  • 11. Data: 2011-03-22 18:24:50
    Temat: Re: Ktory monitor
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 22 Mar 2011 10:08:10 +0100, Andrzej Ława napisał(a):

    (ciach...)
    > Wielkość plamki im mniejsza, tym niby lepiej dla jakości (mniejsza
    > ziarnistość obrazu/większa rozdzielczość).

    Z drugiej strony - sporo osób woli większą plamkę z tego prostego powodu, że
    nie siedzą wtedy z "nosem w monitorze". Porównaj sobie jak się pracuje na
    porównywalnej klasie monitorów pracujących z tą samą rozdzielczością, ale
    przy różnych przekątnych (np. 19" i 17").

    > Im większa szybkość reakcji,
    > tym lepiej - nie będzie "smużenia".

    O ile Cię input-lag nie doprowadzi do szału.

    > Ważny też jest kontrast.

    Tyle, że rzeczywisty, a nie dynamiczny. Dorzuciłbym jeszcze poziom jasności
    czerni, równomierność podświetlenia, zachowanie przy pracy z obniżonym, a
    nie maksymalnym poziomie jasności.

    (ciach...)
    > Nic nie zastąpi obejrzenia na własne oczy, najlepiej podłączonego do
    > jakiegoś swojego testowego źródła obrazu. Kupić zawsze można później w
    > sieci.

    Przy tanich konstrukcjach będzie to i tak loteria - ich powtarzalność stoi
    często na tragicznym poziomie.

    [ Kobieta jest jak otwarta księga, napisana po hebrajsku, za pomocą ]
    [ chińskich znaków. (JoeMonster.org) ]

  • 12. Data: 2011-03-22 18:36:45
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Andrzej Ława" napisał w wiadomości grup
    > Ważny też jest kontrast.

    Niby dlaczego? Ludzkie oko potrafi dostrzec tylko 1000:1.

  • 13. Data: 2011-03-22 19:29:39
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 22/03/2011 6:24 PM, Przemysław Ryk wrote:

    > (ciach...)
    anns-G-HANNSGHH281HPB---28-LCD-TFT--1920-x-1200--100
    0-1-400cd-m2---Black-Bezel--Speakers

    2PWDEX62345784?smid=A3P5ROKL5A1OLE&tag=googlecouk06-
    21&linkCode=asn&creative=22206&creativeASIN=B002PWDE
    X6

    > Czyli jedno zastosowanie odpadło. Wobec tego - co na owym kompie robisz?

    Wszystko, w ogole. Ale systematycznie nic specjalnego.
    Mam karte TV, wiec czasem ogladam i nagrywam cos z TV, kiedys kompresowalem
    i edytowalem video, wiec czasem pewnie mi sie zdarzy. Mozliwe tez ze bede w
    php cos tam pisal wiec zastanawiam sie w jakiej odleglosci powinien taki
    monitor stac od moich oczu. A na pewno za niedlugi czas kupie jakis mocny,
    stacjonarny komputer, na ktorym przez VM Ware bede odpalal wiele
    wirtualnych maszyn i przerabial wszystkie administracyjne kwestie jak SBS,
    Exchange, AD, Windows Server 2008, Share Point, itp...

    2late Outspace Communication Inc. 1999*2011 (R)
    www.wikileaks.org

  • 14. Data: 2011-03-22 21:04:48
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 22 Mar 2011 19:29:39 +0000, 2late napisał(a):

> [...]
    > wirtualnych maszyn i przerabial wszystkie administracyjne kwestie jak SBS,
    > Exchange, AD, Windows Server 2008, Share Point, itp...

    Czyli generalnie ogólnego sortu. Ale - sugerowałbym się rozejrzeć za czymś,
    co nagle nie straci połowy odcieni, jak tylko zjedziesz z jasnością do
    poziomu akceptowalnego przy pracy wieczorami, przy oświetleniu w postaci
    jakiejś lampki na biurku. Na większości tanich modeli na matrycy TN obraz w
    miarę znośnie (powiedzmy - zależy jakie kto ma wymagania) wygląda przy
    wysokim poziomie jasności. Zjedziesz z tym w dół, żeby podczas pracy Ci oczu
    nie wypaliło i się zaczynają schody.

