  • 21. Data: 2010-02-19 23:42:15
    Temat: Re: Jakie szybkie 500GB do RAID`a 4 szt.
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Radosław Sokół <R...@g...one.pl> wrote:

    > Bez przesady. Jak masz dużo RAMu, to dyski pracują tylko okazjonalnie --
    > chyba, że używasz jakichś badziewnych apli- kacji zajmujących setki
    > megabajtów pamięci.

    Albo np. wczytujesz do programy projekty po kilkaset MB. Ale Sokół jak zwykle
    wie najlepiej.

    > Większą różnicę poczujesz inwestując w jeden dysk SSD dobrej klasy.

    Przy zapisie projektu zajmującego kilkaset MB? Tak. Odczujesz tylko
    niekoniecznie pozytywną.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 22. Data: 2010-02-19 23:47:25
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** BUNIEK <N...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    (...)

    > Ja wiem czy taka nie duza jak, bedzie 80 pln/dysk to mamy 320 pln na 4 szt.

    80zł per dysk różnicy to jest raptem 1/4 przy 320zł całkowitego kosztu dysku, a
    różnica między 500GB/1TB jest dwukrotna. Po prostu popatrz na względne różnice
    - nie bezwzględne. Oczywiście jeżeli masz sztywny budżet to nic nie poradzisz,
    ale po prostu dysków 500GB się nie opłaca kupować (w rozumieniu cena per
    pojemność).

    > Raptor OK ale nie przy tej cenie, powiedzmy ze chodzi mi o dyski standardowe
    > ale najszybsze modele producent mi obojetny tak naprawde jak ma pasc to
    > padnie wszystko :).

    W danej klasie wszystko będzie zbliżone do danej klasy. Czyli szukasz zwykłego
    dysku, a nie szybkiego.

    > Co do pojemosci nie wiem czy CHIPSETOWY kontroler poradzi sobie z macierza
    > powyzej 2 TB, nie daja temu rady nawet ADAPTEKI SCSI320 jak i HP P400 jak nie
    > ma jednego z ostatnich Firmwar`ow.

    Ktoś Ci zabrania instalować firmware? Poradzą sobie to nie są jakieś zawrotne
    ilości.

    > Oraz Macierz FC HP EVA 4000

    Co macierz?

    > wiec moge sie spowdziewac po chipsecie w plycie za 450 pln podobncyh
    > problemow

    Jak w macierzy HP? Nie sądzę.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 23. Data: 2010-02-19 23:58:24
    Od: "Santana" <s...@i...pl>

    Użytkownik "Konrad Kosmowski" <k...@k...net> napisał w wiadomości

    > Bo? Co tzn. "do domu"?

    Tzn. do amatorskiego użytku. Lepisz czy dalej nie bardzo? :) Mówił Ci już
    ktoś że forma "Bo?" troche chamska jest?

    > Backup to zupełnie niezwiązana z RAID sprawa, więc nie wiem o czym Ty
    > piszesz?

    Mirroring jest formą backup'u czyli kopii zapasowej. Stwierdziłe że kopia
    zapasowa na dysku zewnętrznym jest po prostu lepsza i bezpievczniejsza.
    Poniał?

    > No i właśnie o te sekundy (np. 10 sekund co chwila) chodzi.

    Życze cierpliwości bo odwalisz na zawał przed czterdziestką :)

    Narazie pozdrawiam :)

  • 24. Data: 2010-02-20 01:19:13
    Od: "BUNIEK" <N...@p...onet.pl>

    > Mirroring jest formą backup'u czyli kopii zapasowej. Stwierdziłe że kopia
    > zapasowa na dysku zewnętrznym jest po prostu lepsza i bezpievczniejsza.

    Raidy zostaly wynalezione raczej po to aby awaria pamieci masowej nie
    powodowala przerw w swiadczeniu uslug przez serwer lub aby przyspieszyc
    dzialanie. Z racji obnizenia kosztow wprowadzenia RAID`a trafil on pod
    strzechy i tu jest wykorzystywany jako BACKUP.
    Natomiast aby serwer swiadczyl uslugi musi miec pelne dane w stanie
    nienaruszonym co powoduje ze musi miec ich kopie RAID1 lub 10 lub musi umiec
    te dane wyliczyc RAID3 i 5,6 sa dodatkowo wariacje . 50 60 :)
    Zgodze sie z tym ze do domu jako backup RAID 1(mirror) styka, mi akurat
    zalezy na wydajnosci.

