  • 281. Data: 2020-02-13 05:12:20
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 12.02.2020 o 20:25, J.F. pisze:

    >Nawet ASCII nigdy się nie nauczyłem.

    >To akurat wpisałem w programie, w którym sobie można ustawiać
    >dziesiątki różnych "input methods" i klawiatur, bez konieczności
    >zmiany klawiatury systemowej.

    Jest, a moze bul, pod windowsem charmap, ale uzyc do nieznanego
    jezyka - tez trudno.

    >Całkiem używalne do wpisania paru słów są też klawiaturki na
    >https://translate.google.com/

    No i ladnie tlumaczy ... chociaz ... wpiszcie "Jarosław idzie do
    szkoły" po literce i patrzcie na tlumaczenie.
    Cos dziwnego :-)

    J.

  • 282. Data: 2020-02-13 05:16:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Podstawowa wątpliwość dotyczyła chyba głównie możliwości
    >wyświetlania.

    Całość

    >UTF nie jest "całościowym podejściem", na przykład nie wie nic na
    >temat
    >sortowania. Unicode niczego nie rozwiązuje od początku do końca,
    >tylko
    >wiele rzeczy upraszcza (inne zaś komplikuje i utrudnia).

    Sortowanie ... a jak sie sortuje mieszanke
    poslko/niemiecko/hiszpansko/grecko/rosyjska ?

    >Nie czekałem, trzaskałem, choć nie w asemblerze (marny jest do tego).
    >Lepsze to niż tkwić wciąż przy 7-bitowym ASCII i czekać nie wiadomo
    >na co.

    Na likwidacje polskich literek i umlautow ? :-)

    A efekt ... ile to mielismy standardow polskich liter - 9 ?

    J.

  • 283. Data: 2020-02-13 10:59:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    pdf

    > Zaiste... No to albo nie doczytałem tego, albo doczytałem ale nie
    > zrozumiałem (mój angielski był wówczas na poziomie Himilsbacha),
    > albo to było coś dostępnego w LX810 ale nie w LX800.

    Raczej we wszystkich było. Miałem Star SG-15, jedną z najstarszych
    drukarek do pecetów i najbardziej prymitywnych -- też dało się zrobić
    swoje znaki. Drukarki niezdolne do nauczenia się czegokolwiek, to
    margines. To, że mało kto rozumiał o co w tym chodzi, to inna sprawa.
    Stąd pomysły, by wymieniać ROM z geneatorem znaków. Tak jak w kartach
    Hercules. Były takie oferty na rynku. Co ciekawe, mojemu znajomemu
    w szacownym instytucie naukowym nadworni informatycy wstawili swój
    EPROM z polskimi znakami do karty SVGA.

    > Nigdy o tym nie słyszałem. Człowiek uczy się całe życie.

    A potem i tak zostaje z tym LetriXem w XXI wieku jak Himilsbach
    z angielskim.

    > Niestety nie znalazłem dokumentacji tego programu, tylko gołą binarkę.
    > Program zajmuje 1184 bajtów pamięci - wliczając w to obsługę klawiatury.

    Wróćmy jeszcze do obsługi klawiatury. W środowisku TeXowców wymyślono
    kiedyś tak zwaną notację ciachową. Polskie lierki pisa/lo si/e
    stawiaj/ac prefiks w postaci uko/snika. Wiadom o co chodzi -- w TeXu
    ukośnik dostawał kategorię zerową, statwał się znkiem aktywnym, dalej
    definiowanym tak, by rozpoznawał kto za nim stoi i zamieniał to na
    co potrzeba. Gdy TeX był 7-bitowy, to było najlepsze rozwiązanie.
    To samo na 7-bitowym terminalu ASCII. Ale konwencja przetrwała dłużej,
    być może nawet dzisiaj jacyś tak pisują.

    Ja wtedy zrobiłem sterownik klawiatury DOS-a, w który tak właśnie się
    pisało, ale na ekranie już było widać co potrzeba. Taki inteligentny
    martwy klawisz, który w zależności od kontekstu robił kreseczkę,
    ogonek lub kropeczkę. W sumie to sekwencyjne wciskanie klawiszy jest
    mniej podatne na błędy niż użycie Alt. Może szkoda, że system się nie
    przyjął. No i ten drajwer zachował mi się w zasobach.

