  • 51. Data: 2009-11-18 10:09:28
    Temat: Re: Konkursy - zbywalność praw autorskich
    Od: XX YY <f...@g...com>

    darowizne i dalej niech sobie robi  ze
    > zdjeciami co chce.
    >
    > a firma p?

    wlasciwie powinenem byl byc uzyc okreslenia " osoba prawna " - firma
    to tylko nazwa pod ktora moze tez wystepowac osoba fizyczna.

    chodzi o osobe prawna prowadzaca dzialanosc gosp.

  • 52. Data: 2009-11-18 13:04:19
    Od: f...@a...pl

    Dnia 18-11-2009 o 10:45:28 XX YY <f...@g...com> napisał(a):

    > i do tego zmierzam

    Nie będę mocno dywagował, bo wątek rozwinie się niemiłosiernie i tak
    naprawdę do niczego nie dojdziemy. Do zasad generalnych są ustawy i pod
    nie należy dopasowywać odpowiednie przypadki. W momencie wskazania
    konkretu można wyciągnąć prawidłową wykładnię. Tak naprawdę każdy przykład
    to inne podejście. Akurat jeżeli dochodzimy do sztuki rozumianej szeroko i
    związanego z nią dzieła należy się zastanowić co tak naprawdę jest
    konkursem, zapoznając się z jego tematem i zasadami.

    > jesli organizatorem jest osoba fizyczna.

    No i zaczyna się :) należy rozróżnić czy chodzi o prawne określenie
    człowieka w prawie cywilnym? (chyba nie to było stwierdzeniem ale później
    widziałem kolejny wpis ale odniosę się tylko do tego i napiszę tutaj).
    Kuleje tutaj pewien stereotyp i (jak wyżej generalnie): osoby fizyczne i
    konkursy, czyli tak naprawdę , osoba prawna wedle rozumienia prawa
    cywilnego, tj podmioty prawa cywilnego w postaci osób prawnych a w
    szczególności ułomna osoba prawna w postaci różnej maści spółek. Jeżeli
    osoba fizyczna taka jak ty czy ja posiadająca zdolność do czynności
    prawnych to darowizna pomiędzy nami jest jak ze ślubem który już opisałem
    - w zależności od stopnia koligacji odpowiednia poprzeczka kwotowa wraz z
    obwarowaniami.

> [...]
    > bezplatnie od uczestnikow konkursu
    > zostaje de facto i de jura tymi zdjeciami obdarowana.
    > winna je wycniec i odprowadzic podatek od darowizny.
    > i moim zdaniem nie jest to zabiegiem technicznie trudnym.
    > widoczek w sklepie mozna kuic za powiedzmy 100 zl.
    > organizator otrzymal bezpatnie poweidzmy 150 widoczukow- wycenic
    > rzeczoznawca ksiegowo bedzie potrafil -sadze ze to latwe
    > zadanie.Ksiegowo takie prace fotograficzne traktuje sie tak samo jak
    > np cegle.
    >
    > osoba fizyczna winna opodatkwac darowizne i dalej niech sobie robi ze

    Wątkotwórca przytoczył konkurs organizowany przez jednostkę samorządu
    terytorialnego która jest osobą prawną. Konkurs jako taki organizowany
    przez ten typ może dotyczyć generalnie widoczków i podobnej tematyki. Cel
    - przeważnie promocja czyli strona www, ulotki, kalendarze. Twórca może
    bez podatku podarować swój utwór lub prawa do niego bez podatku
    obdarowywany nie płaci nic. Zakres użytkowania musi opisywać zawarta przy
    tym umowa o przeniesieniu autorskich praw majątkowych (proszę wrócić do
    poprzednich opisów, nie będę powtarzał) wraz z opisanymi szczegółowo
    polami eksploatacji pozyskanych praw. Nie widzę tutaj wielkich problemów.
    Większość regulaminów pisanych do konkursów przez organizatorów z tego
    kręgu to kopie innych pisanych przez panią Impos Animi chociaż zapewne
    znajdą się perełki :) Dla upartego zawsze znajdzie się jakaś droga
    roszczeniowa, ale nie upatrywałbym tutaj wielkich spraw.
    Jednak gdy ustalamy że jest to podmiot w postaci ułomnej osoby prawnej,
    czyli różnej maści spółek, spółeczek to sprawa przybiera inne formy. Nie
    spotkałem się tutaj z konkursami na widoczek :) podana w innym poście
    sprawa musztardówek to jawne przegięcie. To tak jakbym rozpisał konkurs na
    najlepsze zdjęcie 10 produktów wskazanych przez organizatorów produktu,
    najlepiej w rozdzielczości ok 40mpx, oświetleniem bezcieniowym na
    neutralnym tle :) a prawa autorskie majątkowe przeniósł umową :)

