  • Data: 2011-02-26 06:47:09
    Temat: Re: Klimatyzacja - zagadka.
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 26.02.2011 01:20, shg pisze:
    > 100%. Komputery to grzejniki klasy energetycznej A.

    Eeeee... Bez przesady. Silniki w dyskach talerzami kręcą, głowice
    terkoczą więc trochę się zmienia na energię mechaniczną ;-)

    > Informacja to nie forma energii, przynajmniej nic mi o takiej
    > zależności nie wiadomo, ale kto wie, może w przyszłości...

    Z księgowego punktu widzenia są to "wartości niematerialne", ale z
    fizycznego punktu widzenia jak coś nie jest formą energii, to jest formą
    materii. Chyba że informacja to coś na kształt duszy, ale ta ponoć waży
    21gram ;-) Bo taki np. wzmacniacz klasy A na teoretyczną sprawność 50%,
    ale podłączony głośnika w przyzwoitej obudowie daje razem góra kilka
    procent sprawności wytwarzania ciśnienia akustycznego. Taki dźwięk,
    dociera do naszych uszu w bardzo niewielkiej ilości i pobudza neurony
    (które trzeba chłodzić ;-)) reszta po wielokrotnych odbiciach zostaje w
    końcu pochłonięta i w efekcie zamienia się na ciepło. Wychodzi na to, że
    taki zestaw nagłośnieniowy też ma 100% sprawności grzewczej ;-)

    > W układzie zamkniętym serwery + klimatyzacja podnosiły by temperaturę
    > do momentu aż coś się popsuje, tak jak w przykładzie z lodówką
    > wcześniej (otwarta lodówka nagrzewa pomieszczenie, działa na dokładnie
    > tej samej zasadzie co klima).

    A widział kiedyś Kolega klimatyzację, której parownik, sprężarka i
    skraplacz są w tym samym pomieszczeniu ? Bo o to chodzi w tym starym
    "kawale" z otwartą lodówką w szczelnym pokoju :-) Ale faktycznie
    napisałem o "klimie i serwerze" w jednym pomieszczeniu, a nie o
    parowniku i serwerze w jednym pomieszczeniu.

    > Ta wartość COP to stosunek "przetłaczanej" mocy cieplnej do pobieranej
    > mocy elektrycznej.
    > Dla COP = 3, klima przetłaczając 2 kW ciepła na zewnątrz będzie
    > pobierać 2 kW / 3 = 0,67 kW mocy elektrycznej.
    > To działa też w drugą stronę, ogrzewanie pomieszczeń klimą jest tańsze
    > niż samym prądem, ale większość klimatyzatorów nie potrafi grzać przy
    > dużym mrozie, bo wtedy jeszcze bardziej chłodzą znajdujący się na
    > zewnątrz parownik (praca obiegu jest odwracana). Niektóre (większość?)
    > w ogóle nie mają funkcji ogrzewania w ten sposób.

    To by jednak wymagało odpowiedniej konstrukcji, bo typowy klimatyzator
    ma solidne wentylatory na skraplaczu coby skutecznie rozpraszać
    przepompowane ciepło. Trzeba by zamienić chałupę z podwórkiem :-)
    ewentualnie skraplacz z parownikiem w sensie konstrukcyjnym bo w sensie
    fizycznym to w zasadzie to samo. Ale jakby tak wszyscy robili to na
    podwórku byłoby jeszcze zimniej, brrrrr ;-) Jadę na narty :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz