  • 11. Data: 2009-12-12 22:51:20
    Temat: Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Konop napisał:

    > Szczerze mówiąc nie zaobserwowałem tego zjawiska w tej sytuacji, ale
    > fakt, w autach trzeba uważać ;)...

    Są podobno spore różnice indywidualne w zdolności postrzegania migotania.
    Niektórzy nie dostrzegają nawet drżenia monitora CRT 60Hz. Jak ktoś nie
    zauważa migania świateł samochodowych, to też wcale nie znaczy, że od
    razu musi biegać do okulisty.

    > robiłem kiedyś dla brata termometr z wyświetlaczem multipleksowany
    > LED do auta i prawie mu oddałem totalny bubel :)... przypadkiem
    > trącając wyświetlacz leżący na biurku zobaczyłem, że przy małej
    > częstotliwości i drganiach ładnie się liczby "rozjechały" ;)...

    Twórca z taką lubością wpatrywał się w swoje dzieło, że nawet migotania
    nie zauważył. A poważniej -- wskaźniki oglądane w ruchu albo oglądane
    kątem oka w trakcie prowadzenia samochodu lub pilotażu samolotu trzeba
    szczególnie testować pod względem migotania. Takiego "przemiatjącego
    spojrzenia" trzeba się nauczyć. Kiedyś miałem kalkulator (LED), w którym
    wyświetlacz był przemiatany nie po kolejnych cyfrach, lecz po kolejnych
    segmentach. W dodatku dość wolno. Jak się człowiek w to nie gapił
    nieruchomyw wzrokiem, to wszystko rozpadało się na osobne kreseczki.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2009-12-13 07:50:26
    Od: hobgoblin <h...@g...com>

    On Dec 12, 11:12 pm, Konop <k...@g...pl> wrote:

    > W urządzeniu przewidziałem małe podświetlenie (5x LED, po max 20mA
    > na diodę, ledy równolegle, więc w sumie 100mA) sterowane PWMem (można
    > robić "płynne miganie"). Tylko mnie zastanawia na ile takie coś będzie
    > siało?? Nie dałem tam żadnego filtru... czy ktoś ma jakieś doświadczenia
    > z tego typu "wynalazkami"?? Zasilanie i powrót (masa) idą raczej koło
    > siebie...

    Zasilanie i powrot _musza_ isc jak najblizej siebie, od scalaka do
    samych diod. Jesli jest tam kabel to przynajmniej skrec ze soba pary
    zasilanie/powrot (lub wszystkie ze soba jesli powrot jest
    wspoldzielony).

    Druga sprawa to porzadne bypassy zasilania przy scalaku sterujacym
    diodami. Bez nich zaklocenia przeniosa sie dalej, na zasilanie. Oprocz
    typowych bypasow przyda sie tez jeden wiekszy kondensator rzedu 100uF
    (spore prady, niska czestotliwosc).

    Oprocz tego (ale nie zamiast) mozesz dac dlawiki na liniach
    sterujacych. Nie musza byc duze bo maja tylko zablokowac wysokie
    czestotliwosci (rzedu kilkuset kHz).

    -hob

  • 13. Data: 2009-12-13 08:06:29
    Od: hobgoblin <h...@g...com>

    On Dec 13, 4:50 pm, hobgoblin <h...@g...com> wrote:

    > Oprocz tego (ale nie zamiast) mozesz dac dlawiki na liniach
    > sterujacych. Nie musza byc duze bo maja tylko zablokowac wysokie
    > czestotliwosci (rzedu kilkuset kHz).

    Sorry, nie dlawiki tylko male kondensatory (rownolegle do masy) za
    rezystorami ograniczajacymi prad. Wartosci takie by RC bylo na
    poziomie 10us.