    > a firma p?
    > Podobnie z tym ze winna dokonac wyceny otrzymanych w ten sposob zdjec
    > i zaksiegowac je po stronie przychodow. Jest nawet pozycja ksiegowa
    > dobra niematerialne i intelektualne .- jak sie to amortyzuje to nie
    > wiem , ale jakies odpisy amortyzacajne sa ( tak jak na zakupiony
    > obrazek na sciane - dokladnie tak samo )

    Kwestia kwalifikacji. Jeżeli zaliczysz do aktywów trwałych to muszą
    nadawać się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywalnym okresie
    ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczasz do używania na
    potrzeby jednostki, ale nie sądzę by się taka kwalifikacja opłacała.
    Amortyzacji podlegają tylko środki zakwalifikowane jako środki trwałe.
    Musi być im przypisana wartość początkowa, dalej już z górki bo środki
    trwałe ujmuje się w księgach w wartości początkowej (brutto)
    odpowiadającej: cenie nabycia zakupionych środków trwałych, kosztom
    wytworzenia tych środków, które zostały wytworzone we własnym zakresie,
    wartości rynkowej środków trwałych otrzymanych w formie darowizny czy w
    formie aportu. Tylko kwestia wyceny (odpowiedniej, zależy co chcesz
    osiągnąć ;) (notabene radosna twórczość kreatywnych księgowych) i
    odpowiedniej klasyfikacji. Jeżeli jest zakwalifikowana jako środek trwały
    - należy jej przypisać grupę. Aby ustalić grupę, do jakiej należy, należy
    posłużyć się Klasyfikacją Środków Trwałych, która wyodrębnia dziesięć
    podstawowych grup środków trwałych (patrz grupa 8).
    Ponadto może być zakwalifikowana jako dzieło sztuki i traktowana jako
    inwestycja. Jeżeli dzieło sztuki spełnia warunki definicyjne inwestycji
    zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o rachunkowości - następnym krokiem
    jest zakwalifikowanie zakupionego dzieła sztuki do kategorii inwestycji
    długo- lub krótkoterminowych. Oddzielna bajka, nie będę się rozpisywał (
    odbierał chleba co niektórym ;) ) a ponadto uzyskane w konkursie "dzieła"
    raczej nie wystąpią.

    > A poniewaz firma osiagnie w ten sposob przychod bedzie to miec wplyw
    > na rachunek zysku/strat a wiec wynik bilansowy i w konsekwencji
    > podatek

    Jak uporają się z kwalifikacją i prawidłowym przeniesieniem praw
    autorskich majątkowych to mogą już robić co chcą. Dlatego zanim coś się
    wyśle to trzeba wiedzieć co i gdzie oraz liczyć się z tego konsekwencjami.
    Przede wszystkim czytać ze zrozumieniem co się podpisuje.

    --
    FKV

  • 53. Data: 2009-11-18 14:31:22
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Aby ustalić grupę, do jakiej należy, należy
    > posłużyć się Klasyfikacją Środków Trwałych, która wyodrębnia dziesięć
    > podstawowych grup środków trwałych (patrz grupa 8).

    nie chodzii o to jak ksiegowo zakwalifikowac przyslane zdjecia. to
    juz jest szczegol techniczny.
    nie chodzi o to jak nazwac osobe organizujaca konkurs - dla US posiada
    NIP i US wie jak ja traktowac podatkowo.
    Czesto dane dobro moznaby zakwalifikowac w roznych grupach i formalnie
    bedzie to o.k.

