-
Data: 2019-05-06 07:23:38
Temat: Re: Komu profil alu?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Sun, 5 May 2019 21:50:52 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
> W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 12:23:07 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:
>> Pewnie wynika to z tego, że nie dałoby się nic zrobić bez określonego stopnia
>> zaufania. Ok, mogli wyrywkowo potestować, ale to też nie eliminuje ryzyka. Czy to
>> ta sama partia towaru np. I co teraz, testować kazdy kawałek?
>
> Od czasów głośnego raportu Feynmana wiadomo powszechnie że w NASA jest burdel, a
wszystkie nowe informacje to regularnie potwierdzają. Im wyżej w kierownictwie, tym
głupsze decyzje są podejmowane. Nie spodziewaj się że techniczne szczegóły
kiedykolwiek wyjdą na jaw.
>
> Mnie rozwala jedno zdanie: The extrusions used on the T8/T9 missions
> could not have been made any later than 2007. Znaczy że NASA nie ma
> żadnego material traceability. Mój wymiennik jak się rozpęknie, to
> każdy jego kawałek metalu włącznie z drutem spawalniczym musi dać
> się zidentyfikować do takiego stopnia że jego certyfikat od
> wytwórcy, raport z goods in inspection i zdjęcie oznaczeń na
> materiale jest dostępny od ręki, bez szukania po archiwach. NASA
> nie wie z czego zrobiła owiewkę, czyli kawałek metalu kosztujący 5
> milionów dolarów.
Znam to z praktyki z drugiej strony ... wydaje Ci sie :-(
No moze nie doceniam, moze u Ciebie wyjatkowy porzadek,
ale wiem, ze u nas producenci to traktuja to jak dopust Bozy.
Tez ci pokaza certyfikat/zdjecie, tylko ze z prawda to nie ma wiele
wspolnego.
> Następny kwiatek: YS, UTS i E nie są parametrami które decydują o
> zachowaniu materiału w warunkach eksplozji. Jeśli NASA
> wyspecyfikowała tylko te trzy, to znaczy że ci ludzie nie rozumieją
> jak się kupuje materiały. To są liczby ze specyfikacji materiałowej
> (normy) ASTM, a nie warunki konieczne do zadziałania materiału w
> pożądany sposób. Jeszcze jedna uwaga: T6 to aluminium utwardzane
> wydzieleniowo przez przyspieszone starzenie i jako takie zmienia
> swoje właściwości leżakując w magazynie. Producenci drogich ram
> rowerowych używają materiału wyleżakowanego przez 10-15 lat. Ani
> nie ma gwarancji że ten kawałek użyty w rakiecie, ani te ścinki
> które później przebadano miały wciąż te same własności jak w dniu
> ich wytłoczenia. Jeśli NASA takich rzeczy nie wie, to kto ma
> wiedzieć?
Dostawca tej owiewki ? :-)
Moze po prostu nikt nie certyfikuje takich parametrow - kiedys sami to
przebadali, dobrali konstrukcje, przetestowali wielokrotnie ... a
potem by chcieli kupic blache z takiego samego, typowego, stopu.
>> Raport (podsumowanie):
>> https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files
/oco_glory_public_summary_update_-_for_the_web_-_043
02019.pdf
>>
>> Tam podają wartości minimalne co sugeruje, że było poniżej tych wartości.
>> Czyli pewnie konstrukcyjnie było to tak zaprojektowane, że coś innego miało pójśc
>> w pioruny, a poszła szyna z tego aluminium.
>
> To była szyna z pustym kanałem wewnątrz, a w tym kanale siedział
> sznur wybuchowy. Jak myślisz, ile by to kosztowało żeby zrobić tej
> szyny ze sznurem o pół metra więcej i próbnie odpalić ten naddatek
> w laboratorium przed startem rakiety? Nie, te głąby wyliczyły o ile
Tylko wiesz - rakieta sie sklada z miliona czesci, wszystko chcesz
testowac przed startem ?
> rakieta skurczyła się w nocy przed startem, że z tego skurczu
> wyszło że kawałeczek sznura wysunął się z profila i że nie cały
> sznuk przekazał swoją energię metalowi. No i że to jest jedna z
> istotnych przyczyn nieudanego startu. Usiedziałbyś na posiedzeniu
> takiej komisji z poważną miną? Ja zaczął rechotać i musieliby mnie
> wynieść z pokoju.
Ale moze wiedza, ze faktycznie tego kawalka zabraklo i tych pare mm
zabraklo?
Nie wiesz jak to jest? Ktos zaklada, ze temperatura na startowisku
bedzie miedzy +10 a +30 C, bo taka pogoda na Florydzie, a potem sie
okazuje ze spadlo do +5 i co - czekac ?
Tu akurat chyba nie bylo problemu okna startowego, to mozna czekac ...
Czytalem ksiazke o Apollo 13, tam tez bylo ciekawie ... jedna
przyczyna przestala juz wystarczac, trzeba zbiegu okolicznosci.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 06.05.19 08:30 J.F.
- 06.05.19 08:33 J.F.
- 06.05.19 08:52 J.F.
- 06.05.19 10:34 WM
- 06.05.19 11:38 Konrad Anikiel
- 06.05.19 11:44 Konrad Anikiel
- 06.05.19 11:51 Konrad Anikiel
- 06.05.19 12:30 WM
- 06.05.19 12:44 J.F.
- 06.05.19 13:06 J.F.
- 06.05.19 14:38 J.F.
- 06.05.19 15:18 WM
- 07.05.19 04:33 Konrad Anikiel
- 07.05.19 04:44 Konrad Anikiel
- 07.05.19 04:54 Konrad Anikiel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ster w trolejbusie.
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
Najnowsze wątki
- 2025-02-19 Lista afer
- 2025-02-19 Lista afer
- 2025-02-19 Lista afer PIS
- 2025-02-19 Ogrodzenie dla krów szkockich "Highland"
- 2025-02-19 Gdańsk => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-19 Gdańsk => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-19 Białystok => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-19 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-19 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-19 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-02-19 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-19 Chrzanów => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie f
- 2025-02-19 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-19 Nigdy
- 2025-02-19 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=