    Date: Mon, 13 Dec 2010 22:18:17 +0100
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jakie moga byc wady ogumienia innego na obu osiach

    W dniu 2010-12-13 12:23, Jan pisze:
    > Szanowni znawcy,
    >
    > Chodzi mi o to, że opony na przedniej osi zużywają się
    > szybciej. Wtedy możemy kupić opony na tę oś oddzielnie.

    Dlatego opony należy zamieniać przednie z tylnymi nim wystąpi istotna
    różnica w ich zużyciu.
    Jeżeli ktoś nie robi jakiś dużych przebiegów i nie zużywa opon bardzo
    szybko, to spokojnie wystarczy to robić przy okazji wymian zimowych i
    letnich opon.

    Jeżeli ktoś nie zmienia sezonowo, robi duże przebiegi albo szybko zużywa
    opony to i tak należy co jakiś czas koła wyważyć i przy tej okazji warto
    zamienić.

    > Jeśli trafi się okazja kupna opon lepszych niż te
    > na drugiej osi, będziemy mieć dwie różne pary. Jakie
    > mogą być wady takiego zróżnicowania? Jeśli nie ma, to
    > zaraz kupię parę na oś przednią, już sobie upatrzyłem.

    Gorsza przyczepność tyłu to większa tendencja do wpadania tyłu w poślizg.

    Ale przy niewielkich różnicach nie będzie tragedii. Problemy mogą być
    dopiero jak różnice przyczepności są duże, a kierowca o tym zapomni i
    się zbytnio rozpędzi.

    Warto też pamiętać że opona bardziej zużyta lepiej trzyma na suchym
    asfalcie, a opona nowa na mokrym i na śniegu. Więc też nie jest to
    oczywiste że nowe lepsze, bo jednak najszybciej się jeździ po suchym i
    to na suchym najtrudniej opanować uciekający tył.

    Ale generalnie to tak długo jak różnice nie są bardzo duże, to możesz
    kupić dwie opony.