-
Data: 2018-12-19 17:21:58
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Wed, 19 Dec 2018 13:41:41 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
> J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>> IMO - jak jest moc i to niepewna, to trzeba ladowac cala moca :-)
>> Co w przypadku aku moze oznaczac nawet wieksze napiecie niz 14.4V,
>> zeby akumulator pociagnal odpowiedno duzy prad.
>
> Pytanie czy to właśnie nie przeładuje akumulatora.
Z czasem oczywiscie przeladuje, na co w tym wariancie (ambitnym)
proponowalem osobne zabezpieczenie - tzn wykrycie zbyt duzego napiecia
i przejscie na niewielkie podtrzymujace.
> Jak przy 14.4 V (a
> nawet 13.8 V, bo tyle wydaje się bezpieczniejsze) pociągnie powiedzmy 10
> mA to chyba znaczy, że jest praktycznie naładowany...
No ale chodzi tez o to, zeby wykorzystac sloneczko, gdy ono jest.
Co prawda przy 5W to ci raczej nie grozi, ze troche rozladowany
akumulator nie wezmie calego dostepnego pradu przy 14.4V :-)
>> IMO - to ma na tyle maly prad, ze nie przeladujesz akumulatora,
>> szczegolnie, ze po nocy bedzie troche rozladowany. Nie trzeba zadnych
>> przetwornic, moze tylko zabezpieczenie przed przekroczeniem 14.4V.
>
> Tzn. rozumiem że przy tych 14.4 V prąd naładowanego akumulatora powinien
> spaść do zera lub prawie-zera?
Tak calkiem do zera to nie, ale widac jest to prad juz malo szkodliwy.
Choc nowsze samochody maja troche mniej.
> Co do przeładowania -- tu nie chodzi o prąd a o jego ciągłe dostarczanie.
> Zastanawiam się, czy można zabić wielki akumulator, wpychając w niego cały
> czas malutki prąd, podbijając napięcie ponad napięcie gazowania. Wg mnie
> jest takie ryzyko -- powoli, ale skutecznie.
Jak najbardziej jest ryzyko, tylko ze:
-przy 14.4V to bedzie dlugo trwalo,
-masz przerwe nocna, potem uzupelniamy ładunek, potem dopiero zaczyna
sie gazowanie ... i do zachodu juz blisko :-)
Jak jeszcze w samochodzie jakis alarm prad bierze,
>> Patrzac na ten wykres - to akurat na nim ladnie widac ze maksimum mocy
>> wypada przy ~30V. Mozna by sobie darowac lepsze dopasowania -
>> przetwornica tylko obnizajaca, sprzezenie zwrotne takie, aby utrzymac
>> na wejsciu te 30V.
>
> Czyli tak jak kombinuję (pomijając podbijanie)...
Tylko zauwaz, ze gdybys chcial calkowicie wykorzystac ogniwa, i
pobierasz maksymalna moc - to trzeba ja do akumulatorow przekazac.
>> Ktory w powaznej instalacji chcemy osiagnac, a w takiej prostej
>> doladowywarce niekoniecznie :-)
>
> Chciałbym to potraktować też edukacyjnie :) Poza tym może właśnie w takiej
> prostej doładowywarce, gdzie każdy miliamper się liczy, to jest nawet
> ważniejsze?
IMO to az tak duzo na tym nie wycisniesz, zeby sie np okazalo, ze to
ogniwo z ambitna przetwornica starcza na doladowanie, a bez
przetwornicy nie. A skoro bez przetwornicy tez starcza, to po co
przeplacac :-)
> Póki co najrozsądniej wydaje mi się zrobić feedback z wejścia i wysterować
> tak, żeby na wejściu utrzymać Um, plus dodatkowe ograniczenie napięcia na
> wyjściu, żeby zmniejszać wysterowanie, jak przekroczy bezpieczne napięcie
> dla akumulatora (nie wiem czy 14.4 V to nie będzie za dużo, myślałem nad
> 13.8 V, którego pewnie i tak się nie osiągnie przy takich prądach, jeśli
> akumulator nie będzie już naładowany -- ale to jest do sprawdzenia).
Zobacz np na to
https://www.akumulatory-zelowe.pl/ladowanie-akumulat
orow-zelowych-i-agm-n-3.html
https://techtron.pl/blog/jak-prawidlowo-eksploatowac
-akumulatory-zelowe-i-agm/
I tu sie pojawiaja dwa rozne zalecenia:
-ładowac do 14.4, a nawet 15.0V i przerwac,
-podlaczyc na stałe do ~13.8V
To żelowe, wyjatkowo wrazliwe na przeladowanie - samochodowy
odporniejszy.
https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/wsparcie-dla-a
kumulatorow-varta/ladowanie/jak-naladowac-akumulator
-samochodowy
tu podaja nawet 2.6V/ogniwo - czyli 15.6V
I tu sie rysuje program dla sterownika:
-ladowac az do osiagniecia ~14.5-15V, napiecie moze byc troche
uzaleznione od pradu, przy duzym pradzie moze byc chyba wieksze.
Ale przy 5W to ci duzy prad nie grozi w zadnym wypadku :-)
-po osiagnieciu tych 14.5V przejsc na napiecie podtrzymujace ~13.8V
-dorobic zabezpieczenie czasowe na wypadek zachmurzenia, gdy niewielki
prad uniemozliwi osiagniecie tych 14.5V
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 19.12.18 19:34 Paweł Pawłowicz
- 21.12.18 13:42 Queequeg
- 21.12.18 13:44 Queequeg
- 21.12.18 13:49 Jacek Maciejewski
- 21.12.18 15:23 J.F.
- 21.12.18 16:58 Paweł Pawłowicz
- 21.12.18 17:59 Jacek Maciejewski
- 21.12.18 18:33 Paweł Pawłowicz
- 23.12.18 15:03 Queequeg
- 23.12.18 15:18 J.F.
- 23.12.18 16:26 Paweł Pawłowicz
- 23.12.18 17:15 J.F.
- 23.12.18 20:28 Piotr Wyderski
- 26.12.18 23:57 Queequeg
- 27.12.18 01:25 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
Najnowsze wątki
- 2024-11-25 Karty przedpłacone (podarunkowe) Google Play - pytanie do korzystających
- 2024-11-26 wina Tóska
- 2024-11-26 Rewolucja/Rewelacja!
- 2024-11-25 grupa ożyła ;)
- 2024-11-24 Być jak Clint
- 2024-11-24 Rura kanalizacja konceptu Franke = problem
- 2024-11-25 Wrocław => Lead Java EE Developer <=
- 2024-11-25 Warszawa => Business Development Manager - Network and Network Securit
- 2024-11-25 Kraków => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-25 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-25 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=
- 2024-11-25 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-25 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-11-25 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-25 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=