eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKontroler panelu słonecznegoRe: Kontroler panelu słonecznego
  • Data: 2018-12-19 17:21:58
    Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia Wed, 19 Dec 2018 13:41:41 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
    > J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >> IMO - jak jest moc i to niepewna, to trzeba ladowac cala moca :-)
    >> Co w przypadku aku moze oznaczac nawet wieksze napiecie niz 14.4V,
    >> zeby akumulator pociagnal odpowiedno duzy prad.
    >
    > Pytanie czy to właśnie nie przeładuje akumulatora.

    Z czasem oczywiscie przeladuje, na co w tym wariancie (ambitnym)
    proponowalem osobne zabezpieczenie - tzn wykrycie zbyt duzego napiecia
    i przejscie na niewielkie podtrzymujace.

    > Jak przy 14.4 V (a
    > nawet 13.8 V, bo tyle wydaje się bezpieczniejsze) pociągnie powiedzmy 10
    > mA to chyba znaczy, że jest praktycznie naładowany...

    No ale chodzi tez o to, zeby wykorzystac sloneczko, gdy ono jest.
    Co prawda przy 5W to ci raczej nie grozi, ze troche rozladowany
    akumulator nie wezmie calego dostepnego pradu przy 14.4V :-)

    >> IMO - to ma na tyle maly prad, ze nie przeladujesz akumulatora,
    >> szczegolnie, ze po nocy bedzie troche rozladowany. Nie trzeba zadnych
    >> przetwornic, moze tylko zabezpieczenie przed przekroczeniem 14.4V.
    >
    > Tzn. rozumiem że przy tych 14.4 V prąd naładowanego akumulatora powinien
    > spaść do zera lub prawie-zera?

    Tak calkiem do zera to nie, ale widac jest to prad juz malo szkodliwy.
    Choc nowsze samochody maja troche mniej.

    > Co do przeładowania -- tu nie chodzi o prąd a o jego ciągłe dostarczanie.
    > Zastanawiam się, czy można zabić wielki akumulator, wpychając w niego cały
    > czas malutki prąd, podbijając napięcie ponad napięcie gazowania. Wg mnie
    > jest takie ryzyko -- powoli, ale skutecznie.

    Jak najbardziej jest ryzyko, tylko ze:
    -przy 14.4V to bedzie dlugo trwalo,
    -masz przerwe nocna, potem uzupelniamy ładunek, potem dopiero zaczyna
    sie gazowanie ... i do zachodu juz blisko :-)

    Jak jeszcze w samochodzie jakis alarm prad bierze,

    >> Patrzac na ten wykres - to akurat na nim ladnie widac ze maksimum mocy
    >> wypada przy ~30V. Mozna by sobie darowac lepsze dopasowania -
    >> przetwornica tylko obnizajaca, sprzezenie zwrotne takie, aby utrzymac
    >> na wejsciu te 30V.
    >
    > Czyli tak jak kombinuję (pomijając podbijanie)...

    Tylko zauwaz, ze gdybys chcial calkowicie wykorzystac ogniwa, i
    pobierasz maksymalna moc - to trzeba ja do akumulatorow przekazac.

    >> Ktory w powaznej instalacji chcemy osiagnac, a w takiej prostej
    >> doladowywarce niekoniecznie :-)
    >
    > Chciałbym to potraktować też edukacyjnie :) Poza tym może właśnie w takiej
    > prostej doładowywarce, gdzie każdy miliamper się liczy, to jest nawet
    > ważniejsze?

    IMO to az tak duzo na tym nie wycisniesz, zeby sie np okazalo, ze to
    ogniwo z ambitna przetwornica starcza na doladowanie, a bez
    przetwornicy nie. A skoro bez przetwornicy tez starcza, to po co
    przeplacac :-)

    > Póki co najrozsądniej wydaje mi się zrobić feedback z wejścia i wysterować
    > tak, żeby na wejściu utrzymać Um, plus dodatkowe ograniczenie napięcia na
    > wyjściu, żeby zmniejszać wysterowanie, jak przekroczy bezpieczne napięcie
    > dla akumulatora (nie wiem czy 14.4 V to nie będzie za dużo, myślałem nad
    > 13.8 V, którego pewnie i tak się nie osiągnie przy takich prądach, jeśli
    > akumulator nie będzie już naładowany -- ale to jest do sprawdzenia).

    Zobacz np na to
    https://www.akumulatory-zelowe.pl/ladowanie-akumulat
    orow-zelowych-i-agm-n-3.html
    https://techtron.pl/blog/jak-prawidlowo-eksploatowac
    -akumulatory-zelowe-i-agm/

    I tu sie pojawiaja dwa rozne zalecenia:
    -ładowac do 14.4, a nawet 15.0V i przerwac,
    -podlaczyc na stałe do ~13.8V

    To żelowe, wyjatkowo wrazliwe na przeladowanie - samochodowy
    odporniejszy.
    https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/wsparcie-dla-a
    kumulatorow-varta/ladowanie/jak-naladowac-akumulator
    -samochodowy
    tu podaja nawet 2.6V/ogniwo - czyli 15.6V

    I tu sie rysuje program dla sterownika:
    -ladowac az do osiagniecia ~14.5-15V, napiecie moze byc troche
    uzaleznione od pradu, przy duzym pradzie moze byc chyba wieksze.
    Ale przy 5W to ci duzy prad nie grozi w zadnym wypadku :-)

    -po osiagnieciu tych 14.5V przejsc na napiecie podtrzymujace ~13.8V

    -dorobic zabezpieczenie czasowe na wypadek zachmurzenia, gdy niewielki
    prad uniemozliwi osiagniecie tych 14.5V

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: