  • 1. Data: 2009-01-06 20:45:18
    Temat: Klawiatura MIDI
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Witam.

    Zastanawiam się czy nie jest to lekkie NTG, bardziej na grupę muzyczną.
    Szukam "klawiatur" MIDI. Keyboard jakiś bez opcji grania bez komputera.
    Jest tego odrobina na allegro, na upartego niektóre programy współpracują z
    tradycyjną klawiaturą... ale jest to odrobinę bez sensu - mieszczą się dwie
    oktawy a klawisze działają "binarnie".

    Stąd pytanie - czy klawiatury midi z tzw. dynamicznymi klawiszami są tak
    obsługiwane przez peceta? A może zależy to od portu
    (drivera/chipsetu/czegośtamjeszcze) midi komputera/keyboardu? Chodzi mi o
    to, aby delikatne plumknięcie w klawisz dawało dźwięk cichy a mocne w niego
    przywalenie dźwięk głośny.

    Mam nadzieję, że udało się komuś ten bełkot zrozumieć :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 2. Data: 2009-01-06 20:58:27
    Temat: Re: Klawiatura MIDI
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 06.01.2009 21:45, Jan Bartnik pisze:
> [...]
    > tradycyjną klawiaturą... ale jest to odrobinę bez sensu - mieszczą się dwie

    Bo takie klawiaturki MIDI też się przydają.

    A dobra klawiatura muzyczna swoje kosztuje. Nie zdziwiłbym
    się, gdyby koszt klawiatury stanowił znaczący udział ceny
    keyboardu z wyjściem MIDI.

    > (drivera/chipsetu/czegośtamjeszcze) midi komputera/keyboardu? Chodzi mi o

    Nie. Po prostu takie są te klawiaturki. Zapewniam, że normalny
    keyboard z dynamiczną klawiaturą i interfejsem MIDI jak naj-
    bardziej za pomocą MIDI przesyła informacje o sile naciskania
    klawiszy (a raczej o szybkości naciskania w większości przy-
    padków).

    PS. Może po prostu właśnie szukaj nie klawiatury luzem, ale
    instrumentu z interfejsem MIDI. Nie musisz mieć dobrych
    brzmień w nim, byle klawiatura była sensowna.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 3. Data: 2009-01-06 21:01:46
    Od: "Szymon Machel" <s...@i...pl>

    Użytkownik "Jan Bartnik" <b...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > (drivera/chipsetu/czegośtamjeszcze) midi komputera/keyboardu? Chodzi mi o
    > to, aby delikatne plumknięcie w klawisz dawało dźwięk cichy a mocne w

    http://www.allegro.pl/item515623870_e_mu_xboard_25_k
    ontroler_midi_sound_import.html
    Ja zrozumiałem z opisu, że klawiatura ta z dołączonymi programami
    działa "dynamicznie". Niestety nie moge tego potwierdzić
    z doświadczenia własnego. Nie pozostaje nic innego jak udać się do
    jakiegoś sklepu muzycznego i zrobić wywiad/próbę.

    Szymon

  • 4. Data: 2009-01-06 21:26:55
    Od: Michał <m...@o...pl>

    > Stąd pytanie - czy klawiatury midi z tzw. dynamicznymi klawiszami są tak
    > obsługiwane przez peceta?

    Testowałem Yamahę CLP-230 (popularna Clavinova) w programie Finale (męczy
    już mnie wklepywanie nutek myszką i scrollowanie partytur orkiestrowych co
    chwilę) i muszę powiedzieć, że działało nieźle. Dane MIDI zawierają
    informację o dynamice.

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 5. Data: 2009-01-06 21:44:43
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Michał napisał/a:

> [...]
    > już mnie wklepywanie nutek myszką i scrollowanie partytur orkiestrowych co
    > chwilę) i muszę powiedzieć, że działało nieźle. Dane MIDI zawierają

    Ja mam takie coś w telefonie SE (tworzenie muzyki) i na pewno to lepiej
    działa niż klawiatura.

    --
    animka

  • 6. Data: 2009-01-06 21:52:40
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Tue, 6 Jan 2009 22:01:46 +0100, Szymon Machel napisał(a):

> [...]
    > z doświadczenia własnego. Nie pozostaje nic innego jak udać się do
    > jakiegoś sklepu muzycznego i zrobić wywiad/próbę.

    Pierwotnie właśnie o czymś takim myślałem, tylko o wersji nieco szerszej.
    Ponieważ to hobbystycznie tylko to niestety cena takiego sprzętu trochę
    mnie przeraża... jak na 100 potencjometrów ze sprężynką :)

    Po przerobieniu starego i taniutkiego keyboardu działa "niedynamicznie", bo
    innych możliwości tam nie ma. Miałem nadzieję na tanią przesiadkę na
    dynamiczne.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 7. Data: 2009-01-06 22:49:14
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Bartnik"
> [...]
    >przywalenie dźwięk głośny.
    >
    >Mam nadzieję, że udało się komuś ten bełkot zrozumieć :)

    Potrzebujesz informacji o dynamice. Jak to już koledzy napisali,
    protokół MIDI, którym komunikuje się praktycznie wszystko na rynku
    (niezależnie od tego, czy samo gniazdo i parametry elektryczne są zgodne
    ze standardem MIDI, czy jest to np. RS-232, albo USB) zawiera informacje
    o dynamice.
    Niestety, klawiatura musi swoje kosztować. Bo klawiatura to nie tylko,
    jak napisałeś kilka potencjometrów, ale też logika, która przeliczy
    i wyznaczy tę szybkość uderzenia w klawisz, a także mechanika, która
    jednak musi być wytrzymała. Im większa klawiatura, rzecz jasna, tym
    droższa.
    Przy czym, szczerze mówiąc, trochę bałbym się klawiatur no-name.
    (a pokazywana wcześniej x-board 25 jest dużo tańsza na muzyczny.pl)

    --
    Kruk@ -\ | Microsoft Office 2000: Jest dobrze
    }-> epsilon.eu.org |

  • 8. Data: 2009-01-07 00:03:17
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Tue, 6 Jan 2009 23:49:14 +0100, Mariusz Kruk napisał(a):

    > Niestety, klawiatura musi swoje kosztować. Bo klawiatura to nie tylko,
    > jak napisałeś kilka potencjometrów, ale też logika, która przeliczy
    > i wyznaczy tę szybkość uderzenia w klawisz,

    To akurat proste do zrealizowania :) Nie spodziewam się większej filozofii
    niż pochodna po czasie z położenia potencjometru. Ew. folia PVDF(*), co
    jeszcze bardziej upraszcza mechanizm.

    > a także mechanika, która
    > jednak musi być wytrzymała.

    A z tym już gorzej.

    > Im większa klawiatura, rzecz jasna, tym droższa.
    > Przy czym, szczerze mówiąc, trochę bałbym się klawiatur no-name.
    > (a pokazywana wcześniej x-board 25 jest dużo tańsza na muzyczny.pl)

    Dziękuję za namiar.

    (*) stosowali to kiedyś, a nawet i teraz, w świecących butach. Po
    nadepnięciu zapalały się neonówki w butach; czaderski patent :D

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 9. Data: 2009-01-07 00:38:33
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >niż pochodna po czasie z położenia potencjometru. Ew. folia PVDF(*), co

    Wszystko pięknie, ale nie zapominaj, że to musi dawać powtarzalne
    wyniki.

    >Dziękuję za namiar.

    Nie ma sprawy.

    >(*) stosowali to kiedyś, a nawet i teraz, w świecących butach. Po
    >nadepnięciu zapalały się neonówki w butach; czaderski patent :D

    Widziałem. Małym dzieciom to się podoba.

    --
    \------------------------/ No matter where I go, the place is always
    | http://epsilon.eu.org/ |

  • 10. Data: 2009-01-07 07:47:46
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

    To się robi inaczej. Są dwa włączniki naciśnięcia jednego klawisza. Drugi
    załącza przy trochę głębszym wciśnięciu niż pierwszy. Procesor klawiatury
    mierzy czas pomiędzy włączeniami. Krótszy oznacza szybszy ruch klawisza,
    czyli większą głośność.