    > No to klapa. Gdzie ja o takiej porze dyskietkę znajdę.
    > A i do Warszawy mi niespecjalnie po drodze.

    Zasób mogę wysłać mailem. Ale gdyby to miało być niedopuszczalne
    naruszenie Tradycji, mogę też zostawić na dyskietce, kiedy przypadkiem
    będę przechodził z tragarzami.

    --
    Jarek

  • 284. Data: 2020-02-13 11:07:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Sortowanie ... a jak sie sortuje mieszanke
    > poslko/niemiecko/hiszpansko/grecko/rosyjska ?

    Nie robi się mieszanych, to dobra zasada. W Polsce (na przykład
    w encyklopediach czy katalogach bibliotecznych) sortuje się według
    polskiego alfabetu, a inne diakrytyki pomija przy sortowaniu.

    > Na likwidacje polskich literek i umlautow ? :-)

    Historia pokazuje, że tendencja jest odwrotna.

    > A efekt ... ile to mielismy standardow polskich liter - 9 ?

    W Unicode mamy ich mnogość przeliczalną (Aleph_0). Nieistotna
    jest kolejność znaków w foncie (czyli numer pozycji), a tylko
    ich nazwa. W niczym to nie przeszkadza.

    --
    Jarek

  • 285. Data: 2020-02-13 12:17:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Thursday, February 13, 2020, 10:59:53 AM, you wrote:

> [...]
    > Raczej we wszystkich było. Miałem Star SG-15, jedną z najstarszych
    > drukarek do pecetów i najbardziej prymitywnych -- też dało się zrobić

    Raczej nie. Tylko przez zakodowanie w EPROMie. Wbudowane emulacje IBM
    Proprinter itp. nie miały możliwości definiowania znaków. Osobiście
    wolałem używać rezydenta Lettrix (o, właśnie niżej ktoś go wspomina),
    który robił to w trybach graficznych.

    SG-15 nie była taka najstarsza. Była bardzo popularna, wręcz kultowa.
    Do czasu pojawienia się OKI 320/321, która - z poprawkami - jest nadal
    produkowana.

> [...]
    > Hercules. Były takie oferty na rynku. Co ciekawe, mojemu znajomemu
    > w szacownym instytucie naukowym nadworni informatycy wstawili swój

    Nie wiedzieli, że od EGA można literki swobodnie definiować?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 286. Data: 2020-02-13 12:17:08
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-13 o 10:59 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > drukarek do pecetów i najbardziej prymitywnych -- też dało się zrobić
    > swoje znaki. Drukarki niezdolne do nauczenia się czegokolwiek, to

    Teraz dopiero doczytałem: "You can redefine up to six characters with
    the command". O 12 za mało żeby sobie Mazovię ustawić. Trza by swój
    własny program do druku zrobić, który na bieżąco redefiniuje znaki,
    kiedy są potrzebne... Ale ludzie wolą jednak w normalnym edytorze pisać
    (i drukować), a nie takie kombinacje uprawiać.

> [...]
    > Hercules. Były takie oferty na rynku. Co ciekawe, mojemu znajomemu
    > w szacownym instytucie naukowym nadworni informatycy wstawili swój

    Kilobajt (albo dwa) RAMu piechotą nie chodzi. :)

> [...]
    > Ja wtedy zrobiłem sterownik klawiatury DOS-a, w który tak właśnie się
    > pisało, ale na ekranie już było widać co potrzeba.

    Ja rozumiem jeśli hobby, ale czy pisanie /a zamiast ALT+a jest
    jakkolwiek lepsze? Sprawniejsze? Czy to jednorazowa sprawa dla pana
    Zdzisia z magazynu, który kiedyś się tak nauczył i inaczej nie umie?

    > Taki inteligentny martwy klawisz, który w zależności od kontekstu
    > robił kreseczkę, ogonek lub kropeczkę.

    Domyślam się, że dla 'ź' trzeba było wstukać /x, a dla '/a' wstukać
    '//a'? Na czym polegała ta "kontekstowa" inteligencja?

