  • 31. Data: 2023-08-17 20:01:20
    Temat: Re: Kalkulator Mera 203
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Lata temu mnie wywalili za wrzucanie serwisówek ;-)
    "Inteligencja wypierdalać". No to ja wyp...... :-)

    -----

  • 32. Data: 2023-08-17 20:03:56
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    No właśnie ktoś (Rayovac?) wymyślił akumulatorki alkaliczne.
    Ładowarka do NiCd nie ładowała.

    -----

  • 33. Data: 2023-08-18 11:08:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Pamięci ferrytowe nie były bezgłośne -- co pamiętam z Odry 1305 czy
    > innych IBM-ów. Wyraźny szum, nawet dość głośny

    Nie przecierała się emalia na drutach? Te rdzenie są wieczne?

    RObert

  • 34. Data: 2023-08-18 11:24:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Nie przecierała się emalia na drutach? Te rdzenie są wieczne?

    Nie wnikałem w to nigdy, ale nie słyszałem też o przestoju komputera
    z powodu awarii pamięci ferrytowych. Podejrzewam, że ten szum nie
    wynikał z przesuwania się pierścieni, tylko z magnetostrykcji. Rdzeń
    można zalać klejem, a i tak słychać.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2023-08-18 11:56:50
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Jak mu się zadało pierwiastek z 4, to
    > wyświetlał (po chwili namysłu) 1.9999999.
    Czyli liczył przez przybliżanie wyniku?

    Robert

  • 36. Data: 2023-08-18 12:37:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Czyli liczył przez przybliżanie wyniku?

    Obliczanie wartości tej funkcji to zawsze są kolejne przybliżenia.
    Sposobów jest wiele, tu wybrano jakąś mało efektywną metodę.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2023-08-18 15:41:55
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    > W okolicach '85 roku miałem taki:
    >
    > https://archiwum.allegro.pl/oferta/kalkulator-radzie
    cki-elektronika-b3-38-inzynierski-i8092721788.html

    > To już nie była zabawka. Gdyby nie pęknięty wyświetlacz w powodu udaru
    > mechanicznego, zapewnie niewiele by się z nim działo - był naprawdę
    > nieźle zrobiony jak na ruski szajs. Porządny, naukowy kalkulator z dość
    > grubą instrukcją. Podobno produkowany od '83. Natomiast w tym samym
    > czasie ludzie mieli kalkulatory czterodziałaniowe wielkosci karty
    > kredytowej, ale czy były radzieckie - nie wiem. Wiem natomiast, że były
    > tanie bo przez chwile dużo ich było na rynku. To też okolice początku
    > lat 80.

    Też miałem taki sam, ale odczucia kompletnie inne. To był dla mnie
    irytujący ruski szajs, w którym klawisze nie działały, wyświetlacz dział
    fatalnie (nie do końca wygaszane segmenty) a baterie nie bardzo
    kontaktowały. W końcu wyświetlacz przestał cokolwiek sensownie pokazywać
    i... nie wiem, co się z nim stało.

    --
    Grzexs

  • 38. Data: 2023-08-18 15:54:32
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    > Nie wiem, mam jakąś starą z mery ale tam dużo nie zrobisz, te rdzenie to
    > ledwo widać, to takie większe kropki :)
    > Panie które to nawlekały nie dość że młode musiały być to i tak robiły
    > to przez specjalną lupę, jest film jak budują odrę z wrocławskiej mery.
    > Można popatrzeć :)

    Miałem praktyki w Elwro na wydziale, gdzie schyłkowo nawlekano ferryty
    (tak tam to nazywano). To była końcówka tych pamięci, robili tylko już
    części zamienne.

    A proces wyglądał tak, że była sobie specjalna matryca stalowa z
    otworkami tak dobranymi, by te ferryty mieściły się pionowo, a na
    spodzie była taka specjalna taśma klejąca. Wsypywano na taką matrycę
    kupkę rdzeni i od spodu podłączano odkurzacz, który wciągał rdzenie w te
    otworki i przylepiały się do taśmy. Nadmiar się zdmuchiwało, matrycę
    podnosiło i na tej taśmie pionowo stały ferryty. I wtedy dopiero
    zaczynało się przepychanie drutów i to była jazda bez trzymanki. Mnie
    się nie udało, a kobiety tam pracujące robiły to po prostu migiem.

    Zdaje się, że po przewleczeniu X i Y się to jakoś przytwierdzało i drut
    odczytu już było łatwiej przewlec.
    --
    Grzexs

  • 39. Data: 2023-08-18 16:05:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/08/2023 15:41, Grzexs wrote:
> [...]
    > fatalnie (nie do końca wygaszane segmenty) a baterie nie bardzo
    > kontaktowały. W końcu wyświetlacz przestał cokolwiek sensownie pokazywać

    Przyznaje, że baterie faktycznie czasami trochę się luzowały. Problem
    okazał sie być jak zwykle radziecki: oryginalne baterie w kalkulatorze
    były minimalnie wieksze, niż "reszta świata". Ja ten problem rozwiązałem
    kawałkiem papieru. Ten sam problem miałem w "jajeczkach", gdzie baterie
    zachodnie były lekko za małe i latały sobie w gniazdach.

    Co do wyświetlacza i klawiszy - brak zastrzeżeń. Ten kalkulator był
    używany po wiele godzin dziennie, przez wiele lat i jedyne co zauwazyłem
    to że lekko zeszła farba z klawiszy, poza tym do momentu uszkodzenia
    wyświetlacza działała perfekcyjnie.

    Potem zmieniłem na Casio fx-5500l, ale on był tak intensywnie używany,
    że w końcu odmówiła działania folia klawiszy. Po latach kupiłem z
    sentymentu drugi :)

    Może to przypadek podobny do radzieckiej optyki: wybierałeś się do
    sklepu i z 4 obiektywów Helios wybierałeś ten jeden, który działał w
    miarę. Ja mogłem mieć szczęście.

  • 40. Data: 2023-08-18 16:24:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzexs napisał:

> [...]
    > zaczynało się przepychanie drutów i to była jazda bez trzymanki. Mnie
    > się nie udało, a kobiety tam pracujące robiły to po prostu migiem.

    Z tego co wiem, gdy jeszcze produkcja szła pełną parą, Elwro zlecało
    "szycie pamięci" (tak to nazywano) któremuś z żeńskich zakonów.
    Siostrzyczki mają nieziemską cierpliwość do takiej koronkowej roboty.
    A tu jeszcze można dodatkowo po zdrowaśce przy każdym koraliku.

    --
    Jarek