  • 1. Data: 2010-09-10 15:37:57
    Temat: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.
    Od: Jan Górski <g...@o...pl>

    Ten temat założyłem też na elekrodzie tu :
    -------
    Uwaliłem stary telewizor podłączając "na chama" wyjście s-video kompa
    do wejścia composite w TV, do którego wpięta była antena telewizji
    kablowej. Telewizor naprawiono, teraz kupiłem plazmę i nie chcę
    powtórzyć błędu.

    Różnica potencjałów pomiędzy masą instalacji tv kablowej a obudową
    komputera wynosi około 100V, jest to wyraźnie prąd zmienny.
    Oscyloskopu nie mam, także przebiegu nie wrzucę, żeby być na 100%
    pewnym.

    Kontaktowałem się z konserwatorem telewizji kablowej, Pan stwierdził,
    że problem nie leży po ich stronie, że antena jest uziemiona, a winny
    jest komputer. Sądziłem, że problemem jest podłączenie masy do obudowy
    komputera, wpiąłem więc bez masy zewnętrznej, problem nadal ten sam.

    Z tego co do tej pory czytałem na elektrodzie, dowiedziałem się, że
    problem leży w uziemieniach, że rozwiązaniem są separatory
    galwaniczne. Ale nigdzie nie znalazłem krótkiego wyjaśnienia problemu
    od A do Z.

    1. Dlaczego tak się dzieje ?
    2. Kto ponosi za to odpowiedzialność (tzn, czy telewizja kablowa
    powinna separator kupić na własny koszt) ?

    EDIT : Dodam, że TV od poczatku chodzi na gnieździe BEZ UZIEMIENIA.
    Zastanawiam się, czy gdybym uziemił TV, to czy istniałaby różnica
    potencjałów pomiędzy obudową TV a wtyczką kablówki. Jeśli tak, to może
    dobrze, że TV nieuziemiony, bo mógłby już paść.

  • 2. Data: 2010-09-10 16:07:42
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jan Górski wrote:

    > Różnica potencjałów pomiędzy masą instalacji tv kablowej a obudową
    > komputera wynosi około 100V, jest to wyraźnie prąd zmienny.

    A komputer masz uziemiony?
    Musisz podłączyć komputer i telewizor do gniazdka z uziemieniem
    (najlepiej do tego samego) wtedy nic nie ma prawa się stać.
    Z kablówkami to bywa różnie - jak się obawiasz, to można zastosować np
    taki separator:
    http://www.satnet.com.pl/-produkty/pid,210/Separator
    -galwaniczny-FM2
    ale aniazdko antenowe jest bardziej wytrzymałe na takie sytuacje niż np.
    s-video.

    Mirek.

  • 3. Data: 2010-09-10 16:14:04
    Od: Jan Górski <g...@o...pl>

> [...]
    /Separator-galwaniczny-FM2
    > ale aniazdko antenowe jest bardziej wytrzymałe na takie sytuacje niż np.

    Komputer miałem uziemiony, problem występował. Wykombinowałem, że
    odłączę komputer od uziemienia, i połączenie kablem TV-komp., powinno
    mi zrównać poziomy mas TV(+antena) i kompa. Tak się nie stało. Problem
    ten sam.
    TV nie był uziemiony, ale o tym już pisałem w ostatnim 'paragrafie'
    mojej pierwszej wypowiedzi.

  • 4. Data: 2010-09-10 17:26:59
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > A komputer masz uziemiony?
    > Musisz podłączyć komputer i telewizor do gniazdka z uziemieniem (najlepiej
    > do tego samego) wtedy nic nie ma prawa się stać.

    Ale widziałeś kiedyś telewizor z bolcem uziemiającym?

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2010-09-10 17:30:42
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    >Komputer miałem uziemiony, problem występował.

    Wątpię. Potencjał obudowy pływający na filtrach.
    Wątpię ponieważ kabłówki zwracają uwagę na uziemienie własnych instalacji.
    W przeciwnym wypadku sąsiad mógłby ci zapodać napięcie obce i kablowcy mogli
    by nieźle beknąć.

    Tzn. jaki problem? Uwalający się OTV?

  • 6. Data: 2010-09-10 17:35:18
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

[...]

    Krótko mówiąc kablówka "kopie"?
    Dotykasz wtyku gniazda kablówki i kaloryfera, bolca w gniazdu sieciowym i
    kopie?
    Oczywiście zamiast "kopania" wygodniej użyć woltomierza.

    Reklamuj na tą przypadłość.

[...]

    Odłączenie komputera od bolca _może_ ocalić TV, Ciebie potraktuje większym
    lub mniejszym wstrząsem.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2010-09-10 17:41:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Ale widziałeś kiedyś telewizor z bolcem uziemiającym?

    Robią jakieś inne? Nie mam w domu telewizora, ale ostatnio kupowałem
    kilka. Wszystkie były podłączane do prundu takim kablem, jak koputery.
    Z uziemieniem.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2010-09-10 17:44:45
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > Wątpię ponieważ kabłówki zwracają uwagę na uziemienie własnych instalacji.
    > W przeciwnym wypadku sąsiad mógłby ci zapodać napięcie obce i kablowcy

    Zastanawiam się czy to TV sam siebie nie uszkodził...
    Jeżeli instalacja antenowa jest uziemiona, to na masie TV (wejście antenowe)
    występuje napięcie wynikające z istnienia kondensatora(kondensatorów)
    pomiędzy masą a przewodami zasilającymi w TV.
    Tylko że wtedy inny sprzęt powinien być bezpieczny...

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2010-09-10 17:49:53
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Desoft wrote:

    > Ale widziałeś kiedyś telewizor z bolcem uziemiającym?

    Pojadę kiedyś do miasta to zobaczę.

    Mirek.

  • 10. Data: 2010-09-10 17:53:06
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Robią jakieś inne?

    O ile coś wiem o przepisach, to w pokojach nie ma obowiązku inastalowania
    gniazdek z bolcem. I tak mam "fabrycznie" w mieszkaniu. Więc jak mam sobie
    podłączyć TV?

    Gdzie idzie żółto-zielony przewód w TV jeżeli obudowę ma plastikową?

    W swojej praktyce serwisowej RTV nie kojarzę żadnego TV CRT z bolcem.
    Nie wiem jak współczesne, bo monitory (nie wszystkie) mają bolec. Tylko, że
    to może wynikać z unifikacji kabli komputerowych i pracy z komputerem.

    --
    Desoft