    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Thu, 8 Sep 2011 10:26:35 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Książka o fotografii ślubnej

    On Thu, 8 Sep 2011, Kosu wrote:

    > Co jest istotne, gdy pożyczenie (jak i darowizna) jest objęte umową.

    ...która może być ustna lub nawet dorozumiana, zawarta bez słów.

    > Ale do pewnej wartości nie trzeba pisać umów

    To się zgadza, zgodnie z KC, o ile ustawa nie wymaga inaczej
    (np. przy nabyciu nieruchomości albo przekazaniu zbywalnych praw
    autorskich) forma umowy może być dowolna. Nadal będzie to umowa.

    > i płacić podatków.

    Nie bardzo, bo to zależy od dokonanej czynności.
    Akurat bzdura totalna, ale tak jest: o ile dla przypadku
    darowizny są konkretne kwoty zwolnienia, dla przypadków
    umów cywilnoprawnych opisanych w PCC są limity, to dla
    "innych świadczeń" które można zaliczyć do "nieodpłatnych
    świadczeń" w rozumieniu art.11 ustawy o podatku dochodowym
    dolnego limitu *nie ma*. Nie przewidzieli.

    > Dla organów
    > ścigania przypadek "pożyczenia książki" od "dałem Jasiowi książkę, a on
    > dał mi książkę miesiąc później" jest totalnie nierozróżnialne.
    > Przynajmniej tak długo, jak nie trzeba podpisywać świstków gościom na
    > urodzinach :).

    Właśnie napisałeś :), że:
    - po pierwsze "organy" się nie dowiedzą
    - po drugie nie będą miały dowodów
    ...i dopiszę:
    - a po trzecie, jakby już ktoś wystąpił z takim głupim wnioskiem
    (w końcu jakiemuś urzędnikowi US zdarzyło się wydać decyzję
    o sławnym "podatku od freeware"), to pójdą do prawnika, a ten
    wszystkim trzem stronom (obu stronom umowy i urzędnikowi)
    nakopie, wykazując że biorą się za sprawę ze złej strony,
    bo jeśli chodzi o PA to istnieje "dozwolony użytek" w którym
    forma czynności jest bez znaczenia

    :)

    > Ale mogę to zrobić nie myśląc o "oddarowaniu".

    Z zastrzeżeniem wyżej - że jeśli to jest *faktycznie* znajomy
    ochronę daje zupelnie inna podstawa prawna - taka wersja
    może napotkać na opór organów, które wyciągają takie hasło
    jak "doświadczenie życiowe".

    > Mogę dać prezent, ale ten
    > ktoś może mi potem dać ten sam prezent (bez żartów - znam przypadek
    > prezentu, który odwiedził cztery rodziny i wrócił do osoby, która go
    > kupiła, po 7 latach :))

    A w to to uwierzę :)

    > Obdarowany może mi go także zwrócić, bo mu się nie spodobał.

    I tu zonk: darowizna miała jednak miejsce.
    W przypadkach, w których chodziło o poważne kwoty (a tym samym
    należał się podatek) zdarzało się że co poniektórzy tak się
    próbowali bronić.
    Wyroki były jednoznaczne: fakt "cofnięcia" darowizny w niczym
    nie umniejsza faktu, iż miała ona miejsce.

    > Nie sądzę, aby jakikolwiek sąd się tego tknął. Zupełnie
    > inna sytuacja byłaby, gdybym nagle miał wiele tysięcy "przyjaciół"

    Otóż to.
    Ale powód jest inny niż wiarygodność podwójnej darowizny :)
    - jest nim owo prawo do "dozwolonego użytku".

    pzdr, Gotfryd