  • 1. Data: 2012-10-19 19:28:08
    Temat: Jazda automatem
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Po raz pierwszy od dawna jezdzilem dzis autem automatem i nie powiem, zebym
    mial z tym jakis problem - siadasz i jedziesz, ale pewne sprawy z zakresu
    *sprawnego* zmuszania samochodu do takiego a nie innego wyboru przelozenia
    nadal nie sa dla mnie calkiem jasne.

    1) z tego co pamietam, to przy jezdzie ze stala predkoscia zdjecie nogi z
    gazu i ponowne przycisniecie powinno spowodowac zmiane biegu na wyzszy -
    niestety nie powoduje (ale przez te lata moglo mi sie cos pochrzanic)

    2) dzialanie kickdownu jest oczywiste, ale jak np. zmusic auto, ktore
    jedzie powoli, zeby bez zwalniania i bez gwaltownych skokow do przodu
    zredukowalo przelozenie, np. kiedy wjezdzamy pod ostra gorke? Kickdown
    raczej odpada, raczej...

    Pacjent to misiek vito CDI.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 2. Data: 2012-10-19 20:13:20
    Temat: Re: Jazda automatem
    Od: mister <b...@e...com>

    W dniu 2012-10-19 19:28, Maciek pisze:
> [...]
    > jedzie powoli, zeby bez zwalniania i bez gwaltownych skokow do przodu
    > zredukowalo przelozenie, np. kiedy wjezdzamy pod ostra gorke? Kickdown

    w Viano 3.0 CDI machniecie dzwignia w lewo zbijalo bieg w dol, wiec w
    Vito pewnie bedzie podobnie

  • 3. Data: 2012-10-19 20:16:51
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 19 Oct 2012 20:13:20 +0200, mister napisał(a):

    > w Viano 3.0 CDI machniecie dzwignia w lewo zbijalo bieg w dol, wiec w
    > Vito pewnie bedzie podobnie

    I tak jest. Ale chce wiedziec, czy to samo da sie osiagnac samym
    operowaniem gazem.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 4. Data: 2012-10-19 20:51:20
    Od: scobowski <s...@i...pl>

    W dniu 2012-10-19 20:16, Maciek pisze:

    > I tak jest. Ale chce wiedziec, czy to samo da sie osiagnac samym
    > operowaniem gazem.

    Ostatniego automata miałem 2 lata temu i był dziesięcioletni, ale a4-ka,
    (a i nieco nowsze ojcowe mercedesy,) w zależności od obrotów miały +- 3
    stopnie reakcji na gaz. Przy jeździe na wysokim biegu (v-VI) delikatne
    wciśnięcie redukowało o jeden, głębsze o 2-3 przełożenia, kick -
    potrafił z 5-ki (czy 6-ki w mercu) zrzucić na dwójkę. Wszystko co musisz
    - to nieco energiczniej ten gaz nacisnąć i zrezygnować z dupowatego
    suwaczke "economy" (jeśli merce wciąż go mają?)

  • 5. Data: 2012-10-22 00:08:52
    Od: Dman666 <d...@g...com>

    On Friday, October 19, 2012 7:27:25 PM UTC+2, Maciek wrote:

    > 1) z tego co pamietam, to przy jezdzie ze stala predkoscia zdjecie nogi z
    >
    > gazu i ponowne przycisniecie powinno spowodowac zmiane biegu na wyzszy -
    >
    > niestety nie powoduje (ale przez te lata moglo mi sie cos pochrzanic)

    Przy energicznym przyspieszaniu tak. Przy jezdzie ze stala predkoscia nie.

    Jesli na ten przyklad ciagniesz ostro w gore np do 100 to pojdzie na 2 biegu do setki
    na wysokich obrotach, odpuszczasz przy setce i skrzynia rejestruje fakt zaniemania
    dynamiki po czym wrzuca mozliwy najwyzszy bieg.
    --
    Dman-666
    AUY ASB,668.942 ASB

  • 6. Data: 2012-10-22 02:26:40
    Od: Filip <b...@m...pl>

> [...]

    > gazu i ponowne przycisniecie powinno spowodowac zmiane biegu na wyzszy -
    > niestety nie powoduje (ale przez te lata moglo mi sie cos pochrzanic)

    Na niższy jak już. Ale to nie reguła, zależy jaką prędkością jedziesz i
    jak szybko wcześniej przyspieszałeś..

    Automat sam powinien zredukować bieg.

  • 7. Data: 2012-10-22 08:24:01
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Maciek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > 1) z tego co pamietam, to przy jezdzie ze stala predkoscia zdjecie nogi z
    > gazu i ponowne przycisniecie powinno spowodowac zmiane biegu na wyzszy -
    > niestety nie powoduje (ale przez te lata moglo mi sie cos pochrzanic)

    Jakby tak było to skrzynia by zmieniała biegi w kółko.
    Redukcja biegu występuje przy mocniejszym wciśnięciu gazu.

> [...]
    > jedzie powoli, zeby bez zwalniania i bez gwaltownych skokow do przodu
    > zredukowalo przelozenie, np. kiedy wjezdzamy pod ostra gorke? Kickdown

    Wciskasz gaz aby jechać tak szybko jak chesz, ja będzie góra to mocniej, jak
    skrzynia uzna, że trzeba zredukować to zredukuje.

    Jak czcesz aby wcześniej wszedł na bieg wyższy to chwilowo odpuszczasz gaz.
    Jak czaisz się i chesz wyprzedzić a bieg jest wysoki to czasem warto włączyć
    ręcznie wajchą niższy bieg. To oszczędzi czasu na redukcję i rozkręcanie
    silnika.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 8. Data: 2012-10-22 09:17:15
    Od: Robson <r...@...pl>

    On 2012-10-19 19:28, Maciek wrote:

> [...]
    > gazu i ponowne przycisniecie powinno spowodowac zmiane biegu na wyzszy -
    > niestety nie powoduje (ale przez te lata moglo mi sie cos pochrzanic)

    co to wg ciebie wyższy bieg?

    Jeździłem i dalej jeżdżę automatami (hyundai, passat, peugeot, obecnie
    golf i voyager) i w żadnym nie ma takiego efektu, jak mówisz. Jeśli
    odpuscisz gaz to samochód jedzie dalej ze stała prędkoscia (w
    przyblizeniu, bo zwalnia ale bardzo powowli) bo działa sprzęgło
    jednokierunkowe w skrzyni. Coś jak wolnobieg w rowerze.

> [...]
    > jedzie powoli, zeby bez zwalniania i bez gwaltownych skokow do przodu
    > zredukowalo przelozenie, np. kiedy wjezdzamy pod ostra gorke? Kickdown

    Normalnie, na dwa sposoby. Albo jeśli będziesz jechał coraz wolniej to
    skrzynia sama zacznie redukować biegi, albo zmieniając na niższe
    przełozenia (w golfie to 4-3-2 lub ręcznie +-, w voyagerze 3-2-L)

    > Pacjent to misiek vito CDI.

    Nie mam pojecia, jaki tam jest wybierak.

  • 9. Data: 2012-10-22 09:33:13
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości > odpuscisz gaz to
    samochód jedzie dalej ze stała prędkoscia (w
    > przyblizeniu, bo zwalnia ale bardzo powowli) bo działa sprzęgło
    > jednokierunkowe w skrzyni. Coś jak wolnobieg w rowerze.

    I obroty silnika wtedy spadają do jałowych? bo tak by działało sprzęgło
    jednokierunkowe we wspomnianym typie wolnobiegu.
    Takie coś to ja pamiętam tylko z Trabanta.

    --
    pozdrawiam,
    Łukasz

  • 10. Data: 2012-10-22 11:05:13
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-10-22 09:33, Ukaniu pisze:

> [...]
    > jednokierunkowe we wspomnianym typie wolnobiegu.
    > Takie coś to ja pamiętam tylko z Trabanta.

    Przy klasycznych automatach ze sprzęgłem hydrokinetycznym silnik jest
    dopędzany przez to sprzęgło, więc obroty spadają, ale jeśli z
    konfiguracji aktualnego przełożenia i prędkości wypada duża różnica, to
    silnik zatrzymuje się na wyższych obrotach niż obroty jałowe.

    Przy CVT może nastąpić rozłączenie silnika przez sprzęgło
    elektromagnetyczne.

    Przy DSG też może się silnik rozłączać.

    --
    Pozdrawiam.