    > W sumie to sekwencyjne wciskanie klawiszy jest
    > mniej podatne na błędy niż użycie Alt.

    Czy nie dla takich wymagań został stworzony układ klawiatury
    "maszynistki"?

    > Zasób mogę wysłać mailem.

    A to chętnie - nie wiem, czy dzisiejsza praktyczna wartość jest
    znacząca, ale z ciekawością sprawdzę jak sprawuje się w porównaniu z
    egapl czy ogonkami.

    Mateusz

  • 287. Data: 2020-02-13 12:18:53
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-13 o 12:17 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał:
    > Nie wiedzieli, że od EGA można literki swobodnie definiować?

    Ale nie za darmo. Jednak co hardware to hardware.

    Mateusz

  • 288. Data: 2020-02-13 13:17:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

    pdf

    > Raczej nie. Tylko przez zakodowanie w EPROMie. Wbudowane emulacje IBM
    > Proprinter itp. nie miały możliwości definiowania znaków.

    Ściągnąłem instrukcję obsługi -- jest możliwość.

    > Nie wiedzieli, że od EGA można literki swobodnie definiować?

    Skoro inni nie wiedzieli, że w SG-15 można literki definiować inaczej
    niż przez zakodowanie w EPROMie, to i temu nie ma co się dziwić.

    --
    Jarek

  • 289. Data: 2020-02-13 13:35:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > kiedy są potrzebne... Ale ludzie wolą jednak w normalnym edytorze pisać
    > (i drukować), a nie takie kombinacje uprawiać.

    Były takie wynalazki w rezydentnym kodzie -- po zainstalowaniu szło już
    bez kombinacji.

    > Ja rozumiem jeśli hobby, ale czy pisanie /a zamiast ALT+a jest
    > jakkolwiek lepsze? Sprawniejsze? Czy to jednorazowa sprawa dla pana
    > Zdzisia z magazynu, który kiedyś się tak nauczył i inaczej nie umie?

    Dlaczego "zamiast"? Naonczas nic jeszcze nie było ugruntowane, nie
    wszyscy nawet odczuwali potrzebę jakiejkolwiek lokalnej klawiatury.
    Ja na przykład kiedyś się nauczyłem pisać na maszynie, inaczej nie
    umiałem -- co zmusiło mnie do napisania sobie własnego drajwera z tym
    obłożeniem. Na alt-ernatywne pisanie przestawiłem się dużo później,
    żeby nie być przywiązanym do własnej maszyny.

    > Domyślam się, że dla 'ź' trzeba było wstukać /x, a dla '/a' wstukać
    > '//a'? Na czym polegała ta "kontekstowa" inteligencja?

    Właśnie na tym (choć może na cudzysłów bardziej zasługuje słowo
    "inteligencja") -- typowy martwy klawisz robi zawsze taki sam akcent.
    A tu po "z" jest kropeczka, a po "s" kreseczka.

    > Czy nie dla takich wymagań został stworzony układ klawiatury
    > "maszynistki"?

    On sam się stworzył jakieś sto lat temu w pracowniach rzemieślników
    wymieniających czcionki w maszynach do pisania, głównie niemieckich.
    Wielkiego zamysłu w tym nie było, ot po prostu zamieniono zbędne
    niemieckie umlauty na użyteczne ogonki. Ja sam uczyłem się na tak
    przerobionej maszynie marki "Mercedes" (to szwedzka marka producenta
    maszyn do pisania, jakby kto nie wiedział).

    > A to chętnie - nie wiem, czy dzisiejsza praktyczna wartość jest
    > znacząca, ale z ciekawością sprawdzę jak sprawuje się w porównaniu
    > z egapl czy ogonkami.

    Wyślę w miarę możności szybko, ale nie w tej chwili. Praktyczna
    wartość oczywiście zerowa.

    --
    Jarek

  • 290. Data: 2020-02-13 13:52:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    > Były takie wynalazki w rezydentnym kodzie -- po zainstalowaniu szło już
    > bez kombinacji.

    Ale po co, gdy wymiana EPROMa załatwiała sprawę raz na zawsze bez
    rezydentów?

    [...]

    --
    Best regards,