-
Data: 2018-12-21 15:23:35
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:2420514e-ed07-4800-9913-c6390dcd2ba7@tr
ust.no1...
J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>> Z czasem oczywiscie przeladuje, na co w tym wariancie (ambitnym)
>> proponowalem osobne zabezpieczenie - tzn wykrycie zbyt duzego
>> napiecia
>> i przejscie na niewielkie podtrzymujace.
>To wprowadza stan... ja wolałbym, żeby to było jednak bezstanowe :)
Czasem sie nie da :-)
>>> Tzn. rozumiem że przy tych 14.4 V prąd naładowanego akumulatora
>>> powinien
>>> spaść do zera lub prawie-zera?
>
>> Tak calkiem do zera to nie, ale widac jest to prad juz malo
>> szkodliwy.
>> Choc nowsze samochody maja troche mniej.
>Chodzi o prąd samego akumulatora, wiadomo że różne obwody w
>samochodzie
>też pobierają prąd (u mnie to 21 mA).
Obnizyli napiecie, bo widac sam akumulator bral za duzo (w czasie
jazdy).
>> Jak najbardziej jest ryzyko, tylko ze:
>> -przy 14.4V to bedzie dlugo trwalo,
>Latem samochód stoi i miesiącami :)
Pomysl raczej o tirach czy autokarach. One jezdza po 9 i wiecej h
dziennie i im akumulator sie nie niszczy.
A bywa, ze stoja na silniku.
Ale moze dlatego, ze zamiast 2*14.4 maja 2* 13.8
>> -masz przerwe nocna, potem uzupelniamy ładunek, potem dopiero
>> zaczyna
>> sie gazowanie ... i do zachodu juz blisko :-)
>Tak... ale chodzi mi o bilans dobowy. Muszę mieć ograniczenie.
Tylko ten dylemat, do 14.4 czy do 13.8 :)
>Tak czy inaczej chyba jednak ograniczę do 13.8 V. Zakładam że te
>kilkaset
>mA spokojnie w akumulator przy takim napięciu wejdzie, jak nie będzie
>naładowany na 100% (a jak będzie, to tym lepiej).
Przy 5W panelu racja - i tak nie bedzie duzego pradu :-)
>>> Czyli tak jak kombinuję (pomijając podbijanie)...
>> Tylko zauwaz, ze gdybys chcial calkowicie wykorzystac ogniwa, i
>> pobierasz maksymalna moc - to trzeba ja do akumulatorow przekazac.
>Chcę wykorzystać tylko do momentu, w którym akumulator nie będzie
>naładowany.
I to nas prowadzi do maszyny stanowej, ktora laduje najpierw do
wyzszego napiecia :-)
>> IMO to az tak duzo na tym nie wycisniesz, zeby sie np okazalo, ze
>> to
>> ogniwo z ambitna przetwornica starcza na doladowanie, a bez
>> przetwornicy nie. A skoro bez przetwornicy tez starcza, to po co
>> przeplacac :-)
>W słońcu pewnie tak, pytanie co jeśli tego słońca będzie niewiele
>(np.
>jesienią, lub za zaśnieżoną szybą, lub np. samochód stojący w
>cieniu).
To sie zazwyczaj okaze, ze i tak jest za malo, z przetwornicą czy bez,
wiec po co przeplacac :)
>> Zobacz np na to
>> https://www.akumulatory-zelowe.pl/ladowanie-akumulat
orow-zelowych-i-agm-n-3.html
>> https://techtron.pl/blog/jak-prawidlowo-eksploatowac
-akumulatory-zelowe-i-agm/
>
>> I tu sie pojawiaja dwa rozne zalecenia:
>> -ładowac do 14.4, a nawet 15.0V i przerwac,
>> -podlaczyc na stałe do ~13.8V
>Niby piszą, żeby było 13.62 V... to niewiele, ale jeśli i przy takim
>napięciu akumulator pociągnie te kilkaset mA, to po co podbijać :)
Jesli pociagnie tyle a ogniwo i tak wiecej nie da, to faktycznie - po
co.
>> I tu sie rysuje program dla sterownika:
>Jeśli tam w ogóle będzie jakiś MCU :) Najpierw chcę określić, co ma
>robić
>a potem pomyślę, czy da się to jakoś sprytnie zrobić analogowo, czy
>faktycznie lepiej będzie wrzucić MCU. Pewnie skończy się na MCU.
Ja tylko podpowiem - jak dojdziesz do wniosku, ze chcesz cos wiecej
niz tylko ogranicznik do tych ~14V, to uzyj MCU.
Latwiej bedzie zapanowac.
>> -dorobic zabezpieczenie czasowe na wypadek zachmurzenia, gdy
>> niewielki
>> prad uniemozliwi osiagniecie tych 14.5V
>Hmm, po co ograniczenie czasowe? Przecież jak nie osiągnie tych 14.5
>V, to
>chyba dobrze (dla akumulatora) :)
Ale widziales zalecenie - ladowac pradem C/10 do 14.5V i wylaczyc.
Lub podlaczyc pod 13.8V.
No to grozi ci, ze przyjdzie chmura, prad spadnie do C/40, i napiecie
sie ustabilizuje na 14.3V.
A to jednak wiecej niz 13.8.
Samochodowemu raczej nie zagrozi, szczegolnie, ze po paru godzinach i
tak sie wylaczy ladowanie,
ale taki żelowy ... jak kto ma niepotrzebny, to moze sprawdzic jak to
sie skonczy :-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 21.12.18 16:58 Paweł Pawłowicz
- 21.12.18 17:59 Jacek Maciejewski
- 21.12.18 18:33 Paweł Pawłowicz
- 23.12.18 15:03 Queequeg
- 23.12.18 15:18 J.F.
- 23.12.18 16:26 Paweł Pawłowicz
- 23.12.18 17:15 J.F.
- 23.12.18 20:28 Piotr Wyderski
- 26.12.18 23:57 Queequeg
- 27.12.18 01:25 J.F.
- 27.12.18 11:48 Paweł Pawłowicz
- 27.12.18 18:25 Queequeg
- 27.12.18 18:26 Queequeg
- 27.12.18 18:28 Queequeg
- 27.12.18 18:32 Queequeg
Najnowsze wątki z tej grupy
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
Najnowsze wątki
- 2025-02-10 Spalił się spaliniak
- 2025-02-10 zarowka wifi - z sensowna apka lub lepiej albo lokalnie lub przez web. I zeby harmonogram miala
- 2025-02-10 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-10 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2025-02-10 Dlaczego takie preferencje banków?
- 2025-02-10 Białystok => iOS Developer (Swift) <=
- 2025-02-10 Mińsk Mazowiecki => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-10 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-10 Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- 2025-02-10 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-10 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-02-10 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-02-10 Chrzanów => NodeJS Developer <=
- 2025-02-10 Warszawa => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-10 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=