    waznym jest ze ono musi byc jakosc zakwalifikowane.

    ja zmierzam ku temu ze organizatorzy konkursu przyjmujac zdjecia wraz
    z naleznymi prawami zostaja obdarowani.

    a skoro sa obdarowani ( i najczesciej przez osoby niespokrewnione ) to
    rodzi sie problem przychodu - czyli dla osob prawnych podatku od
    darowizny dla prowadzacych dzialalnosc gospodarcza , bilansujacych ,
    wystepuje problem /kioniecznosc uwzglednienia w przychodach czyli po
    stronie aktywow. Jak zakwalifikowac to nie zamierzam rozstrzygac ani
    sprawdzac ,sa do tego tabele . wg mnie musza byc opowiednio
    zakwalifikowane z calymi konsekwencjami prawnymi.
    Jak wycenic - to tez szczegol techniczny - biegly wie jak to zrobic .
    i dobrze wiemy ze w wycenach bieglych sa cholernie skomplikowane
    wzory , a w tych wzorach jest zawsze tzw wspolczynnik , ktory biegly
    przyjmuje jak mu sie podoba.

    MOim zdaniem -powtorze jeszcze raz - przejmujacy w ten sposob zdjecia
    jak w przytoczonym regulaminie wraz z prawami majatkowymi uzyskuje
    przychod a z przychodow podatkowo wszyscy wg jakis zasad sie
    rozliczamy przed U.S.

    Podejrzewam , ze organizatorzy konkursu formulujacy regulamin w ten
    sposob , ze staja sie wlascicielami zdjec z wszelkim i przynalznymi
    prawami nie zdaja sobie z tego wogole sprawy.

    problemem dochodzenia zaplaty przez wysylajacego wogole sie nie
    zajmuje - tutaja spraw widze czarno lub bezsensowo , chociazby dlatego
    ze gra nie bedzie warta swieczki.

  • 54. Data: 2009-11-18 17:51:47
    Od: f...@a...pl

    Dnia 18-11-2009 o 15:31:22 XX YY <f...@g...com> napisał(a):

    > Aby ustalić grupę, do jakiej należy, należy
    >
    > nie chodzii o to jak ksiegowo zakwalifikowac przyslane zdjecia. to
    > juz jest szczegol techniczny.

    Nie wiedziałeś więc nakreśliłem zasadę, tak jak nie wiedziałeś czy się
    amortyzuje, a od tego to zależy

> [...]
    > bedzie to o.k.
    >
    > waznym jest ze ono musi byc jakosc zakwalifikowane.

    No właśnie....

    > ja zmierzam ku temu ze organizatorzy konkursu przyjmujac zdjecia wraz
    > z naleznymi prawami zostaja obdarowani.

    Roztrząsasz i dzielisz na czworo, czytaj dokładnie to co pisałem
    poprzednio we wszystkich odpowiedziach, to wszystko się zazębia i nic nie
    jest samodzielnym bytem.
    Co do obdarowania pisałem, jak obdarowany to darowizna i sposób
    kwalifikacji, jak kwalifikacja to sposób ujmowania wartości (cytat: ....
    środki trwałe ujmuje się w księgach w wartości początkowej (brutto)
    odpowiadającej .... wartości rynkowej środków trwałych otrzymanych w
    formie darowizny czy w formie aportu...) Jeżeli już masz wycenę to nie
    wiem o co chodzi - kwalifikujesz i odpowiednio umieszczasz - opodatkowujesz

    > a skoro sa obdarowani ( i najczesciej przez osoby niespokrewnione ) to

    Nie są , mówimy o przeniesieniu prawa autorskiego majątkowego od początku.
    W dalszych rozważaniach było tylko zawarte w jakim zakresie i w takim
    zakresie udzielałem odpowiedzi. W chwili kiedy wspomniałeś o obdarowaniu
    pisałem o obdarowaniu, kiedy o zakwalifikowaniu to o zakwalifikowaniu. Nie
    mylmy pojęć. Akurat w tej materii każde słowo posiada własną interpretację
    i znaczenie dlatego należy wypowiadać się precyzyjnie. Nie obraź się więc
    że pisałem i wytykałem o osobach prawnych itp.