    Bez własnoocznego obejrzenia obu modeli nie zaryzykowałbym kupna.

    [ Według najnowszych wyliczeń naszych statystyków 23 procent kobiet, które ]
    [ zostały porzucone, opycha się lodami. Pozostałe 77 procent zostało ]
    [ porzucone, ponieważ opychało się lodami. (Jay Leno Show, JoeMonster.org) ]

  • 15. Data: 2011-03-22 22:44:29
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" <p...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > miarę znośnie (powiedzmy - zależy jakie kto ma wymagania) wygląda przy
    > wysokim poziomie jasności. Zjedziesz z tym w dół, żeby podczas pracy Ci

    Nie wiem, co uważasz za znośny obraz, ale faktem jest, że wiele monitorów ma
    fabryczne ustawienia jasności na 100%. Znajomy fachowiec twierdził, że taki
    podjarany obraz lepiej wygląda w sklepie (coś jakby odpowiednik trybu demo w
    telewizorach). Ale jeśli chodzi o jakość obrazu, to ona nie spada przy
    skręconej jasności. Powiedziałbym, że wręcz przeciwnie.

    Jeśli mowa o utracie odcieni, to zwróciłbym uwagę na sąsiedztwo czarnego. Są
    takie monitory, dla których nawet 5% szarości dalej pozostaje czarne.
    Wiadomo, że matrca TN nie oddaje wszystkich kolorów, ale te 5% to już
    przesada.

    I jeszcze do autora wątku. Teraz są bardzo modne supercienkie monitory z
    podświetleniem LED-owym umieszczonym na krawędziach. Lepiej nie iść za tą
    modą. LED-y od biedy (mówię o tzw. białych LED-ach z tańszych modeli) bo
    jest jeszcze jakaś korzyść z mniejszego zużycia prądu, ale z podświetleniem
    bocznym często bywają kłopoty z jednorodnością.

  • 16. Data: 2011-03-22 23:34:48
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 22 Mar 2011 23:44:29 +0100, MC napisał(a):

    > Nie wiem, co uważasz za znośny obraz,

    Wiesz - prywatnie mam EIZO S2432W i tu obraz jest dla mnie bardzo dobry.
    Przewinęło mi się przez ręce kilka monitorów na matrycach VA i z lepszym lub
    gorszym rezultatem dało się je w miarę sensownie ustawić.

    > ale faktem jest, że wiele monitorów ma fabryczne ustawienia jasności na
    > 100%.

    Faktem jest.

    > Znajomy fachowiec twierdził, że taki podjarany obraz lepiej wygląda
    > w sklepie (coś jakby odpowiednik trybu demo w telewizorach).

    Też tą informację potwierdzę.

    > Ale jeśli chodzi o jakość obrazu, to ona nie spada przy skręconej
    > jasności. Powiedziałbym, że wręcz przeciwnie.

    Bardzo szybko przy obniżaniu jasności dochodzi do coraz większych
    przebarwień w kierunku którejś ze składowych. Dodaj do tego (z uporem
    maniaka) wykorzystywaną regulację kontrastu kiepskiej równomierności
    podświetlenie - i masz efekt końcowy. Na kilkunastu różnych monitorach na
    matrycach TN, z którymi miałem do czynienia, wyglądało to tak, że schodząc z
    poziomem jasności coraz mocniej widać było, że matryca jest jaśniejsza u
    dolnej krawędzi. Owszem - było to ze dwa lata temu, ale od dłuższego czasu
    na monitory na matrycy TN nawet nie patrzę - nie spełniają moich wymagań.

> [...]
    > takie monitory, dla których nawet 5% szarości dalej pozostaje czarne.
    > Wiadomo, że matrca TN nie oddaje wszystkich kolorów, ale te 5% to już

    Widziałem takie, dla których poniżej 15% szarości to już był jeden odcień...

> [...]
    > jest jeszcze jakaś korzyść z mniejszego zużycia prądu, ale z podświetleniem
    > bocznym często bywają kłopoty z jednorodnością.

    IMVHO przy matrycy TN problem z równomiernością będzie zawsze. Im tańszy
    monitor, tym mocniej oszczędzano na jego konstrukcji - nie ma siły.

