  • 1. Data: 2009-03-29 19:57:25
    Temat: Konfiguracja kompa do foto i grafiki
    Od: SK <m...@w...pl>

    Siostra poprosiła mnie abym pomógł jej złożyć kompa do obróbki i
    katalogowania zdjęć (ma do uporządkowania kilkadziesiąt tys. rawów)oraz
    do składu publikacji, robi jakieś przewodniki foldery itp. nawet po 200
    stron.
    Do tej pory pracuje tylko w pakiecie Corela na kompie z XP, z prockiem
    Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz, jakaś karta grafiki ATI z 1GB ramu
    chyba dobra, 2GB DDR i jakimś chyba niezłym monitorze 20" NEC choć już
    starawym.
    Twierdzi że komp jej nie wyrabia że otwieranie i zapisywanie projektów
    corela trwa wieki (dłużej niż wypicie filiżanki kawy:)), przy dużych
    powiększeniach fotek zawiesza się, a gotowe prace przychodzące z
    drukarni mają inne kolory niż te które widzi na monitorze.

    Czy moglibyście polecić jakąś konfigurację kompa, monitora i
    oprogramowania która by jej sprostała?

    Wydaje mi się że wąskim gardłem jest trochę mało ramu nieskalibrowany
    monitor i corel który chyba do robienia tak dużych publikacji nie służy

    -Myślałem o jakimś EIZO 24" - tylko który w miarę niedrogi model, tak do
    5tys? + kalibrator tylko jaki model?
    -Photoshopie i InDesign- gdzie oprogramowanie najtaniej kupić?
    -Czy Bridge z pakietu Adobe do katalogwania zdjęć wystarczy czy może
    kupić jakiś inny program np. Microsoft Expression Media?
    -no i macie jakąś sprawdzoną konfigurację kompa do grafiki? Czy warto
    inwestować w nowy komp na procku intela i7 i ddr3 czy tylko dokupić ramu
    do starego? A może Mac?

  • 2. Data: 2009-03-29 20:16:46
    Temat: Re: Konfiguracja kompa do foto i grafiki
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    SK pisze:
> [...]
    > drukarni mają inne kolory niż te które widzi na monitorze.
    >
    > Czy moglibyście polecić jakąś konfigurację kompa, monitora i

    Tak, polecam fachmana który zrobi że komputer będzie wyrabiał. Nlite'owy
    windows, wszystko co zbędne w viruale/portable, powyłączane bzdury
    zwalniające i będzie burza z piorunami.

    > Wydaje mi się że wąskim gardłem jest trochę mało ramu nieskalibrowany
    > monitor i corel który chyba do robienia tak dużych publikacji nie służy

    Kalibracja nie przyspieszy bynajmniej :)
    Do obróbki potrzeba narzędzia, którego się zna. Generalnie ps to
    standard jest i jeśli wszystko jedno to bardzo polecam ten soft właśnie.
    Koniecznie też należy zainwestować w naukę total commandera, to
    najlepsza inwestycja.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 3. Data: 2009-03-29 20:27:34
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-03-29 21:57:25 +0200, SK <m...@w...pl> said:

    > Czy moglibyście polecić jakąś konfigurację kompa, monitora i
    > oprogramowania która by jej sprostała?

    Lepszym wyborem byłby jakiś Core 2 Duo z jak najszybszym zegarem, bo i
    tak znakomita większość oprogramowania graficznego nie używa więcej niż
    jednego rdzenia - coś z serii E8400-8600. Plus RAMu pod sufit (czyli
    ile system obsłuży). Karta graficzna jest obecenie bez większego
    znaczenia. Plus Raid 0 jeśli siostra obrabia duże pliki (naprawdę
    duże), z obowiązkowym backapem ofkors.

    > Wydaje mi się że wąskim gardłem jest trochę mało ramu nieskalibrowany
    > monitor i corel który chyba do robienia tak dużych publikacji nie służy

    A do tego możnaby jeszcze zapewne dołożyć brak pewnej higieny pracy.

    > -Myślałem o jakimś EIZO 24" - tylko który w miarę niedrogi model, tak
    > do 5tys? + kalibrator tylko jaki model?

