  • Data: 2011-01-03 13:55:00
    Temat: Re: Jaki sprzęt na serwer plików?
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2011-01-03, o godz. 13:50:19
    Przesmiewca <p...@v...com.pl> napisał(a):

    > Nie jestem nie majac backupu, ale rozumiem, ze to bylo pytanie
    > retoryczne? Ale wiesz, zawsze mozna dopasowac przyklad do wlasnych
    > potrzeb. Rownie dobrze moglbym zaproponowac pozar budynku, gdzie
    > spalily sie serwery i backupy...

    Ja nie zaproponowałem pożaru ;-) Opisałem jedną z awarii która miała
    miejsce parę miesięcy temu jako przykład gdzie RAID - jakikolwiek - w
    żaden sposób nie pomoże. Stykam się z różnymi przypadkami co kilka
    miesięcy - najczęstszą przyczyną jest według mnie błąd użytkownika i
    przekonanie że RAID zabezpieczy dane. No i kradzieże - spotkałem się z
    sytuacje gdy z maszyn wyjęto pamięci, procesory i dyski a resztę
    pozostawiono.

    > To tak czy siak nic bez Ciebie by nie zrobili na miejscu.

    Ale moi współpracownicy którzy dotarli wcześniej działali. W sumie
    moja jazda byłaby nawet niepotrzebna gdyby nie to lubię sprawdzić po
    awarii jej dokładną przyczynę i zrobić analizę jak uniknąć podobnych
    przypadków na przyszłość.

    > Ja nie musze dojezdzac, mam i backupy i serwery na miejscu,
    > wiec 48 to juz bylaby strata czasu w moim przypadku Na linuksie czuje

    Nie wiem skąd Ci się to 48 godzin wzięło jak ja pisałem o 4-8 ;-)

    > sie pewniej bo wiem, ze z racji powszechnosci i popularnosci
    > rozwiazan nawet za 5 lat bede mogl szybko zareagowac.

    Ależ ja tego nie neguję - sam używam w wielu miejscach linux-ów (to
    podstawowe środowisko mojej pracy) i mdadm ale mam tez wszędzie plan
    backupów niezależnie czy jest tam RAID czy nie i niezależnie od tego
    jak on jest realizowany. Naprawdę spokojniej się śpi mając świadomość
    że gdy coś pójdzie nie tak można bez problemu przywrócić poprzedni stan
    maszyny.

    > Moglbym, ale nie mialem sprzetu. Teraz mam to inaczej rozegrane.

    Widzisz - Ty piszesz raczej z poziomu jednej czy dwóch maszyn które jak
    padną to nie ma na co wymienić. Ja awaryjnie w firmie mam np. serwery
    testowe których przy padzie któregoś produkcyjnego gdy serwis miałby
    obsuwę mogę użyć. Ostatecznie mogę użyć nawet awaryjnie jakiegoś
    desktopa - wydajne to to nie będzie ale dla małej firmy która ma jakiś
    serwer aplikacji/www/poczty zwykle wystarcza. W sytuacji bardzo
    awaryjnej odtwarzałem już z backupu serwer pocztowy/www firmy na
    netbooku. No ale to juz ekstremum ;-)

    > No mozna, mozna, mozna tez zaplacic za calkowity outsourcing, tylko
    > czy na tym to ma polegac? Powiedzmy, ze moja firma niechetnie patrzy
    > na wydawanie dodatkowych pieniedzy za rozszerzony serwis, za to
    > bardzo ceni inwencje pracownika, ktory potrafi zaoszczedzic firmie
    > piwniadze. A ja mam dodtkowa satysfakcje, ze zrobilem cos taniej i
    > nie gorzej, przy okazji czegos sie uczac.

    Będziesz miał takie podejście do czasu gdy nie wydarzy się awaria która
    przyniesie konkretne straty Twojemu pracodawcy i będą mieli do Ciebie
    pretensje że nie przewidziałeś jej wcześniej, nie zapobiegłeś albo nie
    usunąłeś jej szybko. Wyrozumiałość szefów w takiej sytuacji kończy się
    w tempie błyskawicznym zwłaszcza jeśli to system krytyczny dla firmy.To
    naprawdę są pozorne oszczędności i warto mieć dupochron dla własnego
    spokoju. Jak masz 2-3 serwery to chociażby NAS podpięty do
    sieci gdzieś z dala od nich nie jest żadną fanaberią. Pozwalającą także
    poza regularnymi backupami np. zrobić pełną kopię systemu przed
    wprowadzeniem jakichś większych zmian.

    Zdrówko