    A co do backupu ostatnio uzywam i testuje Genie Timeline BACKUP (byl full
    dodany do komputerswiata) fajny bo robi w locie, monitoruje co sie zmienilo
    i dogrywa przy czym trzyma poprzednie kopie plikow wiec mamy dostep do kilku
    wersji pliku w czasie. ma wyszukiwarke zawartosci backupu i kilka innych
    drobiazgow. Funkcjonalnosc zwiazana z robieniem backupu w Locie w warunkach
    domowych jest plusem, poprzednio uzywalem NTBackup i odpalal sie w interwale
    czasowym, a moze zdazyc sie tak ze tydzien pracujemy nad czyms ale w oknie
    backupu komp wylaczony i jak padnie dysk to pozamiatane :).

    Buniek

  • 25. Data: 2010-02-20 20:36:16
    Od: "MC" <m...@o...pl>

    Użytkownik "BUNIEK" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Nadszedl czas na przesiadke na Windows 7 i musze wymienic podsystem
    > dyskowy w kompie bo mam kulawy chce kupic 4 x 500 GB i spiac to w RAID5
    > lub 0 jeszcze sie zastanawiam, moze 10 ale spora strata miejsca, jakie
    > szybkie dyski byscie polecili.

    Poleciłbym jeden dysk 2TB. Po co ci ten RAID?

  • 26. Data: 2010-02-20 21:31:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Feb 2010, Konrad Kosmowski wrote:

    > Co macierz?

    Osobna szafka.
    Własny kontroler FC/FC (i dyski i "wyjście" do dysków).

    http://tnij.com/HP_EVA4000
    ...czyli:
    http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Hom
    e.jsp?lang=pl&cc=pl&prodTypeId=12169&prodSeriesId=47
    0490&lang=pl&cc=pl

    Konstrukcja podsystemu o poziom bardziej złożona niż to co się
    widuje w PCtach - dyski zestawione w grupy, grupy podzielone na
    dyski wirtualne (albo jak kto woli: "w grupach stworzone dyski
    wirtualne"), mogą być "wymieszane" różne rodzaje (raid 1 i 5,
    "0" jest z definicji - ze względu na supportowaną konstrukcję
    grupy minimum 8 dysków, 1 to też "0+1" z definicji)
    Raczej nie najnowsza konstrukcja (zdaje się "ostatnio" to były
    w tej kategorii modele 4400)

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2010-02-20 22:10:17
    Od: "BUNIEK" <N...@p...onet.pl>

    > Poleciłbym jeden dysk 2TB. Po co ci ten RAID?

    Wydajnosc oraz wydajnosc jeden dysk to szybko sie konczy a wzasadzie jego
    mozliwosci.

    Buniek

  • 28. Data: 2010-02-20 22:37:37
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 2010-02-19 23:46, BUNIEK pisze:
    > Mysle o R5 wiec utrata nastapic nie powinna, R10 ma spora strate w

    Aha, czyli jeszcze jeden tysiąc na kontroler macierzowy SATA,
    który sprzętowo zrealizuje RAID 5? Bo RAID 5 na pseudo-RAIDach
    wbudowanych w mostki SATA płyt głównych może i będzie bezpiecz-
    ny, ale szybki, obawiam się, nie...

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 29. Data: 2010-02-20 23:11:40
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Wydajnosc oraz wydajnosc jeden dysk to szybko sie konczy a wzasadzie jego
    > mozliwosci.

    To tylko teoria. Raid na mostku południowym płyty głównej wiele nie
    przyspiesza.

  • 30. Data: 2010-02-21 12:04:25
    Od: "BUNIEK" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > który sprzętowo zrealizuje RAID 5? Bo RAID 5 na pseudo-RAIDach wbudowanych
    > w mostki SATA płyt głównych może i będzie bezpiecz-

    Przy odczycie nie powinno byc duzych roznic, podczas zapisu owszem ale 50
    MB/s styka glownie czytam.
    Sprawdzalem odbudowa Raida 5 na dyskach SATA 500GB trwa 12 Godzin :) jak
    komp nic nie robi :) wiec sporo, ale na SCSI 320 jest podobnie

    Buniek