  • 11. Data: 2010-02-19 22:23:03
    Temat: Re: Jakie szybkie 500GB do RAID`a 4 szt.
    Od: "BUNIEK" <N...@p...onet.pl>

    > Bez przesady. Jak masz dużo RAMu, to dyski pracują tylko
    > okazjonalnie -- chyba, że używasz jakichś badziewnych apli-
    > kacji zajmujących setki megabajtów pamięci.

    Zgadzam sie w typowych zastosowaniach tak i wzasadzie do takich uzywam
    komputera :) jedynymi aplikacjami ktore miela dyskami i widac roznice w
    szybkosci RAID i bez Raid sa dzisiejsze GRY w ktore zadaza mi sie pograc :)
    i wczystywanie leveli etc.

    > Większą różnicę poczujesz inwestując w jeden dysk SSD dobrej
    > klasy. Ewentualnie do tego jeden dysk magnetyczny jako po-
    > jemny magazyn danych.

    Mam w pracy dysk SSD w desktopie od jakiekos czasu i jest fajnie to fakt ale
    na kolana nie rzuca przy czym to i takie SSD jest Patriot WARP 128GB wiec
    dosc wiekowy jak na SSD. Dodatkowo128 GB to dla mnie stanowczo za malo a
    powyzej tej pojemnosci ceny zaczynaja znacznie przeganiac moje mozliwosci.

    Buniek

  • 12. Data: 2010-02-19 22:29:12
    Od: "BUNIEK" <N...@p...onet.pl>

    > Ale to mają być szybkie dyski dedykowane do bycia szybkimi (np.
    > VelociRaptor)
    > czy pytasz o zwykłe dyski, które przy okazji mają OK wydajność?
    >
    > Generalnie WD EARS jest całkiem udany.
    >
    > BTW czemu akurat 500GB skoro do 1TB to jest niewielka różnica w cenie?

    Ja wiem czy taka nie duza jak, bedzie 80 pln/dysk to mamy 320 pln na 4 szt.

    Raptor OK ale nie przy tej cenie, powiedzmy ze chodzi mi o dyski standardowe
    ale najszybsze modele producent mi obojetny tak naprawde jak ma pasc to
    padnie wszystko :).

    Co do pojemosci nie wiem czy CHIPSETOWY kontroler poradzi sobie z macierza
    powyzej 2 TB, nie daja temu rady nawet ADAPTEKI SCSI320 jak i HP P400 jak
    nie ma jednego z ostatnich Firmwar`ow. Oraz Macierz FC HP EVA 4000 wiec moge
    sie spowdziewac po chipsecie w plycie za 450 pln podobncyh problemow

    Buniek

  • 13. Data: 2010-02-19 22:30:15
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 2010-02-19 23:23, BUNIEK pisze:
> [...]
    > szybkosci RAID i bez Raid sa dzisiejsze GRY w ktore zadaza mi sie pograc :)

    Świetnie. Oszczędzisz parę sekund na wczytywaniu kolejnego
    poziomu. Bardzo dobre uzasadnienie wielusetzłotowego wydatku
    i zwiększonego ryzyka utraty danych ;)

    > Mam w pracy dysk SSD w desktopie od jakiekos czasu i jest fajnie to fakt ale
    > na kolana nie rzuca przy czym to i takie SSD jest Patriot WARP 128GB wiec

    Zainteresuj się napędami Intela.

    > dosc wiekowy jak na SSD. Dodatkowo128 GB to dla mnie stanowczo za malo a
    > powyzej tej pojemnosci ceny zaczynaja znacznie przeganiac moje mozliwosci.

    128 GB to absolutnie wystarczająco, by przechowywać system,
    aplikacje, biblioteki i najważniejsze pliki. A na gry i
    pliki multimedialne można mieć osobny dysk; w skrajnym
    przypadku nawet zewnętrzny dysk eSATA, żeby nie hałasował,
    gdy nie jest potrzebny.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 14. Data: 2010-02-19 22:36:15
    Od: "BUNIEK" <N...@p...onet.pl>

    > Zwłaszcza na papierze :)

    Akurat mam doswiadczenie z RAID`ami wszelakimi i powiem ze jest szybciej
    czesto nie transfery sa problemami ale czas dostepu lub
    IOPS`ow jest za malo ale jak mowie to do domu ma byc wiec i tak mercedes,
    ale jakby go do serwerowni wsadzic to juz tylko polonez :) Bo tam trzeba
    macierzy FC jak juz bezkompromisowej wydajnosci potrzeba.

    Buniek

  • 15. Data: 2010-02-19 22:36:25
    Od: Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy>

    Proces BUNIEK <N...@p...onet.pl> zwrócił błąd:

> [...]
    > szybkosci RAID i bez Raid sa dzisiejsze GRY w ktore zadaza mi sie pograc :)

    A to prawda, są gierki które doczytują bez przerwy, i widać na nich
    wpływ dysku wolniejszego albo z większą latencją. I ze względu na ilości
    danych nie można jeszcze sensownie decydować się na SSD i długo tak
    będzie.

    --
    Saiko Kila
    Unregistered Windows User #7.29581131e8

  • 16. Data: 2010-02-19 22:37:43
    Od: Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy>

    Proces Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy> zwrócił błąd:

> [...]
    > wpływ dysku wolniejszego albo z większą latencją. I ze względu na ilości
    > danych nie można jeszcze sensownie decydować się na SSD i długo tak

    BTW ja używam RAIDa na Barkach 7200.12 (pięćsetkach) od momentu kiedy
    weszły na rynek i jest dobrze.

