    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Kable rozruchowe
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <50e754a0$1@news.home.net.pl> <kc7o1h$13l5$1@news2.ipartners.pl>
    <50e7e5b5$1@news.home.net.pl> <kcebqh$1abr$1@news2.ipartners.pl>
    <50eb4f5e$1@news.home.net.pl>
    Date: Tue, 8 Jan 2013 00:20:00 +0100

    Dnia Mon, 07 Jan 2013 23:42:38 +0100, R2r napisał(a):

    > A jednak będzie miał?

    > Może, ale nie o tym pisałem, lecz o tym, że przy kiepskiej jakości
    > styków najlepsze i najdroższe kable będą niewiele warte (w sensie
    > jakości działania). Oczywiście jak kable będą do niczego to i najlepsze
    > możliwe styki nie pomogą - obowiązuje zasada najsłabszego ogniwa w łańcuchu.

    Nie jest to prawda - opór całości obwodu to suma oporów szeregowo
    połączonych komponentów, żadna zasada "najsłabszego ogniwa".

    Słabe złącze raczej nie spowoduje istotnego wzrostu oporu elektrycznego, bo
    złącze jest krótkie (a opór elektryczny rośnie liniowo z długością
    przewodnika).
    Natomiast przewód jest długi i jego opór istotnie wpływa na opór całości.

    Zbyt słaby styk elektryczny dlatego się upala - podobna zasada jaka działa
    w bezpieczniku elektyrcznym. _Krótki_ i cienki (z elektrycznego punktu
    widzenia zbyt cienki) drucik nie wprowadza w obwód istotnego oporu,
    natomiast po przoekroczeniu pewnego prądu drut się przepali. Gdybyś cały
    obwód zrobił z drutu bezpiecznikowego, to duży prąd by nie popłynął, bo ten
    drucik wprowadziłby po postu opór elektryczny.

    Zauważ zresztą jak zbudowane są przewody masowe w samochodach - sam przewód
    ma na oko tak ze 25mm^2, a kabeloczka na końcu z blachy 1mm, mają góra
    8-10mm szerokości, czyli przekrój złącza ze 3x mniejszy niż samego
    przewodu. I to jest ok - nie ma tu żadnej sprzeczności w tym że bierzesz
    np. 50cm przewodu 25mm^2, a na jego końcach po 5mm przekroju 10mm^2.

    Dlatego np. jak w komplecie przewodów jeden będzie cienkim marketowym
    kabelkiem, a drugi porządnym, grubym przewodem, to taki mieszany komplet
    już będzie prawie 2x lepszy niż taki gdzie oba przewody są cienkie.