  • 11. Data: 2010-09-10 19:01:59
    Temat: Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Jan Górski <g...@o...pl> napisał(a):

    Padło już kilka, niestety chaotycznych podpowiedzi, więc po kolei:
    Nowe duże "płaskie" telewizory w większości są wyposażane w gniazda z
    uziemieniem ale te starsze miały zwykłą dwubolcową wtyczkę bez uziemienia.
    Na wejściu zasilania telewizora są filtry przeciwzakłóceniowe z
    kondensatorami o stosunkowo niewielkiej, rzędu kilku nanofaradów pojemności
    pomiędzy żyłami i masą (a więc i masą gniazda antenowego, Scarta i innych
    gniazd) i czasem dodatkowo rezystor rzędu kilku megaomów.
    W stosunku do ziemi (a więc i uziemionego ekranu przewodu kablówki) na tej
    masie występuje najczęściej połowa napięcia sieci ale wydajność prądowa jest
    niewielka z powodu dużej przy 50Hz impedancji tych kondensatorów.
    Czuć na dotyk, przy wtykaniu anteny widać malutką iskierkę ale nie porazi.

    Komputery (poza niektóymi laptopami) obowiązkowo mają kable z uziemieniem, bo
    filtry przeciwzakłóceniowe w nich mają znacznie większe pojemności niż w
    telewizorach.
    Na masie, o ile bolec kabla nie jest uziemiony, jest około połowy napięcia
    sieci o wydajności prądowej wielokrotnie większej niż w przypadku telewizora.
    Przy łączeniu komputera, nawet nieczynnego, ale z kablem w gnieździe bez
    czynnego bolca z telewizotem podłączonym do kablówki może wyraźnie zaiskrzyć,
    popłynie znaczący prąd a jeśli najpierw zakontaktuje nie ekran przewodu tylko
    jakaś żyła sygnałowa to upalenie wejścia w TV lub kompie jest dosyć
    prawdopodobne.
    Zabezpieczeniem jest wspomniany separator galwaniczny.
    Ustrojstwo to ma zwykle w obu żyłach, środkowej i TAKŻE w EKRANIE wstawione
    szeregowe kondensatory o niewielkiej, rzędu kilkuset pikofaradów pojemności.
    Te kondensatory przepuszczają bez strat sygnał antenowy W.Cz a dla 50Hz
    praktycznie stanowią przerwę - prądu "sieciowego" nie puszczą.
    Dzięki temu masa TV staje się "pływająca" i w momencie łączenia kabli nie
    popłynie niszczący prąd.
    Oczywiście najbezpieczniej jest łączyć urządzenią z kabelkami sieciowymi
    wyjętymi z gniazd.

    Ten separator przydaje się także wtedy, gdy komputer jest prawidłowo do
    gniazda z uziemieniem podłączony - nie powstaną tzw. "pętle mas".

    Ze względu na różne punkty podłączenia przewodu zerowego w gniazdku w
    mieszkaniu i w "centralce" kablówki, pomiędzy bolcem a ekranem kablówki mogą
    występować niewielkie, rzędu kilku voltów różnice napięć ale o dużej
    wydajności prądowej.
    Po połączeniu TV z kompem mogłyby popłynąć znaczne prądy - mogą coś uszkodzić
    a conajmniej wywołać zakłócenia w dżwięku i obrazie - przydźwięk słyszalny z
    głośników i różne pasy biegające po obrazie.
    Separator galwaniczny "jest dobry na wszystko".

    Wmak

  • 12. Data: 2010-09-10 19:07:08
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Desoft" <D...@i...pl> wrote in message

    > Zastanawiam się czy to TV sam siebie nie uszkodził...
    > Jeżeli instalacja antenowa jest uziemiona, to na masie TV (wejście
    > antenowe) występuje napięcie wynikające z istnienia
    > kondensatora(kondensatorów) pomiędzy masą a przewodami zasilającymi w TV.
    > Tylko że wtedy inny sprzęt powinien być bezpieczny...

    Nie wiem, czy w każdym TV są kondensatowy separujące wejście ant.
    Natomiast z dość dużym zaufaniem podchodzę do zerowego potencjału na masie
    kablówki.
    Jeśli gość mówi, że u nich jest ok, to pewnie tak jest.
    Stąd wnioskuję, ze niezerowy potencjał posiada obudowa kompa. Z dowolnej
    przyczyny.
    Pewnie, gdyby w trakcie łączenia najpierw zaskoczyły masy, było by ok. Taki
    pech.

    Myślę, że autor wątku powinien:
    1. Sprawdzić uziemienie kompa.
    2. Łączyć urządzenia z wyjętymi wtyczkami zasilania.

