-
X-Received: by 2002:a25:aa65:: with SMTP id s92mr15761116ybi.36.1557118252412; Sun,
05 May 2019 21:50:52 -0700 (PDT)
X-Received: by 2002:a25:aa65:: with SMTP id s92mr15761116ybi.36.1557118252412; Sun,
05 May 2019 21:50:52 -0700 (PDT)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!feeder.erje.net
!1.eu.feeder.erje.net!weretis.net!feeder7.news.weretis.net!proxad.net!feeder1-2
.proxad.net!209.85.160.216.MISMATCH!t9no4466420qtn.0!news-out.google.com!i8ni47
7qtr.1!nntp.google.com!t9no4466409qtn.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.g
ooglegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Date: Sun, 5 May 2019 21:50:52 -0700 (PDT)
In-Reply-To: <uMNzE.129683$LE7.56622@fx11.ams1>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=118.42.4.204;
posting-account=s_knbgoAAABnjazG523hnYRJDlH9qW0F
NNTP-Posting-Host: 118.42.4.204
References: <2...@g...com>
<d...@4...net>
<uMNzE.129683$LE7.56622@fx11.ams1>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <4...@g...com>
Subject: Re: Komu profil alu?
From: Konrad Anikiel <a...@g...com>
Injection-Date: Mon, 06 May 2019 04:50:52 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:42549
[ ukryj nagłówki ]W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 12:23:07 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:
> On 2019-05-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> > Dnia Sun, 5 May 2019 06:41:54 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
> >> Sapa, ci co robią profile aluminiowe, kantowali na certyfikatach, co
doprowadziło do dwóch nieudanych startów rakiet kosmicznych. Przyznali się, sprawę
załatwiła ugoda. Ale nie wiadomo jakie jeszcze straty wyjdą na jaw, bo proceder miał
miejsce przez długi czas.
> >> https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-01/n
asa-says-aluminum-fraud-caused-700-million-satellite
-failures
> >>
> >> Najbardziej niewiarygodne w tej historii jest to że NASA nie ma
> >> swojego labu do kontroli materiałów. Wierzą w kwitki które
> >> przychodzą niewiadomo skąd. Skompletowanie sprzętu do zbadania tych
> >> profili kosztowałoby ich 10 tysięcy dolarów, a wtopili 700
> >> milionów. W tym roku ich budżet wynosi 21.5 miliarda dolarów.
> >> Bieda, panie...
> >
> > Ba - zaloze sie, ze maja.
> > Zdazyli zwolnic obsluge, czy takze zamkneli i nie oplaca sie
> > reaktywowac ?
> >
> > A moze testowanie bylo za drogie ... outsourcing, takie modne slowo.
>
> Pewnie wynika to z tego, że nie dałoby się nic zrobić bez określonego stopnia
> zaufania. Ok, mogli wyrywkowo potestować, ale to też nie eliminuje ryzyka. Czy to
> ta sama partia towaru np. I co teraz, testować kazdy kawałek?
Od czasów głośnego raportu Feynmana wiadomo powszechnie że w NASA jest burdel, a
wszystkie nowe informacje to regularnie potwierdzają. Im wyżej w kierownictwie, tym
głupsze decyzje są podejmowane. Nie spodziewaj się że techniczne szczegóły
kiedykolwiek wyjdą na jaw.
Mnie rozwala jedno zdanie: The extrusions used on the T8/T9 missions could
not have been made any later than 2007. Znaczy że NASA nie ma żadnego material
traceability. Mój wymiennik jak się rozpęknie, to każdy jego kawałek metalu włącznie
z drutem spawalniczym musi dać się zidentyfikować do takiego stopnia że jego
certyfikat od wytwórcy, raport z goods in inspection i zdjęcie oznaczeń na materiale
jest dostępny od ręki, bez szukania po archiwach. NASA nie wie z czego zrobiła
owiewkę, czyli kawałek metalu kosztujący 5 milionów dolarów.
Następny kwiatek: YS, UTS i E nie są parametrami które decydują o zachowaniu
materiału w warunkach eksplozji. Jeśli NASA wyspecyfikowała tylko te trzy, to znaczy
że ci ludzie nie rozumieją jak się kupuje materiały. To są liczby ze specyfikacji
materiałowej (normy) ASTM, a nie warunki konieczne do zadziałania materiału w
pożądany sposób.
Jeszcze jedna uwaga: T6 to aluminium utwardzane wydzieleniowo przez przyspieszone
starzenie i jako takie zmienia swoje właściwości leżakując w magazynie. Producenci
drogich ram rowerowych używają materiału wyleżakowanego przez 10-15 lat. Ani nie ma
gwarancji że ten kawałek użyty w rakiecie, ani te ścinki które później przebadano
miały wciąż te same własności jak w dniu ich wytłoczenia. Jeśli NASA takich rzeczy
nie wie, to kto ma wiedzieć?
>
> Mnie zastanawia jeszcze jedno, jak duże to mogły być różnice, bo przecież
> normalnie zakłada się pewien zakres. Nie mówię o specyfikacji dostarczanego
> materiału a bardziej końcowej funkcjonalności elementu gdzie ten materiał ma być
> uzyty.
>
> Raport (podsumowanie):
> https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files
/oco_glory_public_summary_update_-_for_the_web_-_043
02019.pdf
>
> Tam podają wartości minimalne co sugeruje, że było poniżej tych wartości.
> Czyli pewnie konstrukcyjnie było to tak zaprojektowane, że coś innego miało pójśc
> w pioruny, a poszła szyna z tego aluminium.
To była szyna z pustym kanałem wewnątrz, a w tym kanale siedział sznur wybuchowy. Jak
myślisz, ile by to kosztowało żeby zrobić tej szyny ze sznurem o pół metra więcej i
próbnie odpalić ten naddatek w laboratorium przed startem rakiety? Nie, te głąby
wyliczyły o ile rakieta skurczyła się w nocy przed startem, że z tego skurczu wyszło
że kawałeczek sznura wysunął się z profila i że nie cały sznuk przekazał swoją
energię metalowi. No i że to jest jedna z istotnych przyczyn nieudanego startu.
Usiedziałbyś na posiedzeniu takiej komisji z poważną miną? Ja zaczął rechotać i
musieliby mnie wynieść z pokoju.
Następne wpisy z tego wątku
- 06.05.19 07:23 J.F.
- 06.05.19 08:30 J.F.
- 06.05.19 08:33 J.F.
- 06.05.19 08:52 J.F.
- 06.05.19 10:34 WM
- 06.05.19 11:38 Konrad Anikiel
- 06.05.19 11:44 Konrad Anikiel
- 06.05.19 11:51 Konrad Anikiel
- 06.05.19 12:30 WM
- 06.05.19 12:44 J.F.
- 06.05.19 13:06 J.F.
- 06.05.19 14:38 J.F.
- 06.05.19 15:18 WM
- 07.05.19 04:33 Konrad Anikiel
- 07.05.19 04:44 Konrad Anikiel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Gdańsk => Application Security Engineer <=
- 2025-01-13 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-13 Warszawa => Konsultant ds. sprzedaży <=
- 2025-01-13 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2025-01-13 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-13 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-13 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-13 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-13 Warszawa => Staż w dziale Sprzedaży B2B <=
- 2025-01-13 Wydajność klimy w obecnych temperaturach
- 2025-01-13 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-12 USB3.x->HDMI/DP ze sterownikami w win11