2009r. - str 42.

    http://www.dfv.pl/tl_files/dfv/czasopismo/10_2009/sp
    is_tresci.pdf

    A poniżej forum odnośnie numeru październikowego, może ktoś coś więcej
    poradzi :))

    http://www.dfv.pl/forum/viewtopic.php?id=3011

    Pozdr.

  • 8. Data: 2009-12-04 20:45:47
    Od: "Bartosz" <b...@o...pl>

> [...]
    > skojarzenia, kumple mieli jakieś Sunpaki i na to sie patrzyło z
    > zazdrością, i nie padały te lampy. Sunpak osobiście postzregam jako

    Ja testowałem i jednak jest przepaść między Sunpak a SB600 (na korzyść
    Nikona)