    CE240, ale przy obecnym kursie ojro może być ciężko z tą kwotą. Ma
    hardware'ową kalibrację, w przeciwienstwie do tańszych 24 ze stajni
    Eizo. Z tym że IMHO większości normalnych ludzi do szczęścia powinien
    wystarczyć monitor na poziomie S2431W, oprofilowany oczywiście.
    Z kolorymetrów - i1 Dspl. Przy CE można się pokusić o wersję Lite -
    soft i tak będzie bez znaczenia, bo Eizo daje swój.
    No i warto by jeszcze dołożyć coś na jakieś książki o ColorManagemencie.

    > -Czy Bridge z pakietu Adobe do katalogwania zdjęć wystarczy czy może
    > kupić jakiś inny program np. Microsoft Expression Media?

    Ja nie lubię Bridge'a, bo przedewszystkim jest ślamazarnie wolny przy
    dużych zdjęciach, zwłaszcza w sporej ilości (i nie jest tylko kwestia
    szybkości kompa). Osobiście używam i szczerze polecam iView Media Pro -
    ma parę wad, ale też i sporo zalet. Obecnie MS, ale zdobyli go poprzez
    przejęcie i nie napsuli póki co za dużo.

    > A może Mac?

    Może. Z tym że tą platformę wybiera się raczej ze względu na wygodę
    pracy, nie samą szybkość. Zwłaszcza jeśli będziesz porównywał ceny do
    pieca złożonego samodzielnie, czy tam przez kogoś w garażu. Chyba że
    nie brzydzicie się używek, to starszy MacPro może mieć sens. Z tym że
    od pewnego czasu Apple, zgodnie z trendami poszło w ilość rdzeni, co
    przy zastosowaniach o jakich piszesz nie ma większego sensu. iMaci 24
    mają całkiem przyzwoite matryce, ale też i bez szaleństw. No i
    błyszczące wykończenie dla niektórych (w tym dla mnie) jest niestrawne.

    de Fresz

  • 4. Data: 2009-03-29 21:28:31
    Od: SK <m...@w...pl>

    > Lepszym wyborem byłby jakiś Core 2 Duo z jak najszybszym zegarem, bo i
    > tak znakomita większość oprogramowania graficznego nie używa więcej niż
    > jednego rdzenia - coś z serii E8400-8600.

    -czy warto wymienić procka Quad Q9550 2,83GHz na np.E8600 3,33GHz?

    Plus RAMu pod sufit (czyli ile
    > system obsłuży).

    -czyli dołożyć kostkę 2GB bo XP i tak wiecej nie obsłuży? Bo chyba nie
    proponujesz przejścia na viste?

    Karta graficzna jest obecenie bez większego znaczenia.
    > Plus Raid 0 jeśli siostra obrabia duże pliki (naprawdę duże), z
    > obowiązkowym backapem ofkors.

    -jeszcze nie wiem jaka tam płyta siedzi i czy raid na niej pójdzie
    -co proponujesz do backupu?

    dzięki!

  • 5. Data: 2009-03-29 22:28:49
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela 29 marzec 2009 23:28, SK wyraził następujacą opinię:

    > -czy warto wymienić procka Quad Q9550 2,83GHz na np.E8600 3,33GHz?

    Wydaje mi się, że _wymieniać_ nie warto - różnica w wydajności nie jest
    warta ceny drugiego procesora.

    > -czyli dołożyć kostkę 2GB bo XP i tak wiecej nie obsłuży?

    Tu akurat bym wymienił na 4Gb a nie dokładał. To że XP zobaczy niecałe
    cztery to sprawa drugorzędna, ale mieszanie pamięci to proszenie się o
    kłopoty.

    > Bo chyba nie
    > proponujesz przejścia na viste?

    Raczej na system 64bitowy :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 6. Data: 2009-03-30 04:05:25
    Od: FD <f...@o...pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

    > Raczej na system 64bitowy :-)

    znaczy XP 64??
    chyba se jaja robisz....

  • 7. Data: 2009-03-30 05:49:35
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    SK napisał(a):

> [...]
    > Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz, jakaś karta grafiki ATI z 1GB ramu
    > chyba dobra, 2GB DDR i jakimś chyba niezłym monitorze 20" NEC choć już

    Hmm... Teoretycznie stabilna płyta by Intel + E8400 + 8GB RAM do tego
    jakis dysk z serii RAPTOR na system i GREEN na archiwalia, Vista i już
    ;) ale... aby komp obsłużył więcej niż 3GB RAM system musi być 64
    bitowy. A o ile wiem to nie ma jeszcze Corela ani PS na 64 bity.

    j.

