eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaKomu profil alu?Re: Komu profil alu?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!feeder.erje.net
    !2.eu.feeder.erje.net!border1.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed
    .neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.
    neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Komu profil alu?
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <2...@g...com>
    <d...@4...net>
    <uMNzE.129683$LE7.56622@fx11.ams1>
    <4...@g...com>
    Date: Mon, 6 May 2019 07:23:38 +0200
    Message-ID: <fri2rdv2mp8n$.6ie56u2w0fzs.dlg@40tude.net>
    Lines: 79
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
    X-Trace: 1557120218 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 523 82.143.187.50:56305
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:42550
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Sun, 5 May 2019 21:50:52 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
    > W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 12:23:07 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:
    >> Pewnie wynika to z tego, że nie dałoby się nic zrobić bez określonego stopnia
    >> zaufania. Ok, mogli wyrywkowo potestować, ale to też nie eliminuje ryzyka. Czy to
    >> ta sama partia towaru np. I co teraz, testować kazdy kawałek?
    >
    > Od czasów głośnego raportu Feynmana wiadomo powszechnie że w NASA jest burdel, a
    wszystkie nowe informacje to regularnie potwierdzają. Im wyżej w kierownictwie, tym
    głupsze decyzje są podejmowane. Nie spodziewaj się że techniczne szczegóły
    kiedykolwiek wyjdą na jaw.
    >
    > Mnie rozwala jedno zdanie: The extrusions used on the T8/T9 missions
    > could not have been made any later than 2007. Znaczy że NASA nie ma
    > żadnego material traceability. Mój wymiennik jak się rozpęknie, to
    > każdy jego kawałek metalu włącznie z drutem spawalniczym musi dać
    > się zidentyfikować do takiego stopnia że jego certyfikat od
    > wytwórcy, raport z goods in inspection i zdjęcie oznaczeń na
    > materiale jest dostępny od ręki, bez szukania po archiwach. NASA
    > nie wie z czego zrobiła owiewkę, czyli kawałek metalu kosztujący 5
    > milionów dolarów.

    Znam to z praktyki z drugiej strony ... wydaje Ci sie :-(

    No moze nie doceniam, moze u Ciebie wyjatkowy porzadek,
    ale wiem, ze u nas producenci to traktuja to jak dopust Bozy.
    Tez ci pokaza certyfikat/zdjecie, tylko ze z prawda to nie ma wiele
    wspolnego.

    > Następny kwiatek: YS, UTS i E nie są parametrami które decydują o
    > zachowaniu materiału w warunkach eksplozji. Jeśli NASA
    > wyspecyfikowała tylko te trzy, to znaczy że ci ludzie nie rozumieją
    > jak się kupuje materiały. To są liczby ze specyfikacji materiałowej
    > (normy) ASTM, a nie warunki konieczne do zadziałania materiału w
    > pożądany sposób. Jeszcze jedna uwaga: T6 to aluminium utwardzane
    > wydzieleniowo przez przyspieszone starzenie i jako takie zmienia
    > swoje właściwości leżakując w magazynie. Producenci drogich ram
    > rowerowych używają materiału wyleżakowanego przez 10-15 lat. Ani
    > nie ma gwarancji że ten kawałek użyty w rakiecie, ani te ścinki
    > które później przebadano miały wciąż te same własności jak w dniu
    > ich wytłoczenia. Jeśli NASA takich rzeczy nie wie, to kto ma
    > wiedzieć?

    Dostawca tej owiewki ? :-)

    Moze po prostu nikt nie certyfikuje takich parametrow - kiedys sami to
    przebadali, dobrali konstrukcje, przetestowali wielokrotnie ... a
    potem by chcieli kupic blache z takiego samego, typowego, stopu.

    >> Raport (podsumowanie):
    >> https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files
    /oco_glory_public_summary_update_-_for_the_web_-_043
    02019.pdf
    >>
    >> Tam podają wartości minimalne co sugeruje, że było poniżej tych wartości.
    >> Czyli pewnie konstrukcyjnie było to tak zaprojektowane, że coś innego miało pójśc
    >> w pioruny, a poszła szyna z tego aluminium.
    >
    > To była szyna z pustym kanałem wewnątrz, a w tym kanale siedział
    > sznur wybuchowy. Jak myślisz, ile by to kosztowało żeby zrobić tej
    > szyny ze sznurem o pół metra więcej i próbnie odpalić ten naddatek
    > w laboratorium przed startem rakiety? Nie, te głąby wyliczyły o ile

    Tylko wiesz - rakieta sie sklada z miliona czesci, wszystko chcesz
    testowac przed startem ?

    > rakieta skurczyła się w nocy przed startem, że z tego skurczu
    > wyszło że kawałeczek sznura wysunął się z profila i że nie cały
    > sznuk przekazał swoją energię metalowi. No i że to jest jedna z
    > istotnych przyczyn nieudanego startu. Usiedziałbyś na posiedzeniu
    > takiej komisji z poważną miną? Ja zaczął rechotać i musieliby mnie
    > wynieść z pokoju.

    Ale moze wiedza, ze faktycznie tego kawalka zabraklo i tych pare mm
    zabraklo?

    Nie wiesz jak to jest? Ktos zaklada, ze temperatura na startowisku
    bedzie miedzy +10 a +30 C, bo taka pogoda na Florydzie, a potem sie
    okazuje ze spadlo do +5 i co - czekac ?
    Tu akurat chyba nie bylo problemu okna startowego, to mozna czekac ...

    Czytalem ksiazke o Apollo 13, tam tez bylo ciekawie ... jedna
    przyczyna przestala juz wystarczac, trzeba zbiegu okolicznosci.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: