  • 1. Data: 2009-12-12 14:12:09
    Temat: LEDowy PWM i CE (EMC)
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!!

    W urządzeniu przewidziałem małe podświetlenie (5x LED, po max 20mA
    na diodę, ledy równolegle, więc w sumie 100mA) sterowane PWMem (można
    robić "płynne miganie"). Tylko mnie zastanawia na ile takie coś będzie
    siało?? Nie dałem tam żadnego filtru... czy ktoś ma jakieś doświadczenia
    z tego typu "wynalazkami"?? Zasilanie i powrót (masa) idą raczej koło
    siebie...

    Jeśli uważacie, że lepiej dobudować jakiś filtr, to podpowiedzcie
    proszę, jakie wyjście będzie najlepsze? Pytam, bo nie mam doświadczenia...

    Po pierwsze jaka częstotliwość, przykładowo: coś koło 60Hz, coś koło
    1kHz, coś koło 50kHz ;)... wartość 60Hz pochodzi stąd, że część
    analogowa dobrze tłumi składowe o tej częstotliwości ;)...
    W sumie im niżej, tym dalej od pasma radiowego ;)...

    Z drugiej strony jaki dodać filtr?? Jakąś indukcyjność, która wygładzi
    jedynie zbocza? A może zrobić coś w stylu przetwornicy obniżającej??
    Wyższa częstotliwość i wygładzić prąd diod?
    Rozważam jeszcze dodanie czegoś w obwodzie bramki tranzystora, żeby
    zaokrąglić przebieg sterujący... prąd 100mA to nie tak dużo, napięcia
    niewielkie (całość chodzi z 5V), więc straty mocy znośne, a na
    sprawności mi nie zależy :).

    To drugie wyjście ma tę zaletę, że "zaokrągla" mi prąd pobierany z
    zasilania (małe pojemności filtrujące pewnie ładnie przeniosą zwłaszcza
    niższe częstotliwości...).

    Myślałem nawet nad zastosowaniem "większego" filutr RC i podaniem
    napięcia prawie stałego na bramkę tranzystora, no ale to kiepskie
    wyjście - dostanę napięcie w przedziale 0-5V, a pełna regulacja od
    0-100mA, to pewnie bardzo wąski wycinek tego zakresu....

    Jestem ciekaw Waszych opinii o tym, które rozwiązanie będzie
    najprostsze?? A może nie ma się co martwić i zostawić wszystko tak jak
    jest?? W końcu nie steruje silnikiem, tylko 5-cioma LEDami ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 2. Data: 2009-12-12 15:00:21
    Temat: Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konop wrote:

> [...]
    > najprostsze?? A może nie ma się co martwić i zostawić wszystko tak jak
    > jest?? W końcu nie steruje silnikiem, tylko 5-cioma LEDami ;)...

    Mam nadzieje, ze dales jakies oporniczki wyrownujace do tych diod, w kazdym
    razie ja daje ok 1-2.2 Ohm, bo raz sie przewiozlem, bo LEDy okazaly sie z
    roznych serii, choc z tej samej torebki.
    Co do czestotliwosci, na ogol biore to, co "bozia dala", czyli jak mam juz
    jakis zegar w kontrolerze, to go do tego celu uzywam. Na ogol mam cos w
    okolicach od 400Hz do 10kHz. Mniej nie lubie, bo ponizej 100Hz widac
    mryganie, jak ustrojstwo stoi w ciemnym a ty patrzysz na cos innego
    (widzenie peryferyjne ma fmax rzedu 150Hz).
    Co do zaklocen, to male szanse na cos mierzalnego. Prad maly, RC juz masz
    (LEDy maja kilkaset pF do kilku nF + opor szeregowy). Ale wsio zalezy
    oczywiscie od reszty (layout calosci), impedancji masy i miesiaczkowania
    pingwinow w pelni ksiezyca :-).

    Waldek

  • 3. Data: 2009-12-12 15:27:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

> [...]
    > widac mryganie, jak ustrojstwo stoi w ciemnym a ty patrzysz na cos
    > innego (widzenie peryferyjne ma fmax rzedu 150Hz).

