  • Data: 2020-02-12 16:19:55
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > W druku - tak, da się. Głowica druknie literkę, cofnie się, i dodrukuje
    > kreseczkę, pałeczkę czy inne kółeczko. Ale jakoś te dane trzeba najpierw
    > wprowadzić - a zatem i wyświetlić, bo urzędnik musi przecież mieć
    > WYSIWYG.

    Drukowanie postscriptowe z cofaniem głowicy niewiele ma wspólnego. To nie
    na tym polega tworzenie kompozytów. Komputery NeXT do wyświewtlania na
    ekranie też używały postscriptu -- trzeba było takie kupić urzędnikom.
    To też połowa lat osiemdziesiątych.

    Zresztą drukarki igłowe pod koniec swojej epoki też nie cofały -- sekwencję

    > Programy to jedno, API systemu operacyjnego (przykład z WinXP) to
    > drugie. No i dochodzi czasem kwestia sprzętu - w trybie tekstowym VGA
    > (a ten był wielce popularny w administracji jeszcze nie tak dawno
    > temu), jak byś się nie spiął, to nie wyświetlisz niczego spoza matrycy
    > 256 znaków, bo tam nie ma tak że można sobie gdzieś kreseczkę
    > domalować (tak, w ten sposób działał egapl.exe, ale on dostawiał
    > ogonki w pamięci karty VGA, limitu 256 znaków w żaden sposób nie
    > przeskakiwał).

    Jak działał egapl.exe, wiem dobrze, bo mnie mocno wkurzał. Raz dodać
    do matrycy nie wystarczało, przy przełączaniu trybów trzeba było to
    robić ponownie, więc program musiał siedzieć w RAM i czuwać nad sprawą.
    I to zajmowanie pamięci mnie wkurzało, bo wciąż mi jej brakowało.
    Napisałem więc swój program, który w pamięci miał tylko 18 znaków,
    a nie całą tablicę 256. Sam w sobie też był mniejszy. Różnica była
    kolosalna. To samo zresztą ze sterownikami klawiatury -- ludzie
    używali jakichś wielkokilobajtowych pokurcy, mój miał poniżej 200
    bajtów.

    --
    Jarek