  • 21. Data: 2009-11-27 14:41:49
    Temat: Re: Kompas słoneczny
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Nov., 15:20, Les <s...@p...fm> wrote:

    > I to będzie najlepsze rozwiązanie. Dzięki
    >
    > Pozdrawiam
    > Les

    wez tylko prawidlowy czas : jak mowia slowacy "podla slonecka"

  • 22. Data: 2009-11-27 15:22:36
    Od: Les <s...@p...fm>

    On 27 Lis, 15:41, XX YY <f...@g...com> wrote:

    > wez tylko prawidlowy czas : jak mowia slowacy "podla slonecka"

    :-))) Mogę się pomylić tylko za pierwszym razem

    Pozdrawiam
    Les

  • 23. Data: 2009-11-27 15:31:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Les" a...@d...goo
    glegroups.com

    : w którym miejscu w danym miesiącu roku można spodziewać się
    : wschodzącego słonca. Bardzo by mi to ułatwiło "znajdowanie" miejsca na
    : fotografowanie wschodów słonca.

    Weź filtr polaryzacyjny -- na bezchmurnym niebie Słońce widać, gdy
    jest głęboko pod horyzontem. Przynajmniej tak jest po zachodzie
    Słońca. Przed wschodem musi być tak samo. Starczy zegarek
    elektroniczny z wyświetlaczem LCD. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 24. Data: 2009-11-27 15:49:57
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Nov., 16:22, Les <s...@p...fm> wrote:

    > :-))) Mogę się pomylić tylko za pierwszym razem
    >
    > Pozdrawiam
    > Les

    jesli cierpliwie bedziesz czekal to slonce wyjdzie po raz wtory z tej
    samej strony ;-)

    jesli poslugiwal sie bedziesz przy okreslaniu polnocy mchem na
    drzewach albo kompasem to trza brac pod uwage czas zimowy. Odleglosc
    pomiedzy biegunem magnetycznym a geograficznym to ponad 2000 km ale
    dla takich zastosowan jak piszezsz bez wiekszego znaczenia , rowniez
    deklinacja wynoszaca ok 2 , 3 stopni nie ma wiekszego znacznia.

  • 25. Data: 2009-11-27 17:05:01
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Fri, 27 Nov 2009 03:12:39 -0800 (PST), Les napisał(a):

> [...]
    > w którym miejscu w danym miesiącu roku można spodziewać się
    > wschodzącego słonca. Bardzo by mi to ułatwiło "znajdowanie" miejsca na

    Kup sobie gps. Albo jeszcze lepiej pocket pc z gps (jest taki program który
    to podaje, jakieś programy gps'owe pewnie też by to potrafiły...).

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 26. Data: 2009-11-28 13:09:36
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Nov., 18:05, "Henry(k)"
    <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> wrote:

    > Kup sobie gps. Albo jeszcze lepiej pocket pc z gps (jest taki program który
    > to podaje, jakieś programy gps'owe pewnie też by to potrafiły...).
    >
    > Pozdrawiam,
    >                  Henry

    po co to tylko dodatkowy gadget przeszkadzajacy w fotografowaniu.

    o polnocy slonce jest na kursie 0

    juz kopiernik wiedzial ze porusza sie dookola ziemi z predkoscia
    katowa 15 stopni
    tzn co godzine azymut powieksza sie o 15 st.

    wschod slonca okreslany jest jako wysokosc dolnej krawedzi tarczy
    slonca pod horyzontem.
    oznacza to ze zaczyna byc widoczne nieco wczesniej.
    possuwajac sie na wschod to czas wschodu bedzie coraz wczesniejszy o 1
    min na ok 20 km odleglosci w stosunku do miejsca dla ktorego podany
    jest czas wschodu.

    latwiej to wszystko przeliczyc w glowie niz znalezsc odpwiednia
    funkcje w gps.
    a w dodatku gimnastyka umyslowa pozwala utrzymac sprawniejszy rozum .

  • 27. Data: 2009-11-29 11:39:07
    Od: Les <s...@p...fm>

    Witam ponownie,
    trochę pogrzebałem w makulaturze fotograficznej i znalazłem to:
    http://www.norfolkcoast.co.uk/site/quicktidetablecou
    k/
    http://www.flight-logistics.com/Compass_Chapter_page
    .html
    Nie ma to jak komercja - wszystko można kupić gotowe.

    Pozdrawiam
    Les

  • 28. Data: 2009-11-30 11:57:49
    Od: "J." <j...@i...pl>

> [...]
    > http://www.flight-logistics.com/Compass_Chapter_page
    .html
    > Nie ma to jak komercja - wszystko można kupić gotowe.

    Tak, ale najlepszą rade podał Ci Gil, nawet prostszą niż moja: obrotowa mapka
    nieba... Kosztuje to w PL kilka zł + wysyłka, np. tu:

    http://www.teleskopy.pl/product_info.php?
    cPath=&products_id=1374&lunety=Obrotowa_mapa_nieba_P
    TMA

    Instrukcja obsługi dla Ciebie: musisz znać godzinę wschodu słońca, nastawiasz
    mapkę na tę godzine i odczytujesz kierunek w miejscu, gdzie ekliptyka przecina
    horyzont. Trzeba tylko w sezonie wiosenno-letnim dodać godzinę na czas letni.
    Te słoneczne "kompasy" działają chyba na tej samej zasadzie. Jesli chcesz
    dokładniej, to tak jak pisałem najprostszy darmowy program typu planetarium,
    pewnie są wersje na komórkę :-)
    Pozdrawiam
    -J.

  • 29. Data: 2010-01-03 17:56:50
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 27 of Nov 2009 13:52, Tom01 wrote:

    > Północ da się określić i w nocy. Ewentualnie normalnym kompasem.
    > Wschód będzie 90 st w prawo. W miesiącach letnich słońce pojawi deko w
    > lewo od kiedunku wschód a w zimowych tyle samo w prawo. Myślę że
    > większej dokładności jak 45 st, do określenia gdzie będzie słońce, nie
    > jest do takich celów potrzebne.

    Chyba że automat ma robić fotki.

    A tak trochę NTG, to precyzyjne określenie wschodu było mi potrzebne
    do odpowiedniego zacumowania wieczorem żaglówki nad rzeką, aby rano
    pierwsze promienie zaczęły ogrzewać i suszyć zroszoną plastikową łajbę.
    W nocy czasem nawet przymrozki i koło tysiąca kilometrów do przebycia.
    Słowem kluczowym jest rzeka, wąska i zadrzewiona na brzegach. Jeśli
    źle się trafiło, to była godzina straty i setki gramów bimbru ;-)
    Internetu nie było.

    --
    nb