    A kiedy ktoś wreszcie dobierze się do dupy producentom samochodów,
    którzy diody w tylnych lampach potrafia sterować tym, co "bozia dała"?
    To zasługuje na uregulowanie przepisami minimalnej częstotliwości.
    Teraz, zwłaszcza przy widzeniu peryferyjnym i "skanowaniu" wzrokiem
    sytuacji na drodze, z jednego samochodu potrafi robić się kilka.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2009-12-12 15:43:40
    Od: "Filip J" <f...@o...pl>

    > Teraz, zwłaszcza przy widzeniu peryferyjnym i "skanowaniu" wzrokiem
    > sytuacji na drodze, z jednego samochodu potrafi robić się kilka.
    O chopie, to ty idź lepiej do okulisty. ;)
    Może to i wnerwia, ale żeby widziec kilka aut...

    Pozdrawiam
    FJ

  • 5. Data: 2009-12-12 16:58:54
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Konop przemówił ludzkim głosem:

> [...]
    > siało?? Nie dałem tam żadnego filtru... czy ktoś ma jakieś doświadczenia
    > z tego typu "wynalazkami"?? Zasilanie i powrót (masa) idą raczej koło

    Emisję bada się od 30MHz w górę. Policz sobie, która harmoniczna PWMa o
    częstotliwości np. 1kHz jest potrzebna, żeby wejść w to pasmo :-).

    PS. Zdarzało mi się sterować PWMem podświetlenie 2 wyświetlaczy po 0,5A
    każdy - zero problemów z emisją.

  • 6. Data: 2009-12-12 18:00:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Filip J napisał:

    > O chopie, to ty idź lepiej do okulisty. ;)
    > Może to i wnerwia, ale żeby widziec kilka aut...

    Jak wnerwia, to nie okulista, tylko neurolog, psycholog, psychiatra
    czy w ogóle jakaś kompleksowa terapia. Bo to jednak duże zagrożenie
    dla współuczestników ruchu.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2009-12-12 21:30:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Zbych,

    Saturday, December 12, 2009, 5:58:54 PM, you wrote:

    > Emisję bada się od 30MHz w górę.

    Dla układów zasilania od 150 kHz...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2009-12-12 21:53:54
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    RoMan Mandziejewicz przemówił ludzkim głosem:

    > Dla układów zasilania od 150 kHz...

    Ale to dla zaburzeń przewodzonych, a nie promieniowanych.

  • 9. Data: 2009-12-12 22:04:04
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Mam nadzieje, ze dales jakies oporniczki wyrownujace do tych diod, w kazdym
    > razie ja daje ok 1-2.2 Ohm, bo raz sie przewiozlem, bo LEDy okazaly sie z
    > roznych serii, choc z tej samej torebki.

    Spoko, spoko, 5 diodek to nie dużo, każda ma "swój" rezystor 150ohm
    ;)... swoją drogą - zawsze słyszałem, że należy dawać rezystor
    szeregowy, bo diody identyczne nie będą (zwłaszcza z różnych serii), a
    tu w ostatnim EP opis fajnej choineczki - i nie ma rezystorków :/..
    trochę się zdziwiłem... no ale powielać nie zamierzam :)...

> [...]
    > mryganie, jak ustrojstwo stoi w ciemnym a ty patrzysz na cos innego
    > (widzenie peryferyjne ma fmax rzedu 150Hz).

    OK, dzięki za uwagę o tych 150Hz, w takim razie pójdę w górę ;)...

    OK, sprawdzę te pingwiny :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 10. Data: 2009-12-12 22:08:06
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > Teraz, zwłaszcza przy widzeniu peryferyjnym i "skanowaniu" wzrokiem
    > sytuacji na drodze, z jednego samochodu potrafi robić się kilka.

    Szczerze mówiąc nie zaobserwowałem tego zjawiska w tej sytuacji, ale
    fakt, w autach trzeba uważać ;)... robiłem kiedyś dla brata termometr z
    wyświetlaczem multipleksowany LED do auta i prawie mu oddałem totalny
    bubel :)... przypadkiem trącając wyświetlacz leżący na biurku
    zobaczyłem, że przy małej częstotliwości i drganiach ładnie się liczby
    "rozjechały" ;)...

    Pozdrawiam
    Konop