  • Data: 2009-03-02 13:25:15
    Temat: Re: Koszt matryc CCD a ich wielkosc
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
    news:1uvs76-4vu.ln1@ziutka.router...
    > [..]
    >
    > Ale co ma z tym wspólnego FF czy ogólnie CCD? Robi się je na SiC i
    > wymagana jest taka dokładność?

    Jest tam napisane, że dokładność taka jest wymagana do produkcji układów
    scalonych. Sądzę, że matryca jest właśnie takim zintegrowanym układem
    scalonym, gdzie na jednej płytce jest i sama matryca i układ
    dekodowania/przesyłania danych.
    Nawet gdyby nie była wymagana taka dokładność (choć sądzę, że jest), to
    widać z jakimi poziomami cen mamy tu do czynienia. A z FF ma to tyle
    wspólnego, że jeśli na jednej płytce mamy kilka matryc mniejszych, albo
    jedna większą, to (co oczywiste) koszt tej wiekszej jest większy (i to
    znacznie biorąc pod uwagę ewentualne straty).

    > Akurat jestem chemikiem i z grubsza znam ten proces a mogę Ci podać
    > dziesiątki bardziej skomplikowanych, które cenowo wnoszą do końcowego
    > produktu parę centów... Wiesz jak się np. robi papier ścierny i ile
    > ogrzewany jest piec w podobnych temperaturach które Cię poniżej jakby
    > szokują? :)

    Porównywanie produkcji papieru ściernego do produkcji matrycy chyba nie jest
    uzasadnione. Nie chodzi o temperaturę jako taką, ale o warunki w jakich to
    się odbywa (czystość, stabilność warunków, tygiel nie może wprowadzać
    zanieczyszczeń, co przy długim wygrzewaniu jest trudne do uzyskania).
    Co do szokowania, to mnie nic nie szokuje, to raczej Ciebie szokuje to, że
    matryca może tyle kosztować. Oczywiście nie znam rzeczywistych kosztów
    produkcji, więc dyskusja jest jałowa. Podałem Ci linki, z których wynika
    jakiś poziom cen. Czy Cię te informacje zadowolą - to już nie mój problem. W
    każdym razie - nie zdziwiłbym się, gdyby całkowity koszt produkcji matrycy
    FF (sprawnej :-) ) był na poziomie kilkuset Euro.

    > To się tylko wydaje bardzo kosztowne. MZ rzeczywisty koszt takiej matrycy
    > FF to jakieś góra kilkadzisiąt USD (nie zdziwiłbym się jeśli kilkanaście).
    > Takie pamięci RAM, CPU etc to niby inna technologia w zakresie wytwarzania
    > monokryształów itp? Zobacz ile to kosztuje. Porównaj teraz te
    > kilkadziesiąt dolarów z ceną lustrzanki FF i APS-C. To jest MZ marketing a
    > nie super droga technologia.

    Patrz na powierzchnię półprzewodnika. Pamięć - to kilka mm kwadratowych
    (nawet płytka 10 x 10 mm - to dopiero 100 mm2). FF - to prawie 1000 mm2.
    Prawdopodobieństwo wady jest zdecydowanie większe, stąd reżim technologiczny
    zdecydowanie wyższy. To jest moim zdaniem przyczyna, z powodu której na
    samym początku drogi nad fotografią cyfrową zdecydowano się na mniejsze
    matryce. Ale - technologia idzie do przodu i dlatego moim zdaniem ceny będą
    sukcesywnie malały (pomijam wahania z tytułu kryzysu).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl/