  • 11. Data: 2009-01-07 08:21:15
    Temat: Re: Klawiatura MIDI
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Darkac"

    Gdybyż to było takie proste.

    PS: http://www.grush.one.pl/article.php?id=mime
    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb C Error #009: FATAL! Portable code found
    `b K...@e...eu.org d'

  • 12. Data: 2009-01-07 09:57:42
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

    Jeśli były kłopoty z kodowaniem polskich znaków, to powtarzam:

    To się robi inaczej. Są dwa włączniki naciśnięcia jednego klawisza. Drugi
    załącza przy trochę głębszym wciśnięciu niż pierwszy. Procesor klawiatury
    mierzy czas pomiędzy włączeniami. Krótszy oznacza szybszy ruch klawisza,
    czyli większą głośność.

    > Gdybyż to było takie proste.

    Kiedyś (za PRL-u) robiłem własnoręcznie klawiaturę do syntezatora domowej
    roboty według opisu w "Radioelektroniku". Taka była właśnie zasada odczytu
    siły uderzenia klawisza. Dokonywany był pomiar czasu przełączenia pomiędzy
    skrajnymi stykami przełącznika.
    Podobną zasadę wywnioskowałem obserwując budowę klawiatury keyboardów Casio
    z dynamiką i bez. Bez dynamiki był jeden włącznik gumowy, a z dynamiką dwa
    wzdłuż klawisza.

  • 13. Data: 2009-01-07 10:18:26
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Wed, 7 Jan 2009 10:57:42 +0100, Darkac napisał(a):

> [...]
    > siły uderzenia klawisza. Dokonywany był pomiar czasu przełączenia pomiędzy

    Mogłbym spytać który numer? Może uda mi się go odgrzebać i przerobić
    starego keyboarda na dynamiczny.

    > Podobną zasadę wywnioskowałem obserwując budowę klawiatury keyboardów Casio
    > z dynamiką i bez. Bez dynamiki był jeden włącznik gumowy, a z dynamiką dwa
    > wzdłuż klawisza.

    Wychodzi z tego, że taki dynamiczny powinien być maksymalnie dwa razy
    droższy od zwykłego ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 14. Data: 2009-01-07 10:58:37
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >z dynamiką i bez. Bez dynamiki był jeden włącznik gumowy, a z dynamiką dwa

    Dodaj do tego aftertouch...

    --
    \------------------------/ Rzeczywiście Geant ma dosyć rozbudowany jak
    /------------------------\

  • 15. Data: 2009-01-07 12:51:29
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

    > Dodaj do tego aftertouch...

    Te Casio nie miały aftertoucha. Podejrzewam, że aftertouch załatwia trzeci
    włącznik wymagający do załączenia mocniejszego statycznego naciśnięcia.

    > Mógłbym spytać który numer? Może uda mi się go odgrzebać i przerobić
    > starego keyboarda na dynamiczny.

    To początek lat 80-ch. Sprawa raczej beznadziejna do wykonania, bo to
    straszna dłubanina przy mechanice dodatkowych włączników (konieczna dobra
    powtarzalność mechaniczna dla wszystkich klawiszy). Do tego ten syntezator
    był analogowy i pomiar czasu przejścia styku był analogowy, tzn. rozwarcie
    pierwszego styku powodowało rozładowywanie jakiegoś kondensatora przez
    rezystor, a zwarcie drugiego podawało pozostałe na nim napięcie na wejście
    sterujące wzmocnieniem sygnału w jakimś wzmacniaczu VCA.
    Obecnie w keyboardach wszystko załatwia mikroprocesor.

  • 16. Data: 2009-01-07 14:12:49
    Od: BrunoN Bluthgeld <b...@M...o2.pl>

    Jan Bartnik wrote:

    > Stąd pytanie - czy klawiatury midi z tzw. dynamicznymi klawiszami są tak
    > obsługiwane przez peceta? A może zależy to od portu
    > (drivera/chipsetu/czegośtamjeszcze) midi komputera/keyboardu? Chodzi mi o
    > to, aby delikatne plumknięcie w klawisz dawało dźwięk cichy a mocne w niego
    > przywalenie dźwięk głośny.

    Damn, no ja mam nadzieję, że tak działają (bo sam bym sobie taką małą
    kupił), chyba nie na darmo krótkie klawiaturki które można podłączyć
    nawet przez USB i są używane głównie do męczenia softsynthów mają
    dynamiczne klawisze, kółka od pitch bendingu i inne cuda.

    Wygląda, że działa to całkiem fajnie

    http://pl.youtube.com/watch?v=-PCNGd4UvFo&feature=ch
    annel_page

    --
    bujaj makaron do konserw - rzekl niesmialo rozpustny bosman, koneser
    szarf, do swej wedzonej szalupy. wieko kompozytu zatrzeszczalo

  • 17. Data: 2009-01-07 14:28:52
    Od: BrunoN Bluthgeld <b...@M...o2.pl>

    BrunoN Bluthgeld wrote:

> [...]
    > nawet przez USB i są używane głównie do męczenia softsynthów mają
    > dynamiczne klawisze, kółka od pitch bendingu i inne cuda.

    Aha, no i żeby nie było, że to tylko jakieś wynalazki dedykowane do
    komputera bo mają USB: zauważyłem, że midi out też zazwyczaj tam jest.