  • 14. Data: 2009-12-13 13:08:50
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > 100Hz widac mryganie, jak ustrojstwo stoi w ciemnym a ty patrzysz na
    > cos innego (widzenie peryferyjne ma fmax rzedu 150Hz).

    przypomniales mi ze sie nad tym kiedys glowilem, nie wiedzialem o postrzeganiu
    oka wiele i nadal nie wiele wiem. Fakt ze migotanie CRT widzialem wlasnie
    patrzac "katem oka" czyli peryferyjnie jak sie domyslam.

    Dlaczego patrzac sie normalnie nie widzimy migotania a katem oka juz tak? Co za
    to odpowiada? Googlowalem ale na szybko dokladnych mechanizmow biologi oka nie
    znalazlem :(

  • 15. Data: 2009-12-13 14:51:08
    Od: hobgoblin <h...@g...com>

    On Dec 13, 10:08 pm, "Papkin" <s...@s...net> wrote:

> [...]
    > to odpowiada? Googlowalem ale na szybko dokladnych mechanizmow biologi oka nie

    Moze niezbyt naukowo ale dosc ciekawie:
    http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see
    .htm

    -hob

  • 16. Data: 2009-12-13 14:55:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello hobgoblin,

    Sunday, December 13, 2009, 3:51:08 PM, you wrote:

    > Moze niezbyt naukowo ale dosc ciekawie:
    > http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see
    .htm

    Jak Wy, biedaki wytrzymujecie w kinie z ich biednymi 24 (48 przy
    dopdatkowej przesłonie w połowie czasu wyświetlania klatki) fps?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 17. Data: 2009-12-13 15:20:50
    Od: hobgoblin <h...@g...com>

    On Dec 13, 11:55 pm, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    e.htm

    > Jak Wy, biedaki wytrzymujecie w kinie z ich biednymi 24 (48 przy
    > dopdatkowej przesłonie w połowie czasu wyświetlania klatki) fps?

    24fps maja chyba tylko projektory amatorskie. W kinie ponoc jest (tak
    przynajmniej pisza na powyzszej stronie) 72fps.

    -hob

  • 18. Data: 2009-12-13 15:29:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello hobgoblin,

    Sunday, December 13, 2009, 4:20:50 PM, you wrote:

    e.htm
    > 24fps maja chyba tylko projektory amatorskie. W kinie ponoc jest (tak
    > przynajmniej pisza na powyzszej stronie) 72fps.

    W kinie jest nadal 24 fps, stosuje się dodatkowe przesłony, żeby nie
    mrugało ale nawet przy dwóch przesłonach (72 fps) jest to nadal daleko
    od żądanych w tym wątku 150 fps.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2009-12-13 17:01:05
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:
    > W kinie jest nadal 24 fps, stosuje się dodatkowe przesłony, żeby nie
    > mrugało ale nawet przy dwóch przesłonach (72 fps) jest to nadal daleko
    > od żądanych w tym wątku 150 fps.

    Pewnie to kwestia szybkosci owych przeslon (przyslon?) oraz bezwladnosci
    oka - ciekawe, jaki jest stosunek czasu pelnego "zaciemnienia" do czasu
    wyswietlania klatki.

    --
    KILu

  • 20. Data: 2009-12-13 20:54:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello KILu,

    Sunday, December 13, 2009, 6:01:05 PM, you wrote:

    > Pewnie to kwestia szybkosci owych przeslon (przyslon?)

    Przesłony. To wirujący krążek podzielony na segmenty. Przysłona jest w
    obiektywie aparatu fotograficznego/kamery - to coś innego.

    > oraz bezwladnosci oka - ciekawe, jaki jest stosunek czasu pelnego
    > "zaciemnienia" do czasu wyswietlania klatki.

    Ilość segmentów i czas ciemny są ograniczone fizyczną wydolnością
    mechanizmu przesuwu taśmy i wytrzymałością na zerwanie perforacji
    samej taśmy - w jednym z czasów ciemnych musi się zmieścić przesuw
    klatki i jest to czas zaskakująco długi.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl