    From: A.L. <l...@a...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Klasyfikacja metod numerycznych dla PDE
    Date: Thu, 02 Jun 2011 11:57:08 -0500

    On Thu, 2 Jun 2011 08:58:11 +0200, "slawek" <h...@s...pl> wrote:

    >Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    .com...

    >Po co? Odpowiedź jest trywialnie prosta: aby zbiór metod rozwiązywania PDE
    >uporządkować.
    >
    >A w szczególności umieć zdefiniować odległość. Czyli rozróżniać pomiędzy
    >metodami istotnie różnymi, a metodami do siebie zbliżonymi. Wiele bowiem
    >obecnych prac stosuje "różne" - a w istocie niemal takie same metody.

    >Niezupełnie. Klasyfikacja eliptyczne-paraboliczne-hiperboliczne-inne odnosi
    >się do samych równań.

    No, ja wlasnie to napisalem

> [...]
    >jest nieskończenie wiele (być może nieprzeliczalnie wiele), stąd "inne" jest
    >bardzo pojemne, a powyższy podział przyjął się, bo większość problemów
    >praktycznych nie wykracza poza drugi rząd.
    >
    >Natomiast taka np. FEM - zgodnie z definicją, że jest to "metoda
    >rozwiązywania układów równań różniczkowych, opierająca się na podziale
    >dziedziny (tzw. dyskretyzacja) na skończone elementy, dla których
    >rozwiązanie jest przybliżane przez konkretne funkcje" - może być stosowana
    >do zupełnie różnych równań. (Pomijam sensowność tej definicji.)

    Proby klasyfikacji rownan i metod byly oczywiscie robione, z takiej
    przyczyny aby mozna bylo stworzyc program komputerowy ktory
    automatycznie dobieralby metode do rownania. Aby to bylo mozliwe,
    potzrebna bylaby klasyfikacja i rownan i metod.

    Neistety, nie powiodlo sie. Sprawa jest dyskutowana w ksiazce
    "Continuous Systems Simulation", Cellier i Kofman, Springer, 2006,
    rozdzial 6.11

    Podobnie probowano zbudowac klasyfikacje dla metod optymalizacji.
    Proponowano rozne "drzewka", na przyklad

    http://www.neos-guide.org/NEOS/index.php/Optimizatio
    n_Tree

    Ale sprowadzilo sie to bardziej do klasyfikacji problemow niz do
    klasyfikacji metod. Proby skonstruowania programow ktore automatycznie
    wybieralyby wlasciwa metode do problemu rozniez sie nie powiodly, mimo
    wieloletnich usilowan.

    A.L.