  • 13. Data: 2010-09-10 20:40:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jan,

    Friday, September 10, 2010, 5:37:57 PM, you wrote:

    > Ten temat założyłem też na elekrodzie tu :

    O jeszcze to nie leży w Koszu? Temat przemaglowany setki razy. Tu i na
    Elektrodzie.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2010-09-10 20:52:34
    Od: "as" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Jan Górski <g...@o...pl> napisał(a):
    >
    > Padło już kilka, niestety chaotycznych podpowiedzi, więc po kolei:

    Do tej bardzo dobrze opisującej problem wypowiedzi dodam małą propozycję dla
    twórcy wątku.
    Dla własnego bezpieczeństwa i rozwiania wątpliwości polecam sprawdzenie
    woltomierzem potencjału uziemienia gniazda kablówki i uziemienia komputera
    (czyli bolca w gniazdku) względem niezależnego uziemienia typu kaloryfer.
    Tak jak wspomniał kolega zawsze warto zamontować sobie separator
    galwaniczny. Nikt nie chciałby żeby w razie awarii kablówki jego sprzęt stał
    się uziemieniem całej kablówki w bloku.. Nawet niewielka różnica potencjałów
    uziemień może wywołać zjawiska od zwykłego buczenia w głośnikach po
    uszkodzenie sprzętu.

  • 15. Data: 2010-09-10 21:41:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > O ile coś wiem o przepisach, to w pokojach nie ma obowiązku inastalowania
    > gniazdek z bolcem. I tak mam "fabrycznie" w mieszkaniu. Więc jak mam sobie
    > podłączyć TV?

    A jest obowiązek instalowania TV w pokojach?

    > Gdzie idzie żółto-zielony przewód w TV jeżeli obudowę ma plastikową?

    Nie wiem. Ale spotkałem tez nieraz komputery w obudowie z plastiku.
    Też miały trójprzewodowe kable zasilające.

    > W swojej praktyce serwisowej RTV nie kojarzę żadnego TV CRT z bolcem.
    > Nie wiem jak współczesne, bo monitory (nie wszystkie) mają bolec.

    Ostatni telewizor jaki miałem, nazywał się "Libra". Tak, on miał płaską
    wtyczkę doprądową. I 50% szans, że na chassis (wewnętrznym na szczęście)
    wystąpi napięcie 220V.

    > Tylko, że to może wynikać z unifikacji kabli komputerowych i pracy
    > z komputerem.

    Z komputerami bym tego przyczynowo nie wiązał. Ale z unifikacją, to
    i owszem.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2010-09-10 22:03:25
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    W dniu 10-09-10 21:01, Wmak pisze:

    > Padło już kilka, niestety chaotycznych podpowiedzi, więc po kolei:
    > Nowe duże "płaskie" telewizory w większości są wyposażane w gniazda z
    > uziemieniem ale te starsze miały zwykłą dwubolcową wtyczkę bez uziemienia.

    Dokladnie tak myslalem, dopoki nie kupilem tegorocznej hi-endowej Bravii
    - zerkam do kartonu a tam kabel ze zwykla, plaska dwubolcową wtyczką...

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 17. Data: 2010-09-10 22:57:39
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    > O jeszcze to nie leży w Koszu? Temat przemaglowany setki razy. Tu i na
    > Elektrodzie.

    Usenet nie elektroda.pl, w funkcjonalnosć Kosza wyposażony nie jest
    (wyjąwszy grupy moderowane...).
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 18. Data: 2010-09-11 05:44:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jd.,

    Saturday, September 11, 2010, 12:57:39 AM, you wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^
    >>> http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1764995.html
    ^^^^^^^^^
    > Usenet nie elektroda.pl, w funkcjonalnosć Kosza wyposażony nie jest
    > (wyjąwszy grupy moderowane...).

    Umiesz czytać?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2010-09-11 06:10:05
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Desoft" <D...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Gdzie idzie żółto-zielony przewód w TV jeżeli obudowę ma plastikową?

    Moja plazma Panasonica ma z tyłu obudowę metalową. Przewód jest taki sam jak
    komputerowy, a więc jest uziemienie. Gniazdko mam z bolcem (tylko
    zerowanie), bo instalację mam bez uziemienia.

    Na obudowie komputera czasami występuję napięcie względem uziemienia,
    dlatego należy podłaczyć komputer do gniazdka z bolcem uziemiającym (może
    być zerowanie). Czasami wystarczy obrocić wtyczkę o 180* jak nie mamy
    gniazdka bolcem. :-)

    Z kablówka też miałem problem jak podłączoną miałem kablówkę do tunera FM w
    wieży, a wieżę do kompuera. Strasznie buczało. Wieża nie ma wtyczki z
    uziemieniem. Zrobiłem separator na 2 szeregowych kondensatorach na 500V 1nF
    i wszystko śmigało bardzo dobrze. :-)

  • 20. Data: 2010-09-11 08:52:20
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    PcmOL wrote:
    .
    > Natomiast z dość dużym zaufaniem podchodzę do zerowego potencjału na
    > masie kablówki.

    No nie wiem... ze trzydzieści telewizorów podłączonych bez uziemienia i
    jedno zerowanie do obwodu oświetlenia w piwnicy.

    Mirek.