  • Data: 2011-02-21 08:37:51
    Temat: Re: Kamerzysta/fotograf i prawo do zdjęć/filmu
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 17.02.2011 02:12, Zygmunt Dariusz wrote:
    > Pelna cycata z pochodzi z grupy dyskusyjnej pl.soc.prawo.
    >
    > Wiem, ze tego typu tematy sa tutaj uwielbiane.
    > Sam pytajacy nie zdaje sobie sprawy z tego, ze sie staje smieszny.
    > ----------------
    > Witam,
    >
    > Przymierzam się powoli do własnego wesela i chciałbym znaleźć
    > kamerzystę i
    > fotografa, który nie będzie robił cyrków z wydaniem wszystkich
    > materiałów,
    > jakie wykona (łącznie z projektem nadruku na CD, okładki, itp) wraz z
    > przekazaniem praw autorskich.

    Nikt rozsądny nie wyda wszystkich materiałów. Otrzymujesz efekt końcowy.
    Fotograf jako twórca ma prawo ustalić jak ma być prezentowane jego
    dzieło. Jak ktoś zgodzi się wydać, to oznacza, że nie warto brać go jako
    fotografa.

    > Czy ktoś ma wzór takiej umowy lub samego oświadczenia o przekazaniu
    > praw
    > autorskich? Przy okazji mnie naszła taka wątpliwość - czy
    > kamerzysta/fotograf może w ogóle wydać tylko jedną kopię filmu na DVD
    > (pomijając ustalenia zawarte w umowie) i zastrzec sobie prawo
    > autorskie jak
    > również zabronić kopiowania lub rozpowszechniania takiej płyty? Pytam

    Może. I jak najbardziej jest to zgodne z prawem. Co prawda jest coś
    takiego jak użytek dozwolony. Więc można kopiować i przekazywać krewnym
    i znajomym.

    > kontekście tego, że po znajomych wiem, że często kamerzysta daje tylko
    > 1
    > kopię filmu, za inne każe płacić jak za zboże i jeszcze debilny wg
    > mnie
    > nadruk na płycie i okładce, że wszelkie prawa autorskie zastrzeżone a
    > np.

    A myślisz, że taki fotograf czy kamerzysta to robią kokosy? 2000 zł
    brutto za fotografowanie ślubu i wesela to w zasadzie lecenie po kosztach.

    > jak klienci potencjalni przyjdą to na lewo i prawo pokazuje
    > poprzednie
    > materiały - nawet jeśli prawa autorskie są jego, to czy może
    > pokazywać
    > komukolwiek film albo bardziej wizerunki osób na nim zarejestrowanych?

    W tym przypadku ciężko mówić o rozpowszechnianiu. W dodatku sceny ogólne
    może pokazywać ile chce, bo tu nie wymagana jest zgoda osoby
    uwiecznionej na rozpowszechnianie wizerunku. Poza tym w umowie może być,
    że twórca zastrzega sobie prawo wykorzystywania fragmentów dzieła w
    swoim portfolio.

    Wiesz co? Najlepiej to sam sobie zrób zdjęcia i film z wesela. Nie
    będziesz miał potem problemów z prawami autorskimi.

    --
    http://szumofob.eu