    From: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Które najlepsze ujęcia
    Date: Mon, 04 Jan 2010 16:44:00 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Mówicie cały czas o wartości zdjęcia, jakby skala była jednowymiarowa.
    > Przecież inne zdjęcia wybiorę do pokazywania publicznego, inne dla
    > szerokiej rodziny a jeszcze inne do oglądania z żoną czy dla
    > potencjalnych klientów albo na konkurs.

    Do pytania zadanego przez Piotra ("Które ujęcia najlepsze") można pdejść
    różnorako. Dla mnie akurat takie pytanie jest pytaniem bez konkretnego celu.
    Tzn. nie chodzi o wybieranie dla kogoś, czegoś, tylko dla siebie. A tak
    ogólnie, przy okazji, uważam, że to jedyne sesnowne kryterium.

    > Jakbym nie wybierał, to wybór
    > nie może być ostateczny i jednoznaczny.

    > Dlatego ja jedynie wyrzucam ewidentne knoty, powtórzenia i "przegadania"
    > tematu. Potem stosuję kryterium pozytywne: "czy warto wydać 69groszy na
    > taki kadr" (albo wzmocnione: "czy dam 4PLN za większy format"). A po
    > paru miesiącach powtarzam selekcję negatywną i jeszcze raz wyrzucam
    > banały i inne które nie wytrzymały próby czasu. Do etapu odbitek dociera
    > przeważnie kilkaset kadrów rocznie.

    o jezu!:)

    > Warto też przy selekcji spróbować popatrzeć na swoje zdjęcia oczami
    > znajomego, który nie bardzo nas lubi i mógłby wykpić i czepić się
    > czegokolwiek. Jeśli potrafię obronić dany kadr i nie przejmować się jego
    > wyimaginowaną opinią, to znaczy że zdjęcie ma coś w sobie.

    Są kadry, których nie da się obronić a jednocześnie stanowią wartość. Z ludźmi
    można rozmawiać, czasem pomaga, ale czasem nie. Czasem po prostu wiesz, że
    jesteś jedyną osobą na ziemi wyberając to jedno.
    Nie wolno poddawać żadnym zabiegom uśredniającym tego co robisz dla siebie.

    marek