  • 17. Data: 2010-02-19 22:46:18
    Od: "BUNIEK" <N...@p...onet.pl>

    > Świetnie. Oszczędzisz parę sekund na wczytywaniu kolejnego
    > poziomu. Bardzo dobre uzasadnienie wielusetzłotowego wydatku
    > i zwiększonego ryzyka utraty danych ;)

    Mysle o R5 wiec utrata nastapic nie powinna, R10 ma spora strate w
    pojemnosci ale jest fajnie szybki jak kupie dyski to potestuje :)
    dodatkowo Backupy robia mi sie w locie wiec danych cennych dla mnie nie
    strace najwyzej czas na przeinstalowanie wszystkiego ale to rozwiaze mi R5
    lub R10.

    > Zainteresuj się napędami Intela.

    Wiem, interesowalem sie, parametry wygladaja ciekawie, szukalem czegos co
    bedzie dzialalo z serwerami HP ale koniec koncow kupilismy ich orginalne SSD
    notabene Samsungi :) a drogie w pierun 64 GB chyba cos kiela 5 tys :).

> [...]
    > pliki multimedialne można mieć osobny dysk; w skrajnym
    > przypadku nawet zewnętrzny dysk eSATA, żeby nie hałasował,

    Wystalczylo by mi 64 GB (mialo byc 2 x 32GB SSD w R0) obecnie partycja
    systemowa ma 40 GB i jeszcze jest 16,5 wolnego :) ale przy XP, przy czym
    zakaladam ze jakby system byl o 10GB ciezszy(Win 7) to 64 GB zawsze o 24
    wiecej od 40GB :) wiec tak czy inaczej jest niezle.

    Buniek

  • 18. Data: 2010-02-19 23:05:49
    Od: "Santana" <s...@i...pl>

    Użytkownik "BUNIEK" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ale jakby go do serwerowni wsadzic to juz tylko polonez :) Bo tam trzeba
    > macierzy FC jak juz bezkompromisowej wydajnosci potrzeba.

    Tak się składa że też mam doświadczenie :) Jedyny sensowy RAID do domu to
    mirroring, choć i tak IMHO lepiej jeden dysk wsadzić do kompa a na drugim,
    zewnętrzym, robić regularne backup'y. Bawić się oczywiście można ale
    argument o szybszym wczytywaniu poziomów gier to raczej forma bicia rekordów
    o sekundy :)
    Pozdrawiam
    Jacek
    P.S. Skoro lubisz prędkość to zmierz sobie zapis dużej ilości małych plików
    na RAID 0 :) Możesz się mocno zdziwić :)

  • 19. Data: 2010-02-19 23:29:53
    Od: "BUNIEK" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > zewnętrzym, robić regularne backup'y. Bawić się oczywiście można ale
    > argument o szybszym wczytywaniu poziomów gier to raczej forma bicia
    Projekt mam spory chce wsadzic do piwnicy kompa :) podpiac go FO z secia w
    domu tam wystawic target ISCSI i robic backupy na innej maszynie w innym
    miejscu na dysk jakby lokalny oczywiscie siec 1 GB :) robislismy w firme
    testy i bylismy mocno zaskoczeni wydajnoscia jest szybko. Aktulanie Backupy
    robia sie w locie na inny dysk w kompie, ale jak poleci zasilacz w taki
    sposob ze wszystko popali to dupa blada wiec trzeba gdzies indziej :)
    (uprzedzam pytanie komp ma byc tez do virtualek i generalnie poligon linux
    Windowsy serverowe zabawyw clustry itp.

    > P.S. Skoro lubisz prędkość to zmierz sobie zapis dużej ilości małych
    > plików na RAID 0 :) Możesz się mocno zdziwić :)

    Czasami to nie sprzet ale FS jest ograniczniem NTFS jak ma duzo plikow np w
    jednym katalogu to lipa jest totalna z wydajnoscia, a male pliki to
    najwieksza bolaczka dyskow talerzowych mechanika wprowadza tu lagi a 2
    mechaniki jeszcze wiecej lagow :) ale to tez moze zalezec od kontrolera i
    interfejsu czy jest cache czy nie czy jest write-back czy write-through na
    to sklada sie wiele czynnikow ale optymalizowaniem tego niech zajma sie
    producenci serwerow bo tam trzeba optymalnie wszsytko doprac potestowac i
    sprzedac dla naszej wygody :) do domu wystarczy z nawiazka to co sobie
    wymyslilem, a i tak dyski musze wymienic bo mam 80 system 2 x 320 R0 dane +
    160 Backup opitole te dyski troche doloze i bedzie 4 x 500 GB, nie
    koniecznie w tej samej kolejnosci :)

    Buniek

  • 20. Data: 2010-02-19 23:40:51
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Santana <s...@i...pl> wrote:

    > Tak się składa że też mam doświadczenie :) Jedyny sensowy RAID do domu to
    > mirroring,

    Bo? Co tzn. "do domu"?

    > choć i tak IMHO lepiej jeden dysk wsadzić do kompa a na drugim, zewnętrzym,
    > robić regularne backup'y.

    Backup to zupełnie niezwiązana z RAID sprawa, więc nie wiem o czym Ty piszesz?

    > Bawić się oczywiście można ale argument o szybszym wczytywaniu poziomów gier
    > to raczej forma bicia rekordów o sekundy :)

    No i właśnie o te sekundy (np. 10 sekund co chwila) chodzi.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )