eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKomunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego › Re: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
  • Data: 2013-02-25 21:12:25
    Temat: Re: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Zrobiłem kilka eksperymentów z zastosowaniem tego układu:

    http://modulatedlight.org/optical_comms/LASER_COMM_s
    imple.gif

    Różnica jest taka, że zamiast wskaźnika laserowego użyłem czerwonej
    diody 3W. Scalaki zasilam ze stabilizatora 8V (nie miałem pod ręką 9V).
    Na wyjściu jest IRF540 zasilany bezpośrednio z 13,8V. W źródle LED
    połączony w szereg z rezystorem 22 omy. Dren bezpośrednio do 13,8V a
    bramka do wyjścia LM311.

    W odbiorniku zamiast fotodiody jest fototranzystor w takim układzie:
    http://weirdscience.eu/images/2/2796019e8d5a31466096
    deb8586eb9c0.jpeg
    Dalej wzmacniacz na UL1498 podłączony do niewielkiego głośniczka.

    Pierwsze próby wyglądały tak, że dioda leżała oparta luźno na stole,
    odbiornik obsługiwałem "z ręki". Udało mi się uzyskać zasięg kilku
    metrów. W takich warunkach można to uznać za normalny efekt czy jeszcze
    coś mogę zrobić?

    Nieraz czyta się o eksperymentach polegających na przeprowadzaniu takich
    łączności na dystansach mierzonych w kilometrach, a nawet dziesiątkach
    kilometrów. Mnie zadowoli kilkaset metrów. :)
    Jakie kroki trzeba podjąć? Co jest najważniejsze? Odpowiednia optyka i
    statywy już teraz będą niezbędne czy mogę jeszcze zająć się czymś od
    strony elektronicznej?