> [...]
    > jak w przytoczonym regulaminie wraz z prawami majatkowymi uzyskuje
    > przychod a z przychodow podatkowo wszyscy wg jakis zasad sie

    j.w, trzeba ustalić, zakwalifikować, od tego zależy dalsze postępowanie

    > Podejrzewam , ze organizatorzy konkursu formulujacy regulamin w ten
    > sposob , ze staja sie wlascicielami zdjec z wszelkim i przynalznymi
    > prawami nie zdaja sobie z tego wogole sprawy.

    Niekoniecznie, raczej zgłaszający nie do końca są świadomi jakie prawa im
    przynależą, co mogą a co nie mogą przenieść umową, oświadczeniem, i jakie
    są tego konsekwencje. Jeżeli nie wie tego organizator to jego strata :)
    jak natknie się na takiego co wie

    > problemem dochodzenia zaplaty przez wysylajacego wogole sie nie
    > zajmuje - tutaja spraw widze czarno lub bezsensowo , chociazby dlatego
    > ze gra nie bedzie warta swieczki.

    No nie zawsze .... ;) (j.w)

    --
    FKV

  • 55. Data: 2009-11-18 20:10:36
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 18 Nov., 18:51, f...@a...pl wrote:

> [...]
    > wiem o co chodzi - kwalifikujesz i odpowiednio umieszczasz - opodatkowujesz

    toz dokladnie o tym pisalem i zwrocilem uwage.
    ze organizatorzy pozyskujacy od uczestnikow konkursu w ten sposob
    zdjecia z prawami majatkowymi tego nie robia ( nie opodatkowuja ).
    Byla cytowana wypowiedz kobiety , ktora wyznala z duma , iz dzieki
    temu udaje sie zaoszczedzic sporo pieniedzy ktore musieliby wydac na
    pozyskanie materialu fotograficznego.

    Dokladnie na to zwrocilem uwage - nie ze sprytnie pozyskuja material -
    ostatecznie moga to w ten sposob robic , ale ze pozyskany w ten
    sposob material nieodplatnie przejmuja na wlasnosc , a w zwiazku z tym
    uzyskuja przychod ktorego nie wykazuja - a w tym momencie rodzi sie
    problem podatkowy.

    Czy postepowanie organizatorow jest fair i moralne tego nie
    rozstrzygam , intencji mozna sie domyslac.
    Ale tworzac tego typu regulaminy kreca na siebie bicz podatkowy - moim
    zdaniem.

    O wniesieniu prac jako formy aportu mowy byc nie moze , w tym
    przypadku wnoszacy stawaliby sie wpolwlascicielami spolki i musieiby
    zachowac prawa - to w ogole nie ta bajka.

    Z drugiej strony to wlasciwie oburzajace , ze organizatorzy konkursu
    rzadaja przekazania praw majatkowych.
    To mniej wiecej tak , jakby organizatorzy konkursow tenisowych rzadali
    od uczestnikow turnieju aby ci przekazali im nieodplatnie swoje
    rakiety tenisowe. Formalnie niby mozna i formalnie od pozyskanych w
    ten sposob rakiet winni odprowadzic podatek w odpowiedni sposob i
    momencie , albo tez i moze zniszczyc w obecnosci urzednika US.

    hi , hi , jesli organzatorzy konkursow czytaja te grupe to sie moze
    zastanowia zanim zaczna domagac sie praw do zdjec o nieokreslonej
    wartosci.

  • 56. Data: 2009-11-18 20:57:42
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    XX YY pisze:

> [...]
    > rakiety tenisowe. Formalnie niby mozna i formalnie od pozyskanych w
    > ten sposob rakiet winni odprowadzic podatek w odpowiedni sposob i

    Tylko do większości turnieji jest wpisowe. Żeby zagrać trzeba wpłacić
    pieniądze, nie dotyczy to najważniejszych imprez, ale lokalne i
    kwalifikacyjne są jak najbardziej płatne.

    wer

  • 57. Data: 2009-11-18 21:46:52
    Od: f...@a...pl

    > hi , hi , jesli organzatorzy konkursow czytaja te grupe to sie moze
    > zastanowia zanim zaczna domagac sie praw do zdjec o nieokreslonej
    > wartosci.

