  • 21. Data: 2023-08-11 20:06:22
    Temat: Re: Kalkulator Mera 203
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 11 Aug 2023 18:16:07 +0200, Janusz wrote:

    > No i dużo prądu, LS ani CMOS jeszcze wtedy nie było.

    tych ferrytów z baterii nie zasilisz, to i tak było zasilanie
    sieciowe.

    > No kiedy że nie, po jednym na linię X,Y

    Chyba więcej, bo prąd w dwie strony musi plynać.

    I dekodery trzeba zrobic

    > i komparatory na odczyt, ale to
    > i tak mniej niż
    > na scalakach, poza tym ma tą zaletę że pamięta po wyłączeniu zasilania,
    > na scalakach musiałoby być jakieś podtrzymanie.

    Na 3 liczby podtrzymania raczej nie potrzebuje.

    > Nie wiem, mam jakąś starą z mery ale tam dużo nie zrobisz, te rdzenie to
    > ledwo widać, to takie większe kropki :)
    > Panie które to nawlekały nie dość że młode musiały być to i tak robiły
    > to przez specjalną lupę, jest film jak budują odrę z wrocławskiej mery.
    > Można popatrzeć :)

    Nawlec kilka dam chyba radę :-)

    > Układ zapis-odczyt chcesz robić sam? to nie takie trywialne i nie wiem
    > czy znajdziesz wiedzę jak to robić.

    No jak - po jednym tranzystorze na X i Y :-)

    sam - chce sie przekonac, czy w ogole dam rade bit odczytac.

    No ale oni potrafili, to i ja dam radę, to nie jest jakies nie wiadomo
    jakie cudo.

    J.

  • 22. Data: 2023-08-13 12:28:11
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Czy ten zegar ma z prawej potrzebną do czegokolwiek klawiaturę?
    https://allegro.pl/oferta/elektronika-7-radziecki-ze
    gar-elektroniczny-vfd-13957354126

  • 23. Data: 2023-08-13 12:32:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2023 12:28, ąćęłńóśźż wrote:
    > Czy ten zegar ma z prawej potrzebną do czegokolwiek klawiaturę?
    > https://allegro.pl/oferta/elektronika-7-radziecki-ze
    gar-elektroniczny-vfd-13957354126

    Jak masz konto na elektrodzie, to tu jest instrukcja:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3842959.html

  • 24. Data: 2023-08-13 12:36:49
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Mój niefirmowy (japończyk jakiś? Podróbka Sanyo bez ich nazwy) działa od 1986 na
    niewymienialnym guziczku ;-)
    Kiedyś to byłą rtęć :-).
    Co do baterii to miałem naukowo-studencki (spory ekran do wykresów) TI lub HP z
    dostarczonymi w komplecie wynalazkami paluszkami AA
    akumulatorkami alkalicznymi i wylały w sprzęcie (na szczęście niegroźnie), generalnie
    nie było ich czym ładować.

    -----

  • 25. Data: 2023-08-13 15:00:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 13 Aug 2023 12:36:49 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > Mój niefirmowy (japończyk jakiś? Podróbka Sanyo bez ich nazwy) działa od 1986 na
    niewymienialnym guziczku ;-)
    > Kiedyś to byłą rtęć :-).

    Mialem takiego Sharpa, niestety gdzies zgubilem/ukradli, i nie wiem
    ile lat by pociągnąl.

> [...]
    dostarczonymi w komplecie wynalazkami paluszkami AA
    > akumulatorkami alkalicznymi i wylały w sprzęcie (na szczęście niegroźnie),

    Ale wtedy to chyba zwykle NiCd były?

    > -----

    J.

  • 26. Data: 2023-08-17 15:00:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Mogla byc. Cos tam piszą o 3 rejestrach liczbowych - gdzies to trzeba
    > bylo umiescic.
    > Jesli kości pamieci jeszcze nie było, a mera sie znala na ferrytowych
    > ... czemu nie.

    Czemu nie? Odczyt pamięci ferrytowej daje (albo nie daje) impuls,
    zbocze. Żeby z tym dało się zrobić coś pożytecznego, na przykład
    wyświetlić neonowe cyferki, potrzebna jest zmiana stanu. Czyi i tak
    przerzutnik, który sam w sobie jest pamięcią.

    Jeszcze mi się przypomniało, o co chodzi z tymi trzema rejestrami.
    Tak pisano w tamtych czasach o trochę lepszych kalkulatorach, tych
    "z pamięcią". Podstawowy czterodziałaniowy kalkulator wymaga dwóch
    rejestrów, jeden sprzężony z wyświetlaczem i ten drugi, który zapełnia
    się po naciśnięcia klawisza operacji (np. "+"). Wynik pojawia się
    w jednym z rejestrów, tym wyświetlanym. A ten trzeci rejestr, to
    obsługują klawisze "M+", "MR" itd.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2023-08-17 16:15:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Aug 2023 15:00:36 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > wyświetlić neonowe cyferki, potrzebna jest zmiana stanu. Czyi i tak
    > przerzutnik, który sam w sobie jest pamięcią.