    --
    "Można wysnuć wniosek, że przyszłością gier są małe opalizujące krążki -
    płyty kompaktowe. Głównym tego powodem jest nieopłacalność skopiowania

  • 8. Data: 2009-03-30 06:43:37
    Od: Grzegorz Góra <g...@p...fr>

    Dnia Sun, 29 Mar 2009 21:57:25 +0200, SK napisał(a):

> [...]
    > Twierdzi że komp jej nie wyrabia że otwieranie i zapisywanie projektów
    > corela trwa wieki (dłużej niż wypicie filiżanki kawy:)),

    Do wcześniejszych sugestii dorzuciłbym jeszcze:
    - dobra płyta główna + jak najszybsze i dobrej jakości pamięci (4GB w
    dualu)
    - dyski SSD w raid-0 dla wszelkich swapów, tempów itd., pozostałe dyski
    z działającym NCQ lub również raid

    Ale wpierw upewnij się co tak na prawdę jest wąskim gardłem systemu:
    pamięć, dyski, XP czy może Corel.

    Poza konkurencją: backup na NAS + gigabitowy ethernet

    > [...] gotowe prace przychodzące z drukarni mają inne kolory niż te
    > które widzi na monitorze.

    To może być problem z kalibracją monitora, złymi profilami lub
    umiejętnościami generowania poprawnych plików ;)

    > A może Mac?

    Jeśli nie szkoda jej kasy i czasu na naukę nowego środowiska...

    --
    Pozdr.
    Grzegorz

  • 9. Data: 2009-03-30 07:07:29
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > powiększeniach fotek zawiesza się, a gotowe prace przychodzące z
    > drukarni mają inne kolory niż te które widzi na monitorze.

    Pewnie Ci sie ta odpowiedz nie spodoba ;) ale co tam...

    Jesli przy takim sprzecie siostra ma problemy z praca to
    po pierwsze powinna zmienic operatora, lub ew. nauczyc
    sie wydajnie pracowac. To nie jest slaby komputer.
    Mozna oczywiscie kupic szybszy, ale nie w tym problem.

    Co do komputera to polecam plyte Asus P5QL-E ze wzgledu
    na rozne lacza zamontowane na plycie, ktore sie przydadza
    i ogolna stabilnosc (takiej uzywam).
    Procesor 2 lub 4 rdzeniowy - co prawda nie wszystkie aplikacje
    to wykorzystuja ale calosc bedzie duzo plynniej dzialac.
    Do tego XP, 4GB RAMu (widoczne bedzie troche mniej ale starczy).

    Trzy dyski dyski SATA - jeden mniejszy powiedzmy do 500GB
    na nim partycja powiedzmy 50GB na system, na pozostalych 450GB
    partycja na rzeczy z ktorych korzystasz sporadycznie. Np. zdjecia.
    Drugi dysk duzy na prace. Trzeci dysk w obudowie z laczem e-sata
    na backupowanie prac. E-sata a nie USB bo jest kolosalna roznica
    w szybkosci dyskow. RAIDy sobie odpusc - dyski E-sata sa bardzo
    szybkie, wiecej Ci w realnej pracy nie trzeba.

    Z softu PS, InDesign - mozesz tym robic najwieksze
    i najpiekniejsze publikacje swiata ;)

    Co do problemow z kolorami i wydajnoscia to przydaloby sie
    troche wiedzy, ale tu juz nie pomoge - niech sie nauczy sama :)

  • 10. Data: 2009-03-30 07:36:24
    Od: "kuba_k1" <k...@p...onet.pl>

    Popieram tu Jakuba
    Sam używam pakietu Corela X3 (bez PhotoPaint'a) i stwierdzam, że strasznie
    on "muli" komputer - taka widać jego uroda :(
    A co do tworzenia 200 stronicowych publikacji w Corelu to jest jakaś fatalna
    pomyłka - ten pakiet się do tego NIE NADAJE !!! W pakiecie tym można
    przygotować poszczególne materiały które można włączyć w większą publikację.
    Do samego składu polecam tak jak już Ci podpowiadano Adobe InDesign albo do
    prostszych rzeczy dużo starszego aczkolwiek bardzo funkcjonalnego Adobe
    PageMakera 7.0.