-
Data: 2018-12-19 19:34:36
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 19.12.2018 o 17:21, J.F. pisze:
> Dnia Wed, 19 Dec 2018 13:41:41 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
>> J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>>> IMO - jak jest moc i to niepewna, to trzeba ladowac cala moca :-)
>>> Co w przypadku aku moze oznaczac nawet wieksze napiecie niz 14.4V,
>>> zeby akumulator pociagnal odpowiedno duzy prad.
>>
>> Pytanie czy to właśnie nie przeładuje akumulatora.
>
> Z czasem oczywiscie przeladuje, na co w tym wariancie (ambitnym)
> proponowalem osobne zabezpieczenie - tzn wykrycie zbyt duzego napiecia
> i przejscie na niewielkie podtrzymujace.
>
>> Jak przy 14.4 V (a
>> nawet 13.8 V, bo tyle wydaje się bezpieczniejsze) pociągnie powiedzmy 10
>> mA to chyba znaczy, że jest praktycznie naładowany...
>
> No ale chodzi tez o to, zeby wykorzystac sloneczko, gdy ono jest.
> Co prawda przy 5W to ci raczej nie grozi, ze troche rozladowany
> akumulator nie wezmie calego dostepnego pradu przy 14.4V :-)
>
>>> IMO - to ma na tyle maly prad, ze nie przeladujesz akumulatora,
>>> szczegolnie, ze po nocy bedzie troche rozladowany. Nie trzeba zadnych
>>> przetwornic, moze tylko zabezpieczenie przed przekroczeniem 14.4V.
>>
>> Tzn. rozumiem że przy tych 14.4 V prąd naładowanego akumulatora powinien
>> spaść do zera lub prawie-zera?
>
> Tak calkiem do zera to nie, ale widac jest to prad juz malo szkodliwy.
> Choc nowsze samochody maja troche mniej.
>
>> Co do przeładowania -- tu nie chodzi o prąd a o jego ciągłe dostarczanie.
>> Zastanawiam się, czy można zabić wielki akumulator, wpychając w niego cały
>> czas malutki prąd, podbijając napięcie ponad napięcie gazowania. Wg mnie
>> jest takie ryzyko -- powoli, ale skutecznie.
>
> Jak najbardziej jest ryzyko, tylko ze:
> -przy 14.4V to bedzie dlugo trwalo,
> -masz przerwe nocna, potem uzupelniamy ładunek, potem dopiero zaczyna
> sie gazowanie ... i do zachodu juz blisko :-)
>
> Jak jeszcze w samochodzie jakis alarm prad bierze,
>
>>> Patrzac na ten wykres - to akurat na nim ladnie widac ze maksimum mocy
>>> wypada przy ~30V. Mozna by sobie darowac lepsze dopasowania -
>>> przetwornica tylko obnizajaca, sprzezenie zwrotne takie, aby utrzymac
>>> na wejsciu te 30V.
>>
>> Czyli tak jak kombinuję (pomijając podbijanie)...
>
> Tylko zauwaz, ze gdybys chcial calkowicie wykorzystac ogniwa, i
> pobierasz maksymalna moc - to trzeba ja do akumulatorow przekazac.
>
>>> Ktory w powaznej instalacji chcemy osiagnac, a w takiej prostej
>>> doladowywarce niekoniecznie :-)
>>
>> Chciałbym to potraktować też edukacyjnie :) Poza tym może właśnie w takiej
>> prostej doładowywarce, gdzie każdy miliamper się liczy, to jest nawet
>> ważniejsze?
>
> IMO to az tak duzo na tym nie wycisniesz, zeby sie np okazalo, ze to
> ogniwo z ambitna przetwornica starcza na doladowanie, a bez
> przetwornicy nie. A skoro bez przetwornicy tez starcza, to po co
> przeplacac :-)
>
>> Póki co najrozsądniej wydaje mi się zrobić feedback z wejścia i wysterować
>> tak, żeby na wejściu utrzymać Um, plus dodatkowe ograniczenie napięcia na
>> wyjściu, żeby zmniejszać wysterowanie, jak przekroczy bezpieczne napięcie
>> dla akumulatora (nie wiem czy 14.4 V to nie będzie za dużo, myślałem nad
>> 13.8 V, którego pewnie i tak się nie osiągnie przy takich prądach, jeśli
>> akumulator nie będzie już naładowany -- ale to jest do sprawdzenia).
>
> Zobacz np na to
> https://www.akumulatory-zelowe.pl/ladowanie-akumulat
orow-zelowych-i-agm-n-3.html
> https://techtron.pl/blog/jak-prawidlowo-eksploatowac
-akumulatory-zelowe-i-agm/
>
> I tu sie pojawiaja dwa rozne zalecenia:
> -ładowac do 14.4, a nawet 15.0V i przerwac,
> -podlaczyc na stałe do ~13.8V
>
> To żelowe, wyjatkowo wrazliwe na przeladowanie - samochodowy
> odporniejszy.
> https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/wsparcie-dla-a
kumulatorow-varta/ladowanie/jak-naladowac-akumulator
-samochodowy
> tu podaja nawet 2.6V/ogniwo - czyli 15.6V
>
> I tu sie rysuje program dla sterownika:
> -ladowac az do osiagniecia ~14.5-15V, napiecie moze byc troche
> uzaleznione od pradu, przy duzym pradzie moze byc chyba wieksze.
> Ale przy 5W to ci duzy prad nie grozi w zadnym wypadku :-)
>
> -po osiagnieciu tych 14.5V przejsc na napiecie podtrzymujace ~13.8V
>
> -dorobic zabezpieczenie czasowe na wypadek zachmurzenia, gdy niewielki
> prad uniemozliwi osiagniecie tych 14.5V
-dorobić równoległy regulator napięcia, który będzie zwierał nadmiar prądu.
P.P.
Następne wpisy z tego wątku
- 21.12.18 13:42 Queequeg
- 21.12.18 13:44 Queequeg
- 21.12.18 13:49 Jacek Maciejewski
- 21.12.18 15:23 J.F.
- 21.12.18 16:58 Paweł Pawłowicz
- 21.12.18 17:59 Jacek Maciejewski
- 21.12.18 18:33 Paweł Pawłowicz
- 23.12.18 15:03 Queequeg
- 23.12.18 15:18 J.F.
- 23.12.18 16:26 Paweł Pawłowicz
- 23.12.18 17:15 J.F.
- 23.12.18 20:28 Piotr Wyderski
- 26.12.18 23:57 Queequeg
- 27.12.18 01:25 J.F.
- 27.12.18 11:48 Paweł Pawłowicz
Najnowsze wątki z tej grupy
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
- reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- Problem z odczytem karty CF
- 74F vs 74HCT
- Newag ciąg dalszy
- Digikey, SN74CBT3253CD, FST3253, ktoś ma?
- Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- kabelek - kynar ?
Najnowsze wątki
- 2025-01-17 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-17 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-17 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-01-17 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-17 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-17 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-17 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-17 pradnica krokowa
- 2025-01-17 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-17 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2025-01-17 Kraków => User Experience Designer <=
- 2025-01-17 Nieustający podziw...
- 2025-01-17 zawsze parkuj tyłem do ulicy
- 2025-01-16 nie będzie naprawy pod blokiem?
- 2025-01-16 korytarz zycia