  • Data: 2011-02-26 12:40:43
    Temat: Re: Klimatyzacja - zagadka.
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Michal W." <m...@n...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:4D683A84.6265301C@nou-spam.gazeta.pl...

    > Widzisz, to teraz wez zamien farelke na serwery i moze wtedy nie
    > bedzie potrzeby oskarzania mnie o branie prochow.

    Zadajesz głupie pytania to uzyskujesz głupie odpowiedzi.

    Przeanalizuj co apisałeś:
    "Pomieszczenie 12 m kw. Wstawiam do niego "farelke" o mocy 2kW. Normalnie w
    tym pomieszczeniu jest 20 st C."

    Przeanalizuj dokładnie o co pytasz. Każdy kto przeczyta Twój tekst zrozumie
    to, że chcesz grzać farelką pomieszczenie i grzając ją fartelką masz 20'C, a
    klimatyzator chcesz wstawić, żeby zniwelować działanie tej farelki i
    utrzymać 20'C. Zamiast "owijać w bawełnę" trzeba było zadać pytanie wprost.
    Nie dziw się więc, że ktoś zadaje Ci pytania "co brałeś", skoro nie umiesz
    sam w sposób zrozumiały zadać prostego pytania, które mogło brzmieć: Mam
    ogrzewane w okresie zimy pomieszczenie, w którym znajdują się serwery o
    łącznej mocy 2kW. Jaką moc powinien mieć klimatyzator, aby utrzymać stałą
    temperaturę 20'C zarówno w okresie lata i zimy ?

    Niestety odpowiedź nie jest prosta, ponieważ musimy znać straty cieplne tego
    pomieszczenia, które zależą od izolacyjności ścian, wielkości okien,
    wentylacji oraz od umiejscowienia tego pomieszczenia tzn. czy jest to
    pomieszczenie w domku jednorodzinnym, w blokowisku, ile ścian jest ścianami
    zewnętreznymi itd.
    Straty dla takiego pomieszczenia mogą być rzędu 500-2000W tzn. tyle mocy
    trzeba dostarczyć, aby w pomieszczeniu utrzymać temperaturę nie niższą jak
    20'C. Jak więc się łatwo można domyślić same serwery w okresie zimowym
    zapewnią odpowiednią ilość ciepła aby utrzymać temperaturę 20'C. Dodatkowe
    centralne grzewanie zatem jest zbyteczne. Natomiast w okresie letnim do
    pomieszczenia dociera dodatkowe ciepło z zewnątrz. Zakładając, że wcześniej
    przyjęta moc strat była dla różnic temperatur 40'C (-20'C na zewnątrz i 20'C
    wewnątrz) to w okresie letnim mamy największą różnicę rzędu 20'C (40'C na
    zewnątrz, a 20'C wewnątrz). Możemy zatem przyjąć połowę mocy strat czyli
    250-1000W. Ponieważ ciepło wydzialane z serwerów nie ucieknie na zewnątrz,
    gdyż temperatura zewnętrzna jest wyższa niż wewnątrz to trzeba założyć, że
    cała wydzialana moc z serwerów musi być transportowana przez klimatyzator.
    Zatem mamy 2kW mocy serwerów + maksymalnie 1kW mocy docierającej do
    pomieszczenia z zewnątrz. Najbardziej korzystny układ chłodzenia w tym
    przypadku składałby się z wentylatora, który chłodziłby pomieszczenie w
    okresie, kiedy zewnętrzna temperatura byłaby niższa od 20'C, zaś w okresie,
    kiedy temperatura zewnętrzna byłaby wyższa od 20'C potrzebny byłby
    klimatyzator o mocy chłodzenia conajmniej 3kW zakładając moc dostarczaną z
    zewnątrz do pomieszczenia na poziomie 1kW i ekstremalnej temperatury na
    zewnątrz 40'C.
    Najlepsze obecnie klimatyzatory maja sprawność na poziomie 1:3 czyli
    potrzebują 1/3 mocy elektrycznej odnoszącej się do transportowanej mocy
    cieplnej. Zatem w Twoim przypadku będą pobierały ok. 1kW.