  • Data: 2011-01-03 15:35:02
    Temat: Re: Jaki sprzęt na serwer plików?
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> napisał(a):

    >Ja nie zaproponowałem pożaru ;-) Opisałem jedną z awarii która miała
    >miejsce parę miesięcy temu jako przykład gdzie RAID - jakikolwiek - w
    >żaden sposób nie pomoże. Stykam się z różnymi przypadkami co kilka
    >miesięcy - najczęstszą przyczyną jest według mnie błąd użytkownika i
    >przekonanie że RAID zabezpieczy dane. No i kradzieże - spotkałem się z
    >sytuacje gdy z maszyn wyjęto pamięci, procesory i dyski a resztę
    >pozostawiono.

    Jesli chcesz sie zabezpieczyc przed takimi syrtuacjami to tylko
    kopie rozrzucone geograficznie Cie ratuja. Ja tak wlasnie robie,
    niestety dzierzawione lacza o malej przepustowosci nie pozwalaja
    mi na to co chcialbym zrobic. A tak sa tylko wybrane roznicowki + kopie
    samych plikow konfigurcayjnych.

    >Ale moi współpracownicy którzy dotarli wcześniej działali. W sumie
    >moja jazda byłaby nawet niepotrzebna gdyby nie to lubię sprawdzić po
    >awarii jej dokładną przyczynę i zrobić analizę jak uniknąć podobnych
    >przypadków na przyszłość.

    Ja pad mialem poznym popoludniem. Padl kontroler i to tak ciekawie,
    ze dyski byly wg niego online, ale proba odczytania jakiekolwiek dodatkowych
    informacji
    z poziomu biosu generowala losowe bledy. Dodatkowo adaptec ladnie piszczal.
    Tutaj nic nie dalo sie zrobic, nawet dyskow scsi niemialbym gdzie podpiac.
    Kopia byla nocna, wiec gdyby rozjechal sie tez raid, dzien
    pracy ludzikow bylby w plecy. Na szczescie byl tylko przestoj.

    >Nie wiem skąd Ci się to 48 godzin wzięło jak ja pisałem o 4-8 ;-)

    OK.

    >Ależ ja tego nie neguję - sam używam w wielu miejscach linux-ów (to
    >podstawowe środowisko mojej pracy) i mdadm ale mam tez wszędzie plan
    >backupów niezależnie czy jest tam RAID czy nie i niezależnie od tego
    >jak on jest realizowany. Naprawdę spokojniej się śpi mając świadomość
    >że gdy coś pójdzie nie tak można bez problemu przywrócić poprzedni stan
    >maszyny.

    W porzadku, ja po prostu uwazam, ze lepiej stosowac popularne i tanie
    rozwiazania, ktore beda tak same skuteczne. Nie widze tu zadnej przewagi
    zakupu dodatkowego kontrolera sprzetowego w stosunku do raidu
    nazwijmy go softwareowego (abstrahuje od wydajnosci)

    >Widzisz - Ty piszesz raczej z poziomu jednej czy dwóch maszyn które jak
    >padną to nie ma na co wymienić. Ja awaryjnie w firmie mam np. serwery
    >testowe których przy padzie któregoś produkcyjnego gdy serwis miałby
    >obsuwę mogę użyć. Ostatecznie mogę użyć nawet awaryjnie jakiegoś
    >desktopa - wydajne to to nie będzie ale dla małej firmy która ma jakiś
    >serwer aplikacji/www/poczty zwykle wystarcza. W sytuacji bardzo
    >awaryjnej odtwarzałem już z backupu serwer pocztowy/www firmy na
    >netbooku. No ale to juz ekstremum ;-)

    Dopinanie dodatkowych sieciowek na usb jesli myslelibysmy o czyms powazniejszym
    to hardcore. Ale tak, do poczty czy www lapek by sie moze i nadal.

    >Będziesz miał takie podejście do czasu gdy nie wydarzy się awaria która
    >przyniesie konkretne straty Twojemu pracodawcy i będą mieli do Ciebie
    >pretensje że nie przewidziałeś jej wcześniej, nie zapobiegłeś albo nie
    >usunąłeś jej szybko. Wyrozumiałość szefów w takiej sytuacji kończy się
    >w tempie błyskawicznym zwłaszcza jeśli to system krytyczny dla firmy.To
    >naprawdę są pozorne oszczędności i warto mieć dupochron dla własnego
    >spokoju.

    Nie rozumiemy sie. Powazna awaria juz sie wydarzyla, przyniosla straty
    poniewaz pare dni przestoju uslug odbilo sie na finansach firmy. Maszyna byla
    zakupiona wiele lat temu przez innego czlowieka. Ja zrezygnowalem
    z kontrolera sprzetowego (zakupiony adaptec szybko pojechal do innego odzialu)
    i wskrzesilem na nowo maszyne na raidzie linuksowym. Nie widze potrzeby
    uzywanie kontrolerow sprzetowych. Po co mialbym to robic, skoro taniej
    i pewniej zrobie to na linuksie? Pomijam fakt, ze jak mi po 5 czy wiecej
    latach padnie powiedzmy dysk, to znowu bede musial sie gimnastykowac z zakupem
    dokladnie takiego samego. Przy raidzie programowym problem dysku nie bedzie istnial.
    Oczywiscie z backupu moge sie odtworzyc na innej maszynie, ale... co z tamta?

    >Jak masz 2-3 serwery to chociażby NAS podpięty do
    >sieci gdzieś z dala od nich nie jest żadną fanaberią. Pozwalającą także
    >poza regularnymi backupami np. zrobić pełną kopię systemu przed
    >wprowadzeniem jakichś większych zmian.

    Oczywiscie, ze istnieja fajne rozwiazania na rynku, ale to wszystko
    wiaze sie z kosztami. Rozwiazania linuksowe nie sa zadna amatorka
    i wiekszosci instytucjom wystarcza. Ale ilez ja znam przypadkow, gdzie
    fierma kupuje sprzet za bajonske kwoty. To nic, ze nie wykorzystuje
    go w 50% nawet, ale marketingowiec dobrze zareklamowal produkt
    i wszyscy sa szczesliwi. Producent, bo sprzedal i firma, bo "dobrze" kupila.
    A ze mozna taniej, nierzadko lepiej.. no coz, kto o tym wie?

    Z wlasnego podworka - w grudniu proponowano nam zakup sprzetowego
    antywirusa za pare ladnych tysiecy, bo przyjrzeniu sie blizej okazalo sie,
    ze siedzi tam... clamav. Ale pudelko rakowe, ladny panel zarzadzania,
    no za cos trzeba zaplacic. Dobre, dla kogos kto sie nie zna
    albo nie chce zatrudniac informatyka. Ale nie dla nas. Niestety wiele
    firm nie ma pojecia do konca co im sie proponuje i wydaja niepotrzebnie kase.
    I interes sie kreci bo szef wyczytal w "Komputer Swiat" ze to
    swietna rzecz... i kupil.