  • 1. Data: 2011-06-01 14:06:31
    Temat: Klasyfikacja metod numerycznych dla PDE
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Czy jest jakaś dobra "kanoniczna" klasyfikacja znanych współcześnie metod
    numerycznych dla PDE?

    To co znalazłem to śmietnik - każdy coś dorzuca, większość nawet
    opublikowanych prac jest po prostu słaba.

    Z grubsza można stwierdzić, że są FDM, FEM, spektralne, MOL, BEM, FVM, AEM.
    Jest coś jeszcze?

    I jeszcze drobiazg nt. klasyfikacji - dlaczego FDM nie jest metodą FEM? A
    nie jest? (Trywialna siatka też jest siatką, BTW)

    TIA
    slawek

  • 2. Data: 2011-06-01 15:16:36
    Temat: Re: Klasyfikacja metod numerycznych dla PDE
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 1 Jun 2011 16:06:31 +0200, "slawek" <h...@s...pl> wrote:

    >Czy jest jakaś dobra "kanoniczna" klasyfikacja znanych współcześnie metod
    >numerycznych dla PDE?

    Nie.

    >To co znalazłem to śmietnik - każdy coś dorzuca, większość nawet
    >opublikowanych prac jest po prostu słaba.

    Przepraszam, ale to nonsens. Wydaje mi sie ze Kolega nie byl upzrejmy
    sie zapoznac. Albo zrozumeic.

    A.L.

  • 3. Data: 2011-06-01 17:55:07
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

    >Nie.

    Tę odpowiedź rozumiem jako jako: "A.L. z PCP nie wie o istnieniu dobrej
    'kanonicznej' etc.". To nie jest osąd nad osobą A.L., lecz po prostu
    rozwinięcie krótkiego "nie" w pełne zdanie. Szanując A.L. mam chyba prawo
    przypuszczać, że skoro A.L. wie że nie ma, tzn. wie że nie wie, to znaczy że
    taka klasyfikacja istotnie nigdzie nie występuje w sensownej formie.

    >Przepraszam, ale to nonsens. Wydaje mi sie ze Kolega nie byl upzrejmy
    >sie zapoznac. Albo zrozumeic.

    Nieco się zapoznałem: FDM/FEM/MOL/BEM/AEM/FVM i oczywiście metody
    spektralne.

    Każdy dorzuca jakieś "dobre pomysły" proponując nowe (napisałbym nawet...
    nowatorskie) metody. Sęk w tym, że nikt nie troszczy się o umieszczenie tych
    swoich koncepcji w "drzewku" (grafie?) jakie opisywałoby klasyfikację metod.
    Stąd np. niejasne jest nawet, czy metoda MOL jest także FDM i czy FDM jest
    FEM (choć nie odwrotnie).

    Pytanie jakie zadałem - to właśnie pytanie o istnienie tego rodzaju
    "drzewka".

    slawek

  • 4. Data: 2011-06-02 00:45:20
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 1 Jun 2011 19:55:07 +0200, "slawek" <h...@s...pl> wrote:

> [...]
    >przypuszczać, że skoro A.L. wie że nie ma, tzn. wie że nie wie, to znaczy że
    >taka klasyfikacja istotnie nigdzie nie występuje w sensownej formie.

    Mozliwe. Biorac jednak pod uwage fakt ze metody numeryczne dla PDE
    byly jednym z moich dosyc waznych zainteresowan w ciagu ostatnich 30
    lat (chociaz z przerwami), owo moje "nie" ma jakies tam
    prawdopodobienstwo tego ze jest zgodne z rzeczywistoscia.

> [...]
    >FEM (choć nie odwrotnie).
    >
    >Pytanie jakie zadałem - to właśnie pytanie o istnienie tego rodzaju

    Niezaleznie od tego co napisalem pozyzej, nie jest mi znana taka
    klasyfikacja z czego nie wynika bynajmniej ze taka klasyfikacja gdzies
    nie isntieje. Nie ma jej jednak w papierach i ksziakach na ten temat
    ktore mam a ktore waza pewnie z 50 kilogramow.

    Nie moge ponadto zrozumiec po ci taka klasyfikacja mialaby byc
    potzrebna. Owszem, robi sie klasyfikacje, ale PDE i dla kazdego typu
    PDE (heperboliczne, paraboliczne, eliptycze) sa inne metody. Ale
    zadnego dzrewka w ramach owych typow nie widzialem

    A.L.

  • 5. Data: 2011-06-02 06:58:11
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

    >Nie moge ponadto zrozumiec po ci taka klasyfikacja mialaby byc
    >potzrebna. Owszem, robi sie klasyfikacje, ale PDE i dla kazdego typu

    Po co? Odpowiedź jest trywialnie prosta: aby zbiór metod rozwiązywania PDE
    uporządkować.

    A w szczególności umieć zdefiniować odległość. Czyli rozróżniać pomiędzy
    metodami istotnie różnymi, a metodami do siebie zbliżonymi. Wiele bowiem
    obecnych prac stosuje "różne" - a w istocie niemal takie same metody.

    >PDE (heperboliczne, paraboliczne, eliptycze) sa inne metody. Ale
    >zadnego dzrewka w ramach owych typow nie widzialem

    Niezupełnie. Klasyfikacja eliptyczne-paraboliczne-hiperboliczne-inne odnosi
    się do samych równań. Nie sprawdzałem, ale być może istniała już w XIX wieku
    lub wcześniej. Jest jeszcze taki drobiazg, że równań nawet różniczkowych
    jest nieskończenie wiele (być może nieprzeliczalnie wiele), stąd "inne" jest
    bardzo pojemne, a powyższy podział przyjął się, bo większość problemów
    praktycznych nie wykracza poza drugi rząd.

    Natomiast taka np. FEM - zgodnie z definicją, że jest to "metoda
    rozwiązywania układów równań różniczkowych, opierająca się na podziale
    dziedziny (tzw. dyskretyzacja) na skończone elementy, dla których
    rozwiązanie jest przybliżane przez konkretne funkcje" - może być stosowana
    do zupełnie różnych równań. (Pomijam sensowność tej definicji.)

    slawek

  • 6. Data: 2011-06-02 16:57:08
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 2 Jun 2011 08:58:11 +0200, "slawek" <h...@s...pl> wrote:

> [...]
    >obecnych prac stosuje "różne" - a w istocie niemal takie same metody.

    >Niezupełnie. Klasyfikacja eliptyczne-paraboliczne-hiperboliczne-inne odnosi

    No, ja wlasnie to napisalem

> [...]
    >rozwiązanie jest przybliżane przez konkretne funkcje" - może być stosowana
    >do zupełnie różnych równań. (Pomijam sensowność tej definicji.)

    Proby klasyfikacji rownan i metod byly oczywiscie robione, z takiej
    przyczyny aby mozna bylo stworzyc program komputerowy ktory
    automatycznie dobieralby metode do rownania. Aby to bylo mozliwe,
    potzrebna bylaby klasyfikacja i rownan i metod.

    Neistety, nie powiodlo sie. Sprawa jest dyskutowana w ksiazce
    "Continuous Systems Simulation", Cellier i Kofman, Springer, 2006,
    rozdzial 6.11

    Podobnie probowano zbudowac klasyfikacje dla metod optymalizacji.
    Proponowano rozne "drzewka", na przyklad

    http://www.neos-guide.org/NEOS/index.php/Optimizatio
    n_Tree

    Ale sprowadzilo sie to bardziej do klasyfikacji problemow niz do
    klasyfikacji metod. Proby skonstruowania programow ktore automatycznie
    wybieralyby wlasciwa metode do problemu rozniez sie nie powiodly, mimo
    wieloletnich usilowan.

    A.L.

  • 7. Data: 2011-06-02 22:12:00
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

> [...]
    >automatycznie dobieralby metode do rownania. Aby to bylo mozliwe,
    >potzrebna bylaby klasyfikacja i rownan i metod.

    To akurat nie będzie możliwe, bo taki "program komputerowy" byłby po prostu
    uber-algorytmem sam w sobie (ściślej - implementacją takowego).

    >Neistety, nie powiodlo sie. Sprawa jest dyskutowana w ksiazce
    >"Continuous Systems Simulation", Cellier i Kofman, Springer, 2006,
    >rozdzial 6.11

    Trzeba będzie zajrzeć.

    >Podobnie probowano zbudowac klasyfikacje dla metod optymalizacji.

    Ale z optymalizacją nie jest tak źle - Monte Carlo, gradientowe, sympleks,
    ewolucyjne, wygrzew może jeszcze. Przy tym dodatkowo można np. wymagać, aby
    była "robust" itp.

    I podobnie jak dla PDE - dwie różne metody oparte o szukanie czubków
    gradientem - być może są różne, ale nie tak bardzo jak Monte Carlo i
    sympleks. Więc twierdzenie czyjekolwiek, że użył ZUPEŁNIE różnych metod -
    jeżeli wszystkie dziesięć było oparte o gradient (lub do tego się
    sprowadzały) - byłoby trochę na wyrost.

    >Ale sprowadzilo sie to bardziej do klasyfikacji problemow niz do
    >klasyfikacji metod. Proby skonstruowania programow ktore automatycznie

    Jeszcze raz - nie chodzi o automatyzację - ale o - na początek - kompletną
    listę znanych metod. Teoretycznie powinna być możliwa do zrobienia:
    wystarczy wypisać wszystkie i skreślić plagiaty/powtórzenia. Potem można
    spróbować jakoś tę listę usystematyzować lepiej niż alfabetycznie. Ale to
    ostatnie nie jest konieczne.

    slawek

  • 8. Data: 2011-06-02 23:34:48
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 3 Jun 2011 00:12:00 +0200, "slawek" <h...@s...pl> wrote:

> [...]
    >
    >To akurat nie będzie możliwe, bo taki "program komputerowy" byłby po prostu
    >uber-algorytmem sam w sobie (ściślej - implementacją takowego).

    Chodzilo o jezyki symulacyjne dla PDE

    A.L.