  • 21. Data: 2009-12-13 22:08:32
    Temat: Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Przesłony. To wirujący krążek podzielony na segmenty. Przysłona jest w
    > obiektywie aparatu fotograficznego/kamery - to coś innego.

    > Ilość segmentów i czas ciemny są ograniczone fizyczną wydolnością
    > mechanizmu przesuwu taśmy i wytrzymałością na zerwanie perforacji
    > samej taśmy - w jednym z czasów ciemnych musi się zmieścić przesuw
    > klatki i jest to czas zaskakująco długi.

    na ogol w kinie nie siedzisz bokiem do ekranu koncentrujac sie nad innymi
    rzeczami. Czopki, reagujace na kolor maja duza bezwladnosc i im wystarcza
    25-30Hz by nie bylo widac mrugania. Preciki, reagujace na zmiany jasnosci za
    to reaguja duzo szybciej. Z fizjologicznego punktu widzenia ekran w czarno-
    biala kratke lub paski z mala bezwladnoscia i czestotliwoscia odswiezania
    ok. 70-80Hz powinien byc bardzo wkurzajacy. Jako, ze preciki nie reaguja na
    jasnosc tylko na jej zmiany, oko wibruje z czestotliwoscia ok. 70Hz i
    ampliduda rzedu minuty katowej by "widziec" obrazy statyczne. Na tym bazuja
    zreszta te rozne zludzenia optyczne z krecacymi sie kolkami na papierze.
    Przez efekt aliasingu powinno byc widoczne wyrazne mruganie obrazu.

    Waldek

  • 22. Data: 2009-12-13 22:22:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok naiwnie sądzi, że:

    > na ogol w kinie nie siedzisz bokiem do ekranu koncentrujac sie nad
    > innymi rzeczami.

    To zależy. Niektórzy odróżniają pójście *do kina* od pójścia *na film*.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2009-12-14 00:50:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Sunday, December 13, 2009, 11:08:32 PM, you wrote:

    > na ogol w kinie nie siedzisz bokiem do ekranu koncentrujac sie nad innymi
    > rzeczami.

    Nie musze siedzieć bokiem. Wystarczy, że siedzę w jednym z pierwszych
    rzędów i spoglądam na lewą część ekranu - prawa znajduje sie wtedy w
    polu peryferyjnym.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 24. Data: 2009-12-14 12:29:44
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > RoMan Mandziejewicz przemówił ludzkim głosem:

    > Ale to dla zaburzeń przewodzonych, a nie promieniowanych.

    W przypadku sterowania LEDów PWM raczej spodziewałbym się problemów z emisją
    zaburzeń przewodzonych niż promieniowanych. Przy badaniach urządzeń
    mikroprocesorowych w dolnym zakresie (150kHz do 1MHz) widać przede wszystkim
    ślady niesymetrycznych komunikacji RS232 (bo prąd pobierany z zasilania jest
    inny przy nadawaniu 0 i 1), a przecież tam są mniejsze prądy niż przy PWM
    LEDów.

    Szacunkowo prostokąt 1kHz 0-100mA 50% to amplituda prostokąta 50mA,
    amplituda pierwszej składowej rozkładu na sinusy będzie ponad te 50mA, a jej
    wartość skuteczna pewnie około tych 50mA (+-20% nie ma tu znaczenia).
    Kolejne harmoniczne opadają z nachyleniem 20dB/dek - więc dla 10kHz będzie
    5mA, dla 100kHz 500uA, dla 150kHz 333uA. Złagodzenie zbocza zwiększy od
    pewnej f spadek do 40dB/dek - więc pewnie praktycznie będzie mniej, ale ile
    to trudno powiedzieć.
    Normy dopuszczają na zasilaniu (dla środowiska domowego) emisję średnią
    56dBuV (=0,63mV) dla 150kHz. Mierzy się to na układzie zastępczej sieci,
    która symuluje dla mierzonego zakresu impedancję 50ohm.Aby na 50ohm
    wydzieliło się 0,63mV potrzebny jest prąd 12,6uA.

    Gdzieś w torze zasilania jakoś trzeba te 333uA obciąć do 12,6uA (z pewnym
    przyzwoitym zapasem) jak się nie chce mieć problemów przy badaniach.
    P.G.