    Ale jeden. I na stałe powiązany z Nixie.

    A tu masz pamięc adresowalną,
    byc moze dostępną po jednej cyfrze - bo arytmometr też mógł byc
    szeregowy, po jednej cyfrze.
    Bo szeregowy po 1 bicie w BCD ... troche upierliwe mi się wydaje.

> [...]
    > się po naciśnięcia klawisza operacji (np. "+"). Wynik pojawia się
    > w jednym z rejestrów, tym wyświetlanym. A ten trzeci rejestr, to

    Owszem, ale moze jak zrobili "programowany", to troche rozbudowali.

    https://allegrolokalnie.pl/oferta/maszyna-liczaca-me
    ra-203b-elzab-lampy-nixie-xam

    mial pierwiastek - to moze kolejnego rejestru wymagać.
    I jakies tajemnicze strzałki i trójkąty.

    A co to za bohomaz obok = ?
    powinien byc przecinek/kropka dziesiętna, a nie wygląda.

    J.

  • 28. Data: 2023-08-17 16:36:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale jeden. I na stałe powiązany z Nixie.

    Każdy rejestr w innej technologii? Się mi nie wydaje. Piszą o trzech,
    gdyby były różne, to też by coś na ten tamat było.

> [...]
    > Bo szeregowy po 1 bicie w BCD ... troche upierliwe mi się wydaje.

    > Owszem, ale moze jak zrobili "programowany", to troche rozbudowali.

    Ja kiedyś chyba na tym liczyłem. Dali nam na laboratorium, bo toto ma
    dużo cyfr znaczących, a o jakieś bardzo dokładne pomiary chodziło.

    > mial pierwiastek - to moze kolejnego rejestru wymagać.
    > I jakies tajemnicze strzałki i trójkąty.
    >
    > A co to za bohomaz obok = ?
    > powinien byc przecinek/kropka dziesiętna, a nie wygląda.

    On chyba w ogóle liczył na całkowitych (stałoprzecinkowych). Jakieś
    inne zdjędie wyguglałem -- tam stoi na takim większym klocku, w
    którym zamontowano czytnik taśmy perforowanej. Bardzo możliwe, że
    tam też była *dodatkowa* pamięć ferrytowa.

    Pamięci ferrytowe nie były bezgłośne -- co pamiętam z Odry 1305 czy
    innych IBM-ów. Wyraźny szum, nawet dość głośny, ale tam rdzeni było
    sporo. Tu sobie żadnych dźwięków nie przypominam.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2023-08-17 17:41:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Aug 2023 16:36:32 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Każdy rejestr w innej technologii? Się mi nie wydaje.

    Moze jeden zduplikowany.
    Albo ... Nixie multiplikowane? Chyba sie tak nie robiło przy tylu
    cyfrach :-)

    > Piszą o trzech,
    > gdyby były różne, to też by coś na ten tamat było.

    Troche bitów ferrytowych raczej było, skoro fotki są.

> [...]
    > dużo cyfr znaczących, a o jakieś bardzo dokładne pomiary chodziło.

    > On chyba w ogóle liczył na całkowitych (stałoprzecinkowych). Jakieś

    Hm, pierwiastek raczej generuje duzo po przecinku.

    > inne zdjędie wyguglałem -- tam stoi na takim większym klocku, w
    > którym zamontowano czytnik taśmy perforowanej. Bardzo możliwe, że
    > tam też była *dodatkowa* pamięć ferrytowa.

    Moze i tak.
    Nawet z pamięcią programu, bo np z tasmy tylko wczytywali.

    J.

  • 30. Data: 2023-08-17 18:10:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Troche bitów ferrytowych raczej było, skoro fotki są.

    No własnie nie do końca wiadomo co fotka z Wiki przedstawia.

    > Hm, pierwiastek raczej generuje duzo po przecinku.

    Ta funkcja mogła być potraktowana inaczej. Miałem kalkulator z samego
    początku lat 70. Porządny, naukowy, z funkcjami trygonometrycznymi,
    logarytmami, pierwiadkiem. Ale bez notacji wykładniczej, tylko 8 cyfr
    i przecinek (powyżej 99999999 było już tylko EEEEEEEE, czli błąd).
    Zatem dość podobna koncepcja. Jak mu się zadało pierwiastek z 4, to
    wyświetlał (po chwili namysłu) 1.9999999.

    > Moze i tak.
    > Nawet z pamięcią programu, bo np z tasmy tylko wczytywali.

    Tak to sobie wyobrażam. Ale kalkulatora w zestawie z peryferiami nie
    widziałem.

    --
    Jarek