    Zaczynamy krążyć już wokół tematu :) jednak ciesze się , bo być może ktoś
    kto prześledził cały wątek wyniesie coś z tego a po przemyśleniu będzie
    trudniej komukolwiek zrobić go w bambuko.
    Trochę EOT ale zastanawiał mnie ostatnio temat z plakatu który widziałem
    rozwieszony na ulicach. Wielki, kolorowy i krzyczy coś jak - chcesz zostać
    modelką (modelem) przyjdź na kasting bla bla bla wielki świat bla bla
    pieniądze (oczywiście wielkie) bla bla Johny Casablankas... Interesujące
    jest to - przynieś własne zdjęcia. No i wszystko byłoby w porządku ale
    niby kasting a opierają się na zdjęciach z domowego albumu. Słyszałem od
    paru osób - tak przyjeli moje dziecko ... zakwalifikowała się itp bzdety a
    tak naprawdę to chyba brali wszystkich co się dali naciągnąć na kilka
    setek PLN które żądali za umieszczenie zdjęcia w swojej "bazie danych
    twarzy" na rok - nawet nie wysilili się na zrobienie w miarę zgrabnych
    zdjęć we własnym zakresie i wykonania z nich miniportfolio tych osób ....
    przekręt na potęgę i wystarczy jedynie oświadczenie o zgodzie na
    prezentację wizerunku....
    --
    FKV

  • 58. Data: 2009-11-18 21:54:44
    Od: f...@a...pl

> [...]
    > sposob material nieodplatnie przejmuja na wlasnosc , a w zwiazku z tym
    > uzyskuja przychod ktorego nie wykazuja - a w tym momencie rodzi sie

    Czy sprytnie? śmiem wątpić - raczej bazują na ludzkiej naiwności i
    niewiedzy. Ja pomogłem już kilku osobom w tego typu wątpliwych prawnie
    sprawach;) Jednak z tym przychodem to jest różnie a nawet niewesoło -
    wystarczy że z konkursu (podkreślam amatorskiego) wycena pozuskanych dóbr
    będzie znikoma, od symbolicznej złotówki każdy zapłaci podatek z ochotą i
    nie ma problemu. Kwestia zasadnicza (powracam z uporem bo to jest
    najważniejsze) - prawidłowo sporządzona umowa przeniesienia praw
    autorskich majątkowych z opisem pól eksploatacji.

> [...]
    > przypadku wnoszacy stawaliby sie wpolwlascicielami spolki i musieiby
    > zachowac prawa - to w ogole nie ta bajka.

    aport był tutaj przykładem, przytaczając przepis nie można sobie go
    interpretować dowolnie i skracać, jeżeli nie zachodzi - nie bierzemy pod
    uwagę

    > Z drugiej strony to wlasciwie oburzajace , ze organizatorzy konkursu
    > rzadaja przekazania praw majatkowych.

    W przypadku wątkotwórczego przypadku - asekuranctwo w mizernej postaci

    --
    FKV

  • 59. Data: 2009-11-18 22:09:03
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    f...@a...pl pisze:

> [...]
    > bla pieniądze (oczywiście wielkie) bla bla Johny Casablankas...
    > Interesujące jest to - przynieś własne zdjęcia. No i wszystko byłoby w

    To akurat ma sens. Można ocenić fotogeniczność osoby przed sesją.

> [...]
    > naciągnąć na kilka setek PLN które żądali za umieszczenie zdjęcia w
    > swojej "bazie danych twarzy" na rok - nawet nie wysilili się na

    A to inna sprawa. Często są też castingi, gdzie niby robią zdjęcia. Przy
    cyfrze to żaden problem. A kasa leci.

    wer

  • 60. Data: 2009-11-19 09:01:08
    Temat: Re: Konkursy - zbywalno?? praw autorskich
    Od: Bernard Wybierała <b...@g...com>

    januszek pisze:

    > Musza? ;) Mniej wiecej tak samo jak trzeba wycinac cytaty? ;P
    >
    > j.

    :) Trzeba?

    --
    Bernard Wybierała