  • 1. Data: 2009-10-02 13:12:10
    Temat: Koretka ekspozycji
    Od: Zorka <c...@v...pl>

    Witam
    mam taki oto problem z korekta ekspozycji.

    Wyczytałem, że należy robi korektę ekspozycji podczas fotografowania w
    ten sposób:
    - sceny ciemne - korekta na minus
    - sceny jasne - korekta na plus

    I nie rozumiem tutaj czegos:

    Mam jasną scenę, ustawiam sobie na nikonie przysłone np. 5,6. W trybie
    preselekcji przysłony aparat sam dobiera mi czas naswietlania wg swojego
    pomiaru ekspozycji. Robie cyk i mam jasne, częściowo nawet przepalone
    zdjęcie. Wprowadzam następnie korekte ekspozycji np. +0,5EV I zdjecie
    jest jeszcze jasniejsze, jeszcze bardziej przepalone.

    Inna sytuacja.
    Mam ciemną scene. Ustawiam sobie przysłone na f 4. Aparat sam dobiera
    czas naswietlania. Cyk i zdjecie jest troche ciemne. Zgodnie z tym co
    wyczytałem wprowadzam korekte ekspozycji na np. -0,5EV. I zdjecie
    jeszcze bardziej ciemne, niedoswietlone jeszcze bardziej.

    Czytam i czytam i nic. Niby teorie chyba znam ale praktyka do bani.

    Prosze wyjasnic jak chlop krowie na miedzy.

    Pozdrawiam

    Zorka

  • 2. Data: 2009-10-02 13:14:49
    Temat: Re: Koretka ekspozycji
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Fri, 02 Oct 2009 15:12:10 +0200, Zorka napisał(a):

> [...]
    > zdjęcie. Wprowadzam następnie korekte ekspozycji np. +0,5EV I zdjecie
    > jest jeszcze jasniejsze, jeszcze bardziej przepalone.

    Nie wychodzi ci, bo powinno być dokładnie na odwrót.

> [...]
    > jeszcze bardziej ciemne, niedoswietlone jeszcze bardziej.
    >
    > Czytam i czytam i nic. Niby teorie chyba znam ale praktyka do bani.

    Wychodzi na to, że teorii jednak nie znasz.

    > Prosze wyjasnic jak chlop krowie na miedzy.

    Jak krowie na miedzy wyjaśnione wyżej :)

    "Nie zawsze wola ministrów wyznacza bieg historii i niekoniecznie
    pontyfikat kapłanów porusza rękoma Boga."

  • 3. Data: 2009-10-02 13:15:11
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 2 Paź, 15:12, Zorka <c...@v...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Czytam i czytam i nic. Niby teorie chyba znam ale praktyka do bani.
    >
    > Prosze wyjasnic jak chlop krowie na miedzy.

    Powtórz to samo z czarną i białą kartką wypełniającą cały kadr,
    sprawdz efekty j jeszcze raz wszystko spokojnie przemyśl.

  • 4. Data: 2009-10-02 13:15:53
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Zorka wrote:
> [...]
    >
    > Czytam i czytam i nic. Niby teorie chyba znam ale praktyka do bani.
    >
    > Prosze wyjasnic jak chlop krowie na miedzy.

    Światłomierz traktuje wszystko jako średnio jasne, 18% szarości. Jak ma
    od cholery śniegu w kadrze to daje, że to jest obiekt o szarości 18%. W
    związku z tym śnieg jest średnio szary, natomiast biali robią się
    mulatami, mulaci murzynami.

    wer

  • 5. Data: 2009-10-02 13:16:57
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 2 Paź, 15:15, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

> [...]
    > od cholery śniegu w kadrze to daje, że to jest obiekt o szarości 18%. W
    > związku z tym śnieg jest średnio szary, natomiast biali robią się

    a murzyn robi się mulatem.

  • 6. Data: 2009-10-02 13:20:37
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Zorka napisał(a):
    > - sceny ciemne - korekta na minus

    Nie "sceny ciemne", lecz: "sceny, które chcę aby wyszły ciemniejsze od
    średniej", albo "sceny, gdzie ma być dużo ciemnych miejsc"

    > - sceny jasne - korekta na plus

    Nie "sceny jasne", lecz: "sceny, które chcę, aby wyszły jaśniejsze od
    średniej", albo "sceny, gdzie ma być dużo jasnych miejsc"

    --
    Mirek

  • 7. Data: 2009-10-02 13:33:26
    Od: Zorka <c...@v...pl>

    b...@n...pl pisze:

> [...]
    > od cholery śniegu w kadrze to daje, że to jest obiekt o szarości 18%. W
    > związku z tym śnieg jest średnio szary, natomiast biali robią się

    1.
    Czyli jak mam bardzo słoneczny dzień i dziecko na tle np. śniegu to
    korekta ekspozycji na PLUS ma tu zastosowanie. Tak? Rozjasnie twarz.
    Ale przy okazji powoduje, że snieg mi sie przepala. Jak temu zaradzic?

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2009-10-02 13:37:35
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Zorka napisał(a):
    > snieg mi sie przepala. Jak temu zaradzic?

    Chłodzić. Cały czas chłodzić.

    --
    Mirek

  • 9. Data: 2009-10-02 13:42:25
    Od: Zorka <c...@v...pl>

    John Smith pisze:

    > Chłodzić. Cały czas chłodzić.

    Chłodzic powinieneś własną głowe. Cały czas chłodzic.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2009-10-02 13:49:40

    Zorka wrote:

> [...]
    > korekta ekspozycji na PLUS ma tu zastosowanie. Tak? Rozjasnie twarz.
    > Ale przy okazji powoduje, że snieg mi sie przepala. Jak temu zaradzic?

    Nie przepala tylko wygląda normalnie. Poza tym możesz regulować korekcję
    ekspozycji.

    wer