    [ I didn't realize it was possible for a woman to be _unusually_ irritable.]
    [ (Gregory House "House M.D. 1x07 Fidelity") ]

  • 17. Data: 2011-03-23 00:47:10
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    o...

    > Bardzo szybko przy obniżaniu jasności dochodzi do coraz większych
    > przebarwień w kierunku którejś ze składowych.

    Przebarwienia z reguły zależą od jasności. Nie na darmo w lepszych
    telewizorach możesz znaleźć regulację koloru nawet na dziesięciu poziomach.
    Tu jest tylko jeden. Siłą rzeczy niedoskonały. Jeśli regulujesz jasność, a
    właściwie jej maksymalny poziom, to jednocześnie powinieneś skorygować
    kolory. Wtedy efekt o którym piszesz bedzie mniejszy.

> [...]
    > na monitory na matrycy TN nawet nie patrzę - nie spełniają moich wymagań.

    TN-y się rzeczywiście mocno zmieniły, ale raczej w kierunku skrócenia czasu
    reakcji, czy poprawienia kątów widzenia. Efekt o którym piszesz wyglada mi
    raczej na oszczędność w liczbie jarzeniówek. Teraz modne są LED-y, których
    siła rzeczy musi być więcej. Stąd łatwiej o równomierność.

  • 18. Data: 2011-03-23 02:53:59
    Od: Triple Canopy <t...@i...eu>

    qwerty wrote:
    > Użytkownik "Andrzej Ława" napisał w wiadomości grup
    >
    > Niby dlaczego? Ludzkie oko potrafi dostrzec tylko 1000:1.

    Dlatego, że jak obniżysz jasność do normalnego poziomu to efektywny
    kontrast gwałtownie spadnie. W praktyce nawet przy super-hiper czerni
    (matryce w stylu cPVA) po skalibrowaniu i oprofilowaniu na pracę w
    warunkach słabego oświetlenia (np. ~ 60 cd/m^2) będziesz miał _duże_
    szczęście wyciągając te 1000:1. Jak wspomniał przedpiścca, przy
    dzisiejszym sprzęcie kontrastu nigdy za wiele. Wyższy w odczuwalny
    sposób poprawia wrażenia "organoleptyczne" jak i ogólny komfort pracy.

  • 19. Data: 2011-03-23 07:30:36
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Przebarwienia z reguły zależą od jasności. Nie na darmo w lepszych
    > telewizorach możesz znaleźć regulację koloru nawet na dziesięciu
    > poziomach. Tu jest tylko jeden.

    Tak BTW sugerujesz, że jest więcej niż 1% użytkowników,
    którzy cokolwiek, kiedykolwiek regulują w telewizorach
    (poza ustawieniem pouruchomieniowym)?
    ...korzystając z 10 poziomów a nie z jednego????

    Na 50 "znajomych telewizorów", może więcej,
    95% użytkowników ma problem z wejściem w menu;).
    lub nie widzą takiej potrzeby.
    Moim zdaniem dla "powszechnego użytkownika" telewizorów
    i monitorów komputerowych (te95%) takie dyskusje kojarzą im się
    z bajkami o "czarnym ludzie" (bynajmniej nie o murzynach:)).
    Mnie zresztą też.

    Artur(m)

  • 20. Data: 2011-03-23 07:44:39
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 22.03.2011 19:24, Przemysław Ryk pisze:

> [...]
    > porównywalnej klasie monitorów pracujących z tą samą rozdzielczością, ale
    > przy różnych przekątnych (np. 19" i 17").

    Milczące założenie było takiej samej lub zbliżonej wielkości...

    > O ile Cię input-lag nie doprowadzi do szału.

    > Tyle, że rzeczywisty, a nie dynamiczny.

    Jasne, podobnie jak z "mocą muzyczną" ;)

    > Dorzuciłbym jeszcze poziom jasności
    > czerni, równomierność podświetlenia, zachowanie przy pracy z obniżonym, a
    > nie maksymalnym poziomie jasności.

    Ja tam u siebie nigdy nie ustawiłem więcej jak 50%.

    > (ciach...)
    >
    > Przy tanich konstrukcjach będzie to i tak loteria - ich powtarzalność stoi
    > często na tragicznym poziomie.

    Ale pewne pojęcie da.