    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Janko Muzykant -- Tyś robotowiec...
    Date: Tue, 12 Jan 2010 08:04:16 +0100

    "KILu" hih4ap$a59$...@i...gazeta.pl

    > Nie piszesz na priv,

    Akurat tu nie masz racji. ;)

    > wiec pozwole sobie odpowiedziec. Napiecie jest stabilizowane,

    To jest oczywiste -- i o to nie pytam. :)

    > prad generalnie rowniez.

    Co to znaczy 'generalnie'? Jest czy nie jest?
    Jeśli jest, to do jakiej wartości?
    (jaka jest uznawana za wartość pożądaną?)

    > Z teco go wiem standardowo na wyjsciu do dyspozycji masz 100mA, po inicjalizacji do
    500mA.

    Co to znaczy 'po inicjalizacji'? Sygnałowe druty USB mówią portowi,
    że ma się inicjalizować czy po prostu USB zauważa, że ktoś podbiera
    prąd i pozwala wówczas na 500 mA?

    > Z reguly komputer "wie", ile pobiera dane urzadzenie

    OK -- może mierzyć. Ale czym innym jest wiedza a czym innym stabilizowanie.
    A może urządzenie mówi, ile chce prądu i USB tak stabilizuje?

    > (np. przy pendrive mozesz miec informacje o 200mA - reszta pozostaje dostepna dla
    innych urzadzen, ktore mozesz podlaczyc do
    > danego koncentratora).

    > Sa jednak karty kontrolerow USB na PCI (byc moze rowniez PCI-E), ktorych producenci
    nic sobie nie robia ze specyfikacji i na
    > wyjsciu masz stale 5V, a prad tak duzy, ile fabryka dala. Mialem raz przygode z
    takim wynalazkiem - nie trzymajacy specyfikacji
    > kontroler w polaczeniu z nie trzymajacym specyfikacji kablem i nie trzymajacym
    specyfikacji zasilaczem okazaly sie moze nie
    > wybuchowa, lecz palna i mocno dymiaca mieszanka.

    > Prawo ohma sie klania. :) Prad zalezy od obciazenia, przy czym przy probie pobrania
    ponad 500mA komputer bedzie krzyczal o probie
    > przekroczenia limitu.

    Jeśli prawo Ohma, to prąd zależy jednoznacznie od napięcia (to ma być
    równe 5 V z uwzględnieniem tolerancji) i obciążenie, czyli oporu,
    czymkolwiek by on miał być. Nie ma tu więc mowy o stabilizowaniu prądu.

    > LED-y sterujesz pradem, musisz je wiec podlaczyc co najmniej przez odpowiedni
    rezystor.

    OK -- mamy rezystor w lampce. Ale czy lampka zawsze bierze 100 mA albo 200 mA, albo
    500 mA?
    Czy bierze tyle, ile chce brać, o ile bierze mniej niż 500 mA?

    -=-

    Pytanie nie znalazło odpowiedzi -- jest stabilizacja [natężenia] prądu czy jej nie
    ma?

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'