eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKontroler panelu słonecznego › Re: Kontroler panelu słonecznego
  • Data: 2018-12-23 15:03:28
    Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Od: q...@t...no1 (Queequeg) szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >>> i przejscie na niewielkie podtrzymujace.
    >>To wprowadza stan... ja wolałbym, żeby to było jednak bezstanowe :)
    >
    > Czasem sie nie da :-)

    Pytanie czy faktycznie się nie da :) Prawie-naładowany akumulator raczej
    spokojnie weźmie ode mnie te kilkadziesiąt, kilkaset mA i raczej
    wykorzysta pełną moc z panelu (tzn. nie trzeba zwiększać napięcia, bo i
    tak przetwornica nie da więcej mocy niż panel, a przy 13.8 V raczej cała
    moc i tak zostanie wykorzystana, chyba że akumulator naprawdę będzie w
    100% pełny).

    Tak przynajmniej pokazała próba, którą właśnie zrobiłem na akumulatorach,
    które mam w domu. Trzymam je w stanie naładowanym, motocyklowe spokojnie
    biorą przy 13.8 V ~200 mA (i prąd spada), samochodowy ~400 mA. To więcej
    mocy niż będę miał z panelu, czyli powinno wystarczyć.

    >>Chodzi o prąd samego akumulatora, wiadomo że różne obwody w samochodzie
    >>też pobierają prąd (u mnie to 21 mA).
    >
    > Obnizyli napiecie, bo widac sam akumulator bral za duzo (w czasie
    > jazdy).

    Tzn. obniżyli w nowych samochodach napięcie ładowania?

    >>Latem samochód stoi i miesiącami :)
    >
    > Pomysl raczej o tirach czy autokarach. One jezdza po 9 i wiecej h
    > dziennie i im akumulator sie nie niszczy.
    > A bywa, ze stoja na silniku.
    > Ale moze dlatego, ze zamiast 2*14.4 maja 2* 13.8

    No właśnie... regulator ogranicza im to napięcie. Jakby dostały np. 18 V
    ze słabego źródła, to na początku napięcie w tym źródle by klęknęło i nie
    przekroczyło tych 13.5 - 14.5 V, ale jakby się akumulator naładował...

    >>Tak... ale chodzi mi o bilans dobowy. Muszę mieć ograniczenie.
    >
    > Tylko ten dylemat, do 14.4 czy do 13.8 :)

    Raczej 13.8. Tak naprawdę to zamówiłem już panel (pewnie przyjdzie dopiero
    po świętach), będę eksperymentował w domu.

    >>mA spokojnie w akumulator przy takim napięciu wejdzie, jak nie będzie
    >>naładowany na 100% (a jak będzie, to tym lepiej).
    >
    > Przy 5W panelu racja - i tak nie bedzie duzego pradu :-)

    Teoretycznie 5 W przy 13.8 V to 362 mA, odejmując straty na przetwornicy
    trochę mniej (320 mA?) i odejmując pobór przez sam samochód mamy równe 300
    mA. Myślę że jeżeli akumulator będzie choć odrobinę rozładowany to
    spokojnie weźmie te 300 mA przy 13.8 V.

    >>Chcę wykorzystać tylko do momentu, w którym akumulator nie będzie
    >>naładowany.
    >
    > I to nas prowadzi do maszyny stanowej, ktora laduje najpierw do
    > wyzszego napiecia :-)

    No właśnie nadal nie :) Co przeszkadza żeby przyłożyć do akumulatora
    maksymalnie 13.8 V? Jak będzie naładowany to napięcie będzie ograniczone
    przez sterownik, jak nie będzie to przyklęknie z powodu poboru przez
    akumulator. Nie widzę tu potrzeby podbijania napięcia.

    >>W słońcu pewnie tak, pytanie co jeśli tego słońca będzie niewiele (np.
    >>jesienią, lub za zaśnieżoną szybą, lub np. samochód stojący w cieniu).
    >
    > To sie zazwyczaj okaze, ze i tak jest za malo, z przetwornicą czy bez,
    > wiec po co przeplacac :)

    Najwyżej będę chodził i odśnieżał :)

    >>a potem pomyślę, czy da się to jakoś sprytnie zrobić analogowo, czy
    >>faktycznie lepiej będzie wrzucić MCU. Pewnie skończy się na MCU.
    >
    > Ja tylko podpowiem - jak dojdziesz do wniosku, ze chcesz cos wiecej
    > niz tylko ogranicznik do tych ~14V, to uzyj MCU.
    > Latwiej bedzie zapanowac.

    Tak, to zdecydowanie. O ile nie uda mi się zaprzęgnąć jakiegoś sterownika
    przetwornicy i jakoś sprytnie wysterować mu feedback.

    > Ale widziales zalecenie - ladowac pradem C/10 do 14.5V i wylaczyc.
    > Lub podlaczyc pod 13.8V.

    To "lub podłączyć pod 13.8 V" bardziej do mnie przemawia :)

    Tzn. wiadomo, że jakbym miał źródło o dużej wydajności prądowej, to lepiej
    podbić napięcie, bo inaczej akumulator nie weźmie prądu, który dla niego
    mam. Ale nie mam. Prąd C/10 to grube ampery, nie ta skala :)

    --
    https://www.youtube.com/watch?v=9